Hogyan érvényesüljek kezdőként, ha az iparág tele van profikkal?

Az egyik legnagyobb kihívása a kezdőknek az, hogy szakmailag nem elég magabiztosak és félnek attól, hogy nem lesznek olyan jók, mint az iparág legjobbjai. Tudom, mert a mentor programokon nem egy embernél jön elő ez az aggály, rengetegen ezért nem mernek ügyfeleket megkeresni, többet kezdeményezni, kilépni a komfortzónából.

Őszinte leszek, ez nálam is nagy nehézség volt az elején, pedig amikor elindítottam a HR tanácsadói vállalkozásom, már 5 éve voltam a szakmában. Igaz, pont egy olyan területtel kezdtem, aminek bár különböző részeit már csináltam, így egyben egy folyamatként még nem volt benne tapasztalatom, csak abban voltam biztos, hogy működőképes lesz a módszerem. Ennek ellenére féltem, mert gyakorlati tapasztalatom elejétől a végéig a kialakított módszertanban még nem volt. Még szép, hogy engem is visszatartott ez az akadály, ráadásul nehezen győztem le, hogy elengedjem ezt a nagy bizonytalanságot, amit a saját magamba vetett hit gyengesége okozott.

Hónapokig bennem volt, viszont sikerült legyőzni. Hogy hogyan, ehhez szeretnék most neked is tippet adni, ha magadra ismertél:

1. Fogadd el, hogy kezdő vagy!

Egyszerűen nem tudsz mást tenni, a profik egy nagy előnyben vannak hozzád képest. Több a tapasztalatuk, nagyobb a tudásuk és jobban átlátják a piac működését, mint te és persze több referenciájuk is van. Most aztán jobban érzed magad, ugye? 🙂 

A jó hír viszont, hogy nem kell mindenkinek profi. Van, aki kifejezetten szeret kezdőkkel dolgozni, mert alázatosabbak, jobban odateszik magukat és rugalmasabbak. Aki már “vén róka” az nem biztos, hogy nagyon meg akar felelni minden egyes ügyfélnek, lazábban veszi egy kicsit a dolgokat, viszont aki bizonyítani akar, az sokkal lelkesebb lesz és bizony több szívességet tesz meg az ügyfélnek. Arról nem is beszélve, hogy a nagy mágusok tele vannak megbízással, és egyik ügyfélmunkáról a másikra kell, hogy átálljanak, viszont te sokkal nagyobb figyelemmel tudsz lenni az adott projektre, hiszen nem vagy úgy leterhelve és elhavazva.

2. Alkalmazd az egyik korábbi bejegyzésemben említett 20-as szabályt!

Emlékszel: felírsz 20 dolgot, amiért te vagy a legideálisabb az ügyfeled számára. Addig pedig nem állhatsz fel, amíg ezt meg nem írtad. Utána javaslom, hogy ezt minden egyes nap tartsd a szemed előtt és mondd fel magadnak hangosan a tükör előtt, legalább napi kétszer. Érezd át, hogy amit mondasz, az úgy is van, így meg tudod erősíteni a hitet önmagadban

3. Árazz másképp!

A profik magasabb áron dolgoznak. Ha nem hiszel eléggé magadban, vagy úgy érzed, hogy nem megfelelő a tudásod, akkor az első pár megbízásodat vállald el alacsonyabb áron. Így könnyebb lesz ügyfeleket is szerezni és te is magabiztosabb leszel, hogy vannak referenciáid. Azt viszont semmiképpen sem javaslom, hogy ingyen szolgáltass, mert az sosem fogja eléggé megbecsülni a megbízód. Illetve az alacsony árakat se tartsd meg túl hosszú ideig, 4-5 kedvezményesebb árú munka után kezdd el felvinni az áraidat és egyre feljebb pozícionálni magad. Egy másik remek megoldás az ár-érték arány növelésére, ha átlagos árakat tartasz, viszont a kapott érték nagyobb, tehát megalkotsz egy ütőképes ajánlatot. Így míg valaki 100.000 Ft-ért egy adott szolgáltatást értékesít, te megalkothatsz egy komplexebb csomagot, szintén 100.000 Ft-ért, aminek az érzékelt értéke így magasabb lesz az ügyfél szemében, mintha csak egy tételből állna a szolgáltatás

4. Beszélgess sokat a célközönségeddel!

A magabiztosságodat remekül növelni fogja az is, ha sokat beszélgetsz potenciális ügyfelekkel. Ha például kezdő webdesigner vagy, javaslom neked, hogy menj el üzleti reggelikre, írj rá minden olyan ismerősödre, akiről tudod, hogy van honlapja. Lépj be releváns facebook csoportokba (pl. a Vállalkozásindítás csoportba) és próbálj meg minél több olyan emberrel beszélni, aki számodra releváns lehet. Így képben leszel a legnagyobb kihívásaikkal, problémáikkal, vágyaikkal. Jobban megismered a célcsoportod problémáit, gondolkodását, stb. Ha önzetlenül adsz tanácsot ezeknek az embereknek, akkor képes leszel bizalmat építeni és ha szükségük lesz a te szolgáltatásodra, akkor egy jó benyomás után te is az eszükbe fogsz tudni.

5. Minden egyes nap tegyél a céljaidért!

Fontos, hogy minden egyes nap érezd azt, hogy ma tettél a céljaidért. Az, aki már nagyra tört, (szinte) minden nap foglalkozik a hivatásával. Még a lazább napokon is beszél egy ügyféllel, vagy olvas egy szakmai cikket esetleg ötletel, hogy mi újat lehetne kitalálni. Attól függetlenül, hogy még nem indult úgy be a szekér, ne teljen el úgy nap, hogy nem teszel legalább egy apró lépést a céljaidért.

Bízom benne, hogy hasznos volt számodra ez a cikk. Ha érdekelnek még hasonló tartalmak, akkor kövess instagramon. 

Business Blogger

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük