Kezdőként profin vloggerkedni? – Mutatom, hogy csináld! Profi technika és gyakorlat nélkül beépíthető útmutató

A videós kommunikáció egy remek lehetőség arra, hogy ki tudj tűnni a tömegből és bizalmat építs. A videózás segítségével egy jobb benyomást kelthetsz, és közelebb hozhatod magadat a követőidhez, azáltal, hogy látnak, hallanak téged. Vigyázni kell azonban azzal, hogy ha nem sül el jól, akkor az inkább romboló hatást eredményez és visszaveti a bizalmat az irányodba. Éppen ezért hoztam neked technikai, tartalmi és marketing tippeket is annak érdekében, hogy a videómegosztó portálokon szakmád sztárjaként csilloghass még akkor is, ha még sosem csináltál ilyet korábban. Vigyázat, ismét egy velős cikk következik!

Mire figyelj ha videózol?

Eszközök

Ha azért nem kezdtél még el videózni, mert nincs profi felszerelésed, az hiba! Kezdd el azzal, amid most van. Egy okostelefonnal. Ha már jobban belejöttél a videózásba, akkor persze idővel érdemes beruháznod profi eszközökre. Ha érdekel, akkor szívesen megosztom veled, hogy én milyen profi eszközöket használok, de mivel tudom, hogy a legtöbb olvasóm még kezdő és nem feltétlenül rendelkezik ilyenekkel, ezért inkább arra szeretnék mélyebben kitérni, hogy itt és most, a jelen helyzetben, hogyan tudod kimaxolni a videós jelenlétedet.

Helyszínválasztás

Nagyon fontos, hogy a videózáshoz olyan helyszínt válassz, amely alkalmas arra, hogy videózz. De mit is jelent ez? Egészen alap dolgokat:

Legyen jó a világítás – ez nagyon fontos! Senki nem szereti a sötét, szemcsés képet, egyszerűen nem esik jól a szemnek. Napfényes, vagy jól bevilágítható helyet válassz. Ha külső helyszínt választasz, akkor ott annyival több a rizikófaktor, hogy ha nem vagy gyakorlott a videózásban, akkor a járókelők, esetleg a külső zajforrások, vagy egy hirtelen feltámadt szél könnyen kizökkenthetnek, ami eléggé meg tudja nehezíteni a helyzetet.

Legyen rend körülötted – evidens, ugye? Amivel még ezt kiegészíteném, hogy olyan háttered legyen, ami illeszkedik ahhoz, amit te képviselsz. Ha te lakberendezéssel foglalkozol, akkor mögötted is olyan háttér legyen, amitől a nézőnek eláll a lélegzete, de legalább azt gondolja magában, hogy “ejha, látszik, hogy ért a munkájához”. Ha te olyanokhoz szólsz, akik mondjuk szerényebb életkörülmények között élnek, akkor viszont ne a villád melletti medencénél forgass. Plussz pont, ha van egy állandó hely, ahol forgatni tudsz, mert akkor egy idő után azt már hozzád fogják kötni az emberek.

Rád terelődjön a hangsúly – Ha kiválasztasz egy hátteret, mindenképpen figyelj arra, hogy ne vonja el a figyelmet rólad. Nem ajánlom a sima, egyszerű hátteret, amikor semmi nincs mögötted, mert az unalmas. Mindenképpen dobd fel valamivel az összeképet, viszont fontos, hogy ne vonja el a figyelmet rólad és a beszédedről. Például ha a hörcsögöd terráriuma előtt kezdesz el videózni, akkor sanszos, hogy a höri elveszi majd a figyelmet, ugyanez a probléma merülhet fel, ha külső helyszínen videózol és a háttérben járókelők, esetleg egymásba gabalyodó szerelmespárok, vagy labdázó gyerekek tűnnek fel. Csont Attila live adásain egy jó példát láthatsz a háttér berendezésére, ami kellően figyelemfelkeltő, mégsem veszi el a fókuszt az előadóról:

Hang

Ha van valami, ami idegesítőbb annál, ha rossz a videó képe, akkor az az, ha rossz a videó hangja. Ha a kép nem elég jó, túl zavaró, akkor még mindig ott az opció, hogy akkor nem nézem, csak hallgatom, viszont a hang esetében a fordítottja már nem működik. (Hacsak nem feliratozod a videót, az viszont elég időigényes tud lenni.) Éppen ezért azt javaslom neked, hogy erre nagyon figyelj oda! Mielőtt belekezdesz életed videózásába, teszteld le, hogy mennyire jó a hang azon az eszközön, amivel elkezdted felvenni.

Figyelj arra is, hogy ha kültéren videózol, akkor egy csendesebb helyet válassz. Nehéz tökéletes helyet választani a kültéri videózáshoz, mert bármikor elsuhanhat egy mentő a közelben, aminek a hangja áthallatszik, vagy fújhat bele a szél, mégha egy szántóföld kellős közepére is mész, hogy véletlenül se legyen ott senki. Ez az, amit nehezebben tudsz kivédeni. Ha beruházol eszközökre, akkor vannak olyan zajszűrő mikrofonok, amelyek ezt a problémát orvosolni tudják, viszont ha még nem tudod megtenni, hogy erre áldozz, inkább biztosabbnak tűnik, ha otthonról készíted el a felvételeket.

Öltözet, kinézet

NAGYON fontos dolog, mégis a legtöbb videós anyag valahogy efelett elsiklik. Lehet, hogy én vagyok kissé felületes, de a külső szerintem a mondással ellentétben nagyon is fontos. Az emberek nem látják a belsődet, amikor videót készítesz, főleg ha elsőre találkoznak veled, szóval a “nem a külső a fontos, hanem a belső” bölcsességek most ebben az esetben nem válnak be. Igenis fontos, hogy mit lát az ember belőled, mert az alapján elhelyez téged a fejében. Az első és legfontosabb, hogy olyan öltözéket válassz, amely magabiztosságot ad neked. Én is a kedvenc ruháimban szeretek a legjobban videózni, amiben azt érzem, hogy csinos vagyok és jól áll nekem. Már az önmagában, hogy úgy érzem, jól öltöztem fel, ad egy plusz löketet és sokkal szívesebben mutatom meg magam a nagyvilágnak. Neked is azt javaslom, hogy olyan öltözéket válassz, amiben mondjuk elmennél randizni, amiben úgy érzed, hogy több magabiztosságod van, mert így a videózás is jobban fog neked menni.

Amire még érdemes figyelned, mielőtt öltözéket választasz, az az, hogy mennyire tesz téged hitelessé a külsőd. Ha például pénzügyi elemző vagy, akkor a visszafogottabb, elegánsabb ruha az, ami hitelessé tesz, ha viszont személyi edző, akkor nem kell kiskosztümben feszengened.

Ami még szintén sokat tud segíteni, az a smink. Mindenképpen javaslom, hogy sminkelj, mert ez is nagyobb magabiztosságot ad, és a kamera túloldaláról az enyhe smink még nem is igazán tűnik fel. Férfiaknak is jól jöhet egy alapozó, ha esetleg a homlokod közepén pont kijön egy pattanás. Hidd el, hogy ezek a típusú archibák el tudják vonni a figyelmet a videóról, ezért csak jót teszel magadnak azzal, ha ezeket kezeled.

Vágás

Ha hosszútávon kezdesz el videózni, akkor mindenképpen el kell, hogy sajátítsd egy alap videós tudást, ez egyszerűen nem megkerülhető. Egyébként is egy nagyon hasznos tudás, ráadásul nagyon hamar, egyszerűen megtanulható. Én Adobe Premiere Pro CC 2019-t használok, nagyon szeretem, és rendkívül hamar átláttam. Néhány külföldi tutorial videó már segít abban, hogy egy alap vágást megcsinálj. A youtube felületén is van lehetőség vágásra, amikor feltöltesz egy videót, szóval vannak egyszerűbb megoldások, de ha hosszútávon gondolkozol, akkor a profi megoldásokat javaslom.

Mentális felkészülés

Készülj fel a tartalommal!

Mindenképpen azt javaslom neked, hogy írd meg a szöveget, mielőtt videózol, legalább vázlat szinten. Sokkal könnyebb úgy videózni, ha előre megvan néhány “biztos pont”, amihez tartani szeretnéd magad. Érdemes úgy videózni, hogy előtted legyen a laptopod, ahova pontokba szedve megírtad a vázlatot, amit mondani szeretnél. Ha néha-néha odapillantasz, az még nem zavaró, vagy akár ki is vághatod, amikor a jegyzetre nézel, ha téged zavar. Ezt mindenképpen javaslom neked, mert így nem hagysz ki semmit, amit beterveztél, illetve amikor végiggondolod a tartalmat, akkor van lehetőséged arra, hogy még a felvétel előtt utánanézz olyan dolgoknak, amelyektől még jobb lehet a videód tartalmi része (statisztikák, könyvek címe a témában, stb.)

Hagyj időt magadnak!

Mindenképp tudnod kell, hogy a videókészítés egy időigényes folyamat. Még ha profi is vagy, előkészületekkel és utómunkával együtt is több órás program lehet. Így azt javaslom, hogy ne két program közé szorítsd be a videózást egy röpke félórába, hanem szánj rá egy délutánt, amikor nincs semmi dolgod, és nyugodtan tudsz ezzel foglalkozni anélkül, hogy egy határidő nyomná a vállad. Érdemes tömbösíteni a videókészítést, és ha már egyszer belejöttél, akkor többet is felvenni.

Legyél megengedő magaddal!

Semmiképp sem javaslom, hogy azokhoz hasonlítsd magad, akik már profik a videózásban. Minél többet gyakorolsz, annál profibb leszel te is. Az pedig, hogy még nem vagy gyakorlott, nem jelenti azt, hogy idővel több tíz és száz videó elkészítésével nem válsz majd te is azzá. Saját magadhoz hasonlítsd magad és első videóknál ne tedd túl magasra a lécet. Amire figyelj, hogy értékadó videód legyen, ez a legfontosabb.

Használd a Power Pose-okat!

Egy korábbi videóban már mutattam Amy Cuddy videóját, amiben a testbeszédről beszél, most mégis úgy érzem, fontos ismét említést tenni róla. A power poses olyan testtartásokat, felvett pozíciókat jelent, amelyek segítenek abban, hogy olyan hormonok szabaduljanak fel benned, amelyek által magabiztosabb leszel. Érdemes 20 percet szánni arra, hogy megnézd ezt a videót. Az is segíthet, ha előtte megerősítő üzeneteket mondasz magadnak.

Videó felépítése

Kezdés

Mindeképpen figyelj arra, hogy maga a videó azzal kezdődjön, hogy köszönsz és bemutatkozol. Nem mindenki találkozott már a neveddel, ezért fontos, hogy megismertesd magad azokkal is, akik korábban nem hallottak még rólad. Egyik kedvenc videósom a Vászonzsákos lány, aki nem pont mindig ugyanezt, de kb a következőt szokta elmondani a videói elején: “Helló az én nevem Évi, ez itt a youtube csatornám, ahol Zero Waste-ről, környezetvédelemről és fenntarthatóságról osztok meg videókat minden héten.”

Nézzük csak, miért van olyan szuperül összerakva Évi bemutatkozása:

  1. Bemutatkozik, tudjuk, hogy hívják (egyébként nem minden videójában mutatkozik be, de neked mindeképpen javaslom, főleg az elején. Neki már van 27 000 feliratkozója, érthető ha nem mindig ismételgeti a nevét)
  2. Elmondja, hogy miről szól a csatornája. Remek! Már az elején, mikor megnézem, tudom ,hogy milyen témára számíthatok
  3. Minden héten: hát ez is fantasztikus! Ha megnézem a videót, akkor tudom, hogy jövőhéten újra érdemes visszajönnöm, mert új tartalom vár engem.

Neked is javaslom, hogy találj ki egy frappáns bemutatkozást, ami a fentihez hasonló struktúrájú. Sokan csinálják azt, hogy az első pár másodpercben van egy rövid jelenet a videóból, vagy ahhoz köthetően egy kis intermezzo, majd egy intro és utána jön a bemutatkozó rész. Ilyen például egy másik nagy kedvenc csatornám a youtube-on, a Boldog Párna adásainak felépítése is, ide kattintva találsz egy példát.

Tartalom

Maga a tartalom során figyelj arra, hogy érdekes és izgalmas legyen amit mondasz, illetve arra, hogy a nézőid között lehetnek ismeretbeli eltérések. Ha például házfelújításról kezdesz el videót csinálni, akkor fontos, hogy már az elején eltervezd, hogy kinek szól az a videó: építőipari szakiknak vagy laikusoknak? Annak megfelelően kell pozícionálnod a videót és annyira kell belemenned egy-egy témába, ami a célcsoportod számára kielégítő. Ha például szakiknak csinálsz, akkor mehet a szakmázás, a szakszavak, ha viszont olyanoknak, akik felújítás előtt állnak és még életükben nem csináltak ilyet, akkor sokkal egyszerűbben kell magyaráznod, a szakszavakat pedig definiálnod kell, hogy értsék, mit mondasz.

Tartalom tekintetében azzal tudod még jobbá tenni a videót, ha használod a történetmesélés erejét, (erre egy remek könyv pl. Andrade G. Anita A storytelling tudománya c. könyve.)

A másik eszköz, amivel lebilincselheted a nézőidet, az a humor. Ne félj használni!

Zárás

Lezárásnál is legyen meg a forgatókönyv, amivel elköszönsz, ezt érdemes bemagolnod. A Boldog Párna például a videók végén a saját facebook csoportjába szokta invitálni a nézőit, illetve a következő videó érkezésének időpontját is be szokták harangozni már az előző adásuk végén. A Vászonzsákos lány pedig arra buzdítja a nézőket, hogy iratkozzunk fel és nyomjuk meg a harang gombot. Alkosd meg te is azt az egy-két mondatból álló elköszönést, ami megfeleően zárja le a videódat. A megfelelő zárás, a mondandód lekerekítése is épp oly fontos, mint a frappáns nyitás.

Hogyan terjeszd a videódat?

Közösségi felületek összekötése

Mindenképpen azt javaslom neked, hogy kösd össze a többi közösségi média felületeddel. Ha van instagramod, akkor reklámozd ott is, hogy van youtube csatornád, vagy a facebook csoportodban, esetleg hirdesd meg a youtube felületén. Azt viszont tudnod kell, hogy ha kiteszel akár facebookra, akár LinkedInre egy külső linket, azt az algoritmus kevésbé fogja támogatni, mintha saját videós tartalmat töltöttél volna fel, ezért nagy ovációra ilyenkor ne számíts. Köztes megoldásnak jó lehet, ha egy kivágott részt, egy kis részletet töltesz fel facebookra, ami pont arra elég, hogy “kedvcsináló” legyen, a leírásban pedig elhelyezed a youtube videód linkjét.

Csinálhatsz youtube-on premiert a videóidnak, amivel még jobban felkelted a nézők kíváncsiságát és a várakozás miatt még nagyobb izgalommal töltheti el a követőidet az új tartalom érkezése. Érdemes olyan videókat is készítened, amikor meginvitálsz másokat, hogy vegyenek részt a videóidban, mert így még több emberhez juthatsz el és egy plusz izgalmat is viszel a műsorkínálatodba.

Felmerülhet a kérdés, hogy a sok közösségi média felület közül melyikre helyezd a hangsúlyt: TikTok, Facebook, Youtube vagy IGTV?

TikTok

A TikTok akkor jó választás, ha leginkább a fiatal korosztályhoz szeretnél eljutni, a tinikhez és kiskamaszokhoz, ugyanis ők a legnagyobb fogyasztói ennek a felületnek. A tiktokon csak rövid videókat tudsz feltölteni. Nagy potenciál van benne, de a magyar marketing számára még viszonylag ismeretlenebb felület, nem sokan foglalkoznak céges tiktok fiók felépítésével. Ami ezen a felületen a legjobban dominál, az a humor, a lazább tartalom, ezért ide inkább ilyen jellegű videókat javaslok.

Facebook

A facebook akkor jó felület a videók készítésére, ha szintén rövidebb videókat teszel fel, legfeljebb pár perceseket (illetve még az élő adásokat is szereti az algoritmus, de az azért egy kicsit más műfaj). Mivel sokan nézik utazás közben, sunyiban a munkahelyről, vagy olyan helyzetben, amikor hangot nem tudnak tenni a videóra, ezért mindenképpen azt javaslom neked, hogy tegyél rá feliratot, mert sokkal jobban fog terjedni. És kb 3 percnél nem érdemes hosszabb videót feltölteni.

IGTV

Az instagram (véleményem szerint) nem feltétlenül a videók fellegvára. Itt is hasonló szabályokat érdemes követni, mint a facebookon, hiszen ezt is rengetegen nézik hang nélkül. Valahogy én azt látom, hogy a facebook jobban szereti a videókat, mint az instagram.

Youtube

Véleményem szerint a legjobb felület a videózásra jelenleg még mindig a youtube. Ide kifejezetten azért jönnek az emberek, hogy videókat nézzenek, így nagyobb figyelemmel tudnak lenni a te tartalmad felé is. Itt nem szükséges feliratozni a videót, viszont arra érdemes figyelned, hogy feltűnő legyen a bélyegkép amit a videódhoz használsz és a cím is figyelemfelkeltő legyen. Én azt javaslom, hogy a youtubeon készítsd a videós tartalmaidat.

Mit tegyél most? - Ez a Te feladatod

Fő üzenet

Határozd meg azt, hogy miért jött létre a youtube csatornád, miért érdemes feliratkozni rá, mi a fő üzenet, amit át akarsz adni. A Vászonzsákos lány például remekül megfogalmazza ezt a videója elején, így mindenki számára kristálytiszta, hogy Évi mivel is foglalkozik. Neked is legyen meg egy-két mondatban, hogy mi a célja a csatornádnak, hogyan akarod általa jobbá tenni a világot, kinek szól és miért csinálod.

Kontent Kalendár

Érdemes meghatároznod, hogy milyen időközönként és milyen témákban teszel fel videókat. A két említett youtube csatorna is hetente tesz fel videót. Azt gondolom, hogy ez még épp egy optimális szám, neked sem olyan hatalmas nagy munka, mintha naponta tennél fel és a közönséged számára is éppen még fogyasztható mennyiségű tartalmat jelent. Gondolj bele: ha minden héten csak egy videót teszel ki, akkor egy év alatt 52 videód lesz! Amellett, hogy meghatározod a videók mennyiségét, javaslom, hogy írj fel minél több témaötletet és határozz meg egy videós napot, amikor felveszed és egyet, amikor kiteszed, hogy meglegyen a rendszeresség és mindig várják az új adást a nézőid.

Felület kiválasztása

A fenti felületek közül válaszd ki a számodra legideálisabbat. Én amint említettem, a youtubeot tartom a legjobb videós felületnek, de van még ezen kívül több választási lehetőséged is. Azt mindenképpen tartsd szem előtt, hogy melyik az a platform, amelyen a te célcsoportod jelen lehet.

Első videó elkészítése

Ne csak olvasd a blogot, hanem csináld is meg, amiket itt látsz! Igyekeztem ebben az bejegyzésben rengeteg inspirációt adni számodra, amivel el tudod kezdeni a videózást. Vágj bele, hiszen minél előbb elkezded, annál hamarabb jönnek majd az eredmények.

Ha tetszett a blog, akkor kövess be instagramon, vagy írj kommentet. Van már videód? Mutasd meg a komment szekcióban, hadd tanuljunk belőle!

Business Blogger

2 thoughts on “Kezdőként profin vloggerkedni? – Mutatom, hogy csináld! Profi technika és gyakorlat nélkül beépíthető útmutató”

  1. Ez aztán tényleg velős cikk volt! Összeszedett és mindenre kiterjedő, nagy segítség. Köszönöm!
    Külön köszönet a TED-es videóért!!! 🙂

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük