A szemet gyönyörködtető posztok titka – 10 tipp, amivel a posztjaid nem csak értékesek de szépek is lesznek!

Amikor valaki belekezd a vállalkozásába, adott a kérdés, hogy melyik közösségi média felületet használja arra, hogy minél több embert elérjen? Azt látom, hogy egyre gyakrabban teszik le a voksukat a kezdők az instagram mellett. – Ami szuper! Az egyik legjobb felület az instagram, főleg ha B2C piacra lősz, de bizonyos B2B ágazatokban is nagyszerűen tud működni. Azt viszont tudnod kell, hogy amikor elkezdesz instagramot használni, MINT MÁRKA, akkor picit másképp érdemes megközelítened a dolgot, mint amikor még a személyes profilodra tetted fel a cicás és nyaralós képeket. Ha nem tartasz be bizonyos szabályokat, akkor azzal egyenesen rombolod a bizalmat és a márkamegítélésedet, márpedig gondolom ezt nem szeretnéd. Pontosan ezért hoztam el neked 10 olyan szabályt, amit ha betartasz, akkor sokkal több embernek megakad a szeme a posztjaidon, ezáltal szívesebben belájkolják, így nagyobb elérésre és követőkre is tehetsz szert. Lássuk!

1. Az egységesség egyenlet

Gyakran találkozom azzal, hogy nincs egy egységes design, egy egységes felépítése a posztoknak. Ez nem jó! Elmondom, miért:

Ahhoz, hogy márkát építs, szükség van egy egységes designra, egy egységes arculatra. A Piros színről például melyik márka jut eszedbe? Fogadok, hogy a Coca-Cola, de ha elsőre nem is, a top5-ben biztosan benne van a te fejedben is, ha piros színű márkákat szeretnél felsorakoztatni. Szerinted sikerült volna a Coca-Colának beégetnie a színeit a fejedbe, ha egyszer lila lenne, majd kék pöttyös a következő hónapban meg már szivárvány színű? Nos, nem hiszem. Ugyanígy te sem leszel képes beégni mások fejébe egy bizonyos színnel, arculattal, ha mindig más színűek a posztjaid. Nagyon fontos, hogy egységes legyél. Én is ugyanerre törekszem, megvannak a kiválasztott színeim és azokat használom, amikor posztolok.

Na de, hogyan válaszd ki a színeidet?

Én a Coolors.co nevű oldalt használtam erre – imádom! Annyira könnyen lehet válogatni a színek között, egymás mellé tenni őket, szerintem fantasztikus. Én ezt az 5 árnyalatot választottam ki:

Fontos, hogy a posztjaid ne csak színekben, hanem formákban is azonosak legyenek. Nézd meg az enyémet, ugyanolyan alakzatok, ugyanaz a betűtípus szerepel rajta minden alkalommal. Ez nem véletlen. Egyrészt márkaépítés szempontjából is ez az optimális, másrészt pedig időgazdálkodás szempontjából is egy jó megoldás, mert így nem kell mindig új designt kitalálnom.

Ha ebből a blogposztból csak egyetlen egy szabályt akarsz megfogadni, akkor az ez legyen. (De még jobb, ha mind a tízet beépíted.)

2. A képszerkesztő-állandóság tétele

Jogosan merülhet fel a kérdés: Mivel készítsem el a posztomat? Erre a válaszom a következő:

  • Ha kezdő vagy: Canva.com
  • Ha haladó vagy: Photoshop

Valószínű, hogy kezdő vagy, ha ezt a blogposztot olvasod, ezért a Canva.com lehet számodra a megoldás.  Ez egy online képszerkesztő, ahol rengeteg instagram sablon közül tudsz választani, így ha elsőre nincs is sok ötleted, hogy hogyan lehetne szép egységes feedet és posztokat kialakítani, akkor itt egészen biztosan inspirációra lelsz.

Én magam photoshopot használok, bár nem túl mély a képszerkesztő tudásom. Én is egy sablont kezdtem el használni, amit az Envato Elementsről töltöttem le, és formáltam a saját stílusomra. Ez viszont lehetővé teszi, hogy egy szép designt hamar olyanná varázsoljak, ami az én arculatomhoz illeszkedik. Így a posztom vizuális elkészítésének ideje általában nem több, mint 5 perc. Ez azért elég jó, nem?

3. A "Stock: hol?" szindróma

Helyes-e stock fotókat használni posztnak? A válaszom: igen is és nem is.

Én magam minden egyes képemnél stock fotókat használok. DE! Sosem önmagában használom őket, hanem a saját kis designomba illesztve. Önmagában használni béna és ciki. Ilyet nem csinálunk. Nem brand építő és senki nem fogja szeretni. Csak és kizárólag akkor használd őket, ha te magad is a saját arculatodra formálod.

Ha teheted én azt javaslom, hogy inkább használj saját képeket, mint például Csont Attila is:

Én magam inkább stock fotókat használok, mert sokféle témáról írok és szeretném, ha a képeim illeszkednének a szöveghez.

4. A grafika - grafirka kettős

Látom azt is, hogy sokan szerettek grafikákat használni, fotó helyett. Na, az még a stock fotónál is rosszabb szerintem. Vannak persze kivételek, gazduig például nagyon jópofa grafikákat használ az instaoldalán:

De most komolyan, hát olyan kis aranyos az a szakállas figura. Ilyet lehet használni. Mert modern, letisztult, egyszerű. De ilyen förmedvényeket eszedbe ne jusson használni:

Ezeket senki nem szereti. Csúnya és béna. Nem tudok hozzá kötődni, azonosulni vele mert még arca sincs és az egész egy fehér bábu. És nem csak én vagyok ezzel így, hanem mindenki más. Borzalom. Ugye mennyivel jobb inkább egy ilyen?

5. A fehér háttér- fekete lyuk

A fenti példát ide is lehetne használni. Az arctalan 3D emberkék nem csak azért olyan katasztrofálisak, mert nincs arcuk, mert nem hasonlítanak egy valódi emberre és mert nem tudunk vele azonosulni, hanem azért is mert ráadásul egy tök béna, ingerszegény fehér háttér előtt bohóckodnak.

Ezzel szemben a másik képen nem csak a figurák sokkal szimpatikusabbak, jobban hasonlítanak az emberekre és ezáltal közelebb érezzük őket magunkhoz, hanem még a háttér is izgalmas, érdekes, szép. Ha van egy szuper grafikád és az összes, amit csinálsz vele az az, hogy egy egyszínű háttér elé száműzöd szegényt, akkor az még önmagában nem lesz egy Mona Lisa festmény. A háttér ugyanolyan fontos, mint az, amit elé teszel. Vannak persze kivételek, mert ha túlzsúfolt lenne tőle a háttér, akkor nem ajánlom, hogy túlbonyolítsd, de többségében igaz szokott lenni, hogy elfér még a grafika mögött valami. Ha már valami szépet sikerült választanod, akkor ne száműzd őt a semmi közepére.

6. A Font-os szabály

A másik, amit még szoktam látni, hogy valaki úgy használ egy betűkészletet, hogy nem tűnik eléggé szembe azon a háttéren, amit használ. Ha megnézed az én posztjaimat, én is törekszem arra, hogy olvasható legyen a szöveg, ezért is használom a blogok beharangozására készült grafikákon a sárga betűk mögött a rózsaszín színt. Ugyanis, ha túl hosszú a szöveg, az kilóg a képre, ahol már nem lenne annyira olvasható, mintha nem tettem volna oda.

A másik, amire figyelj nagyon, hogy a betűk nagyok legyenek. Ne kelljen hunyorítanom, ha lényeges a szöveg, akkor igenis írd oda nagy betűkkel, hogy mit akarsz velem tudatni. Ha megnézed az én posztjaimat, láthatod, hogy ott is vannak kis betűk, de azok kevésbé lényeges infók. Odaírom, hogy Business Blogger, de igazából aki instán jön velem szembe, az egyébként is látni fogja, hogy azt én posztoltam ezért nincs nagy értéke a képen (csak annyi, hogyha valaki újra felhasználja, akkor lehessen látni, hogy ki az eredeti kép megalkotója).

Ide még annyi, hogy szép, egyszerű betűtípust használj, olyat ami letisztult, könnyen olvasható. Comic Sans-t nem ajánlom, végtelenül gagyi hatása van az esetek 99%-ban.

7. A poszt-darabolás szindróma

Egy időben nagyon divatos volt, hogy egy képet 9 részre daraboltak az instán, de ez valójában nem jó ötlet, ne használd. Egyrészt a követőd a hírfolyamban egyszerre egy képet fog tőled látni, így nagy valószínűséggel értelmezhetetlen lesz számára a kép. Az összképet akkor fogja csak látni, ha a profilodra megy, de nem sokan fognak a profilodra menni, főleg ha egy értelmezhetetlen képet látnak tőled a hírfolyamban.

A másik, ami miatt nem érdemes ezzel kísérletezned, az az, hogy ha csinálsz egy 9 részből álló képet és utána felöltesz egy új képet, ami csak egy részből áll, akkor az előző 9 képnek semmi értelme nem volt, mert ha rámegyek a feededre, az egész szét van csúszva. Ha csak nem 3, 6 vagy 9 részből állót töltesz fel újra – amit ugye nem javaslok. Csak akkor javaslom ezeket, ha önmagukban is értelmezhetők a képek, de egyszerre 9 képet felölteni amúgy sem érdemes.

A másik, ami most nagy divat, és amit itt a magyar piacon én gazduig-tól láttam először, az az, hogy olyan lapozgatós posztokat készít, ami olyan, mintha egy darab kép lenne önmagában. (Sőt, eredetileg ez egy kép, csak szétdarabolva). Ez is jól tud működni, mert ha az első oldal szépen meg van csinálva és érdekes infót tartalmaz, akkor a másik oldalon ott lesz a kíváncsiság, hogy vajon mit tartogat a kép többi része.

8. Kontraszt kérdés

A sok poszt között mindenképpen az fog kitűnni, ami élénk, szemet gyönyörködtető színeket tartalmaz. Ha snassz, pasztell színeid vannak, (vagy fehér hátteres), azon nem fog úgy megakadni a szem, mint egy színkavalkádon. A fekete fehér képek szintén nem annyira izgik. Javaslom, hogyha színeket választasz, akkor legyen közötte feltűnő szín is, ami segít abban, hogy te juss majd eszembe róla (tudod, az első pontban már volt erről szó.)

9. A képismétlés képzavar

Azt is láttam már – sőt, én magam is elkövettem -, hogy valaki ugyanazt a képet használja mindig, csak mást ír rá. Az első néhány posztom nekem is ez volt. Őszinte leszek, ismerkedtem a photoshoppal és annyira örültem, hogy sikerült valahogy beszerencsétlenkednem egy képet a posztomba, hogy a továbbiakban már csak ráírtam valamit és így pikk-pakk meglett egy heti posztravaló. Kényelmes volt? Igen. Felismerhetővé váltam általa? Igen. Jó ötlet volt? Hááát annyira nem. Ha ránézek a saját profilomra és megnézem az első posztokat, irtó béna, hogy mindenhol egy semmitmondó kép van a szövegek mögött – egy laptop sarka. Oké, ott a szöveg a lényeg, az csak egy háttérkép, hogy mégse az üresség legyen, de azért az újabb posztjaimra szívesebben nézek rá. Na, ezért javaslom neked is, hogy inkább szánj rá egy kicsivel több időt, erőltesd meg te is magad egy kicsit és inkább legyen minden posztodban valami egyedi. Hidd el, te is szívesebben nézel majd rá és nem olyan sok idő beletenni ezt a kis munkát.

10. A ,,kevesebb néha több” örökigazság

A másik hiba, amit még látok, hogy valaki annyi minden akar rázsúfolni egy képre, hogy a végén egy totál káosz születik meg belőle. Manapság ez nem jó. Nem szép. És végképp nem trendi. Ha körbenézel egy kicsit, azt láthatod, hogy minden az egyszerűbb, letisztultabb stílus felé mozdul el (még az építészetben is: egyre több a minimal típusú ház, nem véletlenül). Éppen ezért a barokkos túldíszítettség és zsúfoltság helyett inkább neked is azt javaslom, hogy alkalmazd a “kevesebb néha több” alapelvet.

Bízom benne, hogy ebben a blogcikkben is tudtam számodra értéket adni. Ha kérdésed van, tedd fel a komment szekcióban!

Business Blogger

Hogy tetszett ez a blogbejegyzés?
5/5

4 thoughts on “A szemet gyönyörködtető posztok titka – 10 tipp, amivel a posztjaid nem csak értékesek de szépek is lesznek!”

  1. Hát ez megint szuper jó írás lett, ismét TANULTAM! 🙂
    Ráadásul nem csak hasznos, hanem még olvasni is annyira jó, mert olyan érthetően, logikusan, gördülékenyen van fogalmazva. Köszönöm!

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük