Így kezdj neki az énmárkád építésének – 3 lépés, ami sziklaszilárd alapokra helyezi a tudatos énmárkaépítést, de csak nagyon kevesen csinálják meg.

Az énmárka, mint téma nagyon közel áll hozzám és rendkívül fontosnak tartom abban az esetben, amikor valaki szeretne karriert építeni vagy (egyéni) vállalkozóként érvényesülni. Egy olyan jelenségről van szó, amely mellett nem lehet elmenni, ha sikeres akarsz lenni, és kötelező vele foglalkoznod, ha nagyra törő céljaid vannak. Az énmárka tudatos építése egy folyamatos dolog, ahhoz viszont, hogy elkezdd, meg kell tenned a nulladik lépést, ami nem más, mint az önvizsgálat. Ennek megtételéhez (az elméleti alapokon túl) hoztam 3 olyan feladatot, amelyet ha elvégzel, sokkal nagyobb eredményességgel tudod majd elkezdeni építeni a márkádat és megalapozod a tudatosságodat a személyes márkaépítésben.

Mi az az énmárka?

Egy korábbi cikkben már említettem egy olyan definíciót rá, amely méltán népszerű ha ezt a fogalmat szeretnénk körülírni, ez pedig a következőképpen szól: “Az énmárka az, amit mások mondanak rólad, amikor kimész a szobából” (Jeff Bezos). Lényegében azok a gondolatok, vélemények, benyomások összessége, amelyek rólunk születnek meg mások fejében. Ez pedig minden jó és kevésbé jó tulajdonságunkat tartalmazza. Az énmárka nem egyenlő azzal, hogy én okosnak mondom magam és így mások is okosnak gondolnak. Sokkal inkább az énmárka az, ahogyan mások “megítélnek minket”. Ha tehát okosságot szeretnél magadról elültetni mások fejében, akkor olyan tetteket hajts végre, amelyek által ezt fogják gondolni rólad.

Egy másik téves gondolat az szokott lenni, azoknál akik számára még viszonylag ismeretlen ez a fogalom, hogy az énmárka az csupa jó tulajdonságokat rejt magában. Ez is téves. Ha vannak olyan rossz tulajdonságaid, amit mások is érzékelnek akkor, ez is a része lesz az énmárkádnak. De ez nem baj, hiszen senki sem tökéletes és neked sem kell annak lenned. Sőt, rengeteg olyan tulajdonság van, ami szubjektív. Például, ha valaki szókimondó. Sokan azt gondolják, hogy aki szókimondó, az durva, esetleg tapintatlan, stb. Mások szerint pedig bátor és őszinte. Nem tudsz mindenkinek megfelelni, de a jó hír, hogy nem is kell.

Miért fontos az énmárkával foglalkozni?

Énmárkád akkor is van, ha foglalkozol vele és akkor is, ha nem. Viszont, ha tudatosítod magadban egyes részeit, ha tisztában vagy azzal, hogy milyen képet szeretnél elültetni magadról mások fejében, ami ráadásul még önazonos is, akkor egészen biztosan meg fog térülni a befektetett munka. Többen felfigyelnek rád, elkezdenek többen azonosulni veled, megkedvelni téged. Azáltal, hogy több ember fog megismerni, egyre növekvő lesz az ismertséged, növelni tudod a szakmai megítélésed és hitelességed, amelyet aztán a saját hasznodra tudsz fordítani. Megéri tehát tudatosan foglalkozni vele.

Gondolj csak bele: ha kólát szeretnél inni, akkor melyiket választod? A Coca-Colát, vagy a noname kólát? Valószínűleg a Coca-Colára szavaztál, hiszen arról már annyit hallottál, annyi helyen láttad, sőt már vélhetőleg kóstoltad is. Még ha drágább is, mint azok a kólák amelyek “utánzatok”, mégis amellett fogod letenni a voksod, mert a fejedben a kóla = Coca-Cola.

Na, pont valami hasonlóra lesz szükség nálad is. Hogy amikor valaki a te szakterületedre gondol, akkor elsőként te juss az eszükbe. Valahogy így:

Marketing? Wolf Gábor.
Fitnesz edző? Rubint Réka.
Pszichológus? Almási Kitti.
Motivációs tréner? Szabó Péter.

Most persze lehet, hogy te pont valamelyik vagy a fentiek közül és azt mondod: Mégis, hogy érhetnék egy olyan nyomába, aki évek óta az emberek fejében az első az adott területen? Nem kell elkeseredned. Mindig van hely a piacon. Nem mindenki Wolf Gábort követi a legszívesebben, sokak szeretik jobban Péntek Enikőt, mint Rubint Rékát és pszichológusok közül sem csak Almási Kitti létezik az emberek fejében.

Erre az egyik jó megoldás az, ha pozícionálsz. Ha már azt mondom, hogy Marketing anyukáknak, akkor Vida Ági fog eszedbe jutni, nem Wolf Gábor. Ha azt mondom, hogy szexuálpszichológus, akkor pedig Hevesi Kriszta.

A személyes márkád nem másolható, ami te magad vagy, az így ebben a formában csak is rád jellemző, szóval hiába van már egy adott szakértő a piacon, nem pont olyan mint te, ezáltal neked is van lehetőséged kibontakozni, ettől sose félj.

1. lépés: Ahogyan te látod magad - milyen vagy te? milyen képet szeretnél magadról mutatni?

Mivel az énmárka mindig saját magadból indul ki, ezért legelőször is egy önvizsgálatot érdemes tenned. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:

  • Milyen vagyok én?
  • Miben vagyok igazán jó?
  • Miben vagyok más, mint mások?
  • Mi az, ami az én védjegyem?
  • Milyen tulajdonságaim vannak?
  • Milyen készségekkel rendelkezem?
  • Milyen eddigi eredményeimre vagyok a legbüszkébb?

Illetve azzal is érdemes foglalkoznod, hogy milyen irányba szeretnéd tereni az énmárkádat. Mi az, amit láttatni szeretnél magadról, ahogyan szeretnéd, ha megjelennél mások fejében. Ez is legalább olyan fontos kérdés, mint az előző témakör. Arra viszont nagyon figyelj, hogy amikor ezeket megválaszolod, akkor az önazonosság témakörén belül tudj maradni. Ha például te egy olyan sikeres vállalkozó vagy, aki nagyon jó családi körülmények között nőtt fel, aki minden támogatást megkapott a szüleitől, akkor ne akard, hogy úgy tekintsenek rád, mint egy “self made millionare” aki rengeteg küzdelmen ment végig és milyen nehéz élete volt. Mindenképpen maradj az önazonosság keretein belül. Ilyen esetben büszkén vállald fel, hogy olyan értékeket és példát kaptál a szüleidtől, amelyeket szeretnél te is átadni a vállalkozásodban és az általad alapított családban is.

Na nézzük, hogy mik azok a kérdések, amelyekkel meg tudod határozni, hogy milyen irányba szeretnéd formálni az énmárkádat:

  • Hogyan szeretném, hogy mások lássanak engem? (Külső, belső, értékek, szokások, gondolkodásmód, stb.)
  • Mit kell ehhez tennem? Milyen gyakran kell ezeket tennem? Ki tud abban segíteni, hogy ezeket meg tudjam tenni?

Ezek a kérdések önmagában elég velősek, ha valóban elgondolkozol rajtuk és kidolgozod magadnak. Ha jobban el szeretnél menni a vállalkozás irányába, akkor ezzel összefüggő kérdésekben is vizsgáld meg önmagad, például: Miért vagyok hiteles? Miért jó velem együttműködni? Miért szeretnek az ügyfeleim? stb.

Minél jobb az önismereted, ezeket a kérdéseket annál könnyebb lesz megválaszolni. Javaslom, hogy hagyj erre egy jó órát, mire ezeket mind kidolgozod. Mindenképpen javaslom, hogy foglalkozz ezzel, mert így tudod méginkább tudatosítani az énmárkád jelen álláspontját.

2. lépés: Ahogyan az ismerőseid látnak - milyen képet láttatsz jelenleg magadról?

Nem csak az a fontos, hogy te magad, hogyan látod saját magadat, hanem az is, hogy mások milyennek látnak. Mint ahogyan a fenti idézetben is olvashattad. Éppen ezért javaslom, hogy kérdezd ki őszintén az ismerőseidet, hozzád közelállókat arról, hogy hogyan látnak téged. Ez lehet akár egy kérdőív formájában, vagy akár csak megkéred őket, hogy írjanak rólad pár sort. Esetleg elhívhatod őket egy kávéra, amikor őszinte visszajelzést kérsz magadról. Bármelyik formát is választod, javaslom, hogy kérd ki azok véleményét, akik egy kicsit jobban ismernek téged.

És ez lehet egy volt munkatárs, volt főnök, egy ügyfeled, a testvéred, a legjobb barátod, az anyukád is. Minél több embert gyűjtesz össze, aki visszajelzést ad rólad, annál több nézőpontból fogod tudni látni magad.

Mielőtt visszajelzést kérsz, fontos, hogy kihangsúlyozd, hogy őszinte válaszokra van szükséged. Gyakran az emberek nem szeretnek negatív visszajelzést adni, konfrontálódni és sokaknak okoz nehézséget, hogy kritikát fogalmazzanak meg, ezért is lényeges, hogy mielőtt elkezditek ezt a beszélgetést, tudasd a másik féllel, hogy a negatív vélemény, az építő kritika fontos számodra annak érdekében, hogy tisztában legyél azzal, hogy miben érdemes fejlődnöd.

Kérdések, amiket érdemes feltenned:

  • Összességében mi a véleményed rólam?
  • Mi az, amit kedvelsz bennem?
  • Mi az, ami szerinted kevésbé előnyös tulajdonságom? Miben kellene fejlődnöm? (Azért fontos ezt tudnom, mert ezáltal tudok fejlődni, ha a hiányosságaimmal is tisztában vagyok.)
  • Mi az, ami szerinted csak rám jellemző, milyen sajátosságaim vannak?
  • Szerinted miben vagyok igazán jó?

Ezek a kérdések remekül ki tudják hozni azt, hogy a másik félnek milyen benyomása van rólad, ezzel pedig az énmárkádat tudod tudatosítani.

3. lépés: Ahogyan egy ismeretlen lát - Milyen képet lát a külvilág rólad a közösségi médiában?

Nem csak azok látnak téged valamilyennek, akiket megkérdezel, akik az ismerőseid. Hanem azok is, akik nem ismernek téged. Ha valaki rátéved az instagramodra, a linkedinedre, ha facebookodra, szerinted, milyen benyomása lesz rólad? Vajon az, amit meghatároztál a második pontban, hogy mit szeretnél magadról láttatni?

Azt javaslom, hogy nézd át az összes közösségi média felületedet, és ott görgesd végig a profilodat. Egy komoly üzletasszony képét szeretnéd sugallni? Akkor töröld ki a 6 évvel ezelőtti képeidet, amelyeken becsiccsentve nézel ki a fejedből. Gyomlálj ki minden olyan tartalmat, ami nem szolgálja azt, hogy olyannak tudd megmutatni magad, amilyennek szeretnéd. Akár ki is törölhetsz olyan ismerősöket, akik nem fontosak számodra, akikkel évek óta nem beszéltél és nem is szeretnél. Nézd vissza, hogy milyen tartalmakat osztottál meg, mi az, ami nyilvános, mi az, amit csak az ismerősök látnak és azok közül is töröld ki azt, ami nem jó benyomást kelt rólad, ami már nem szolgál téged.

A másik feladatod, hogy innentől kezdve legyél tudatosabb a kommunikációdban. Olyan tartalmakat ossz meg a közösségi média felületeiden, amelyek ahhoz járulnak hozzá, hogy építsd vele az énmárkádat és jobb benyomást szerezz vele másokban. Ossz meg szakmai cikkeket, nyugodtan legyél büszke az eredményeidre, stb. Ezek mind építenek téged és meglátod, hogy egy idő után, ha tudatosabb legyel az énmárkád építésében, akkor az emberek elhelyeznek téged egy olyan kategóriába, amelybe te szeretnéd, hogy helyezzenek.

Összefoglalás

Az énmárkaépítés tehát egy hosszadalmas folyamat, amely gyakorlatilag soha véget nem érő. Aki valóban elkezdi tudatosan építeni a személyes márkáját, annak a következetes munka egészen biztos be fog érni úgy, hogy ismertebb, hitelesebb lesz az emberek szemében. Ennek az építkezési folyamatnak a legelső lépcsőfoka, hogy egyáltalán önvizsgálatot tegyél. Ehhez három módszer kombinációját javaslom:

  • Saját magad elemzése, énideálod definiálása
  • Visszajelzés kérése ismerőseidtől
  • A külvilág felé mutatott (online) jelenléted monitorozása

Amennyiben ezeket sikerült elvégezned, biztos lehetsz abban, hogy szilárd alapokra sikerült helyezned az énmárkád felépítésének kezdetét.

Bízom benne, hogy ez a cikk hasznos volt számodra. Javaslom, hogy az említett feladatokat, kérdéseket te magad is végezd el, mert ezek valóban hozzá fognak járulni ahhoz, hogy tudatosabb énmárka építő legyél. Ha kérdésed van, akkor írd meg kommentben és szívesen megválszolom neked!

Business Blogger

6 thoughts on “Így kezdj neki az énmárkád építésének – 3 lépés, ami sziklaszilárd alapokra helyezi a tudatos énmárkaépítést, de csak nagyon kevesen csinálják meg.”

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük