Nagy kérdés szokott lenni, hogy melyik felületen érhető el könnyedén a mi célcsoportunk. Annyi sok lehetőségünk van ma már: Facebook oldal, facebook csoport, instagram, youtube, linkedin, tiktok, blog, podcast. De vajon melyik felület a nyerő? Míg valaki az instagramra esküszik, más a youtube-on tud kiteljesedni. Sokan a facebook csoportokban hisznek, de LinkedInen is elképesztő eléréseket lehet generálni. És akkor ott van a némi homállyal fedett tiktok, ami a tinédzserek és kiskamaszok fellegávra, az Y és X generáció meg próbálja megfejteni a felület mögött rejtőzködő népszerűséget. És akkor még ott a podcast és a blogolás is. Ebben és a következő néhány cikkben ezek közül mindre ki fogok térni azzal a céllal, hogy számodra is kikristályosodjon, hogy melyik az ideális választás. Elsőként ebben a cikkben a facebook oldalakról és csoportokról lesz szó.
Miért fontos erről beszélni?
Gondolkodjunk el egy kicsit! Ha 2006 lenne, akkor nem sokat agyalnánk azon, hogy hol kommunikáljunk az online téren belül. Az iwiw korszákában még annyira egyszerű volt minden. Az volt az egyetlen közösségi média felület, ahol a magyarok jelentős része tag volt. Nem kellett túlgondolni a dolgokat, ha volt olyan mázlid, hogy egy meghívót ki tudtál kuncsorogni valamelyik ismerősödtől, akkor már kezdhetted is az izgalmasabbnál izgalmasabb dolgokat: ismerősök megkeresése, bejelölése, képek feltöltése, az adatlapod kitöltése. És persze ha valakivel személyesen megismerkedtél, és szeretted volna tartani a kapcsolatot, csak ennyi volt a kérdés: “Iwiw-en fent vagy?”
Eltelt 14 év és az iwiwnek híre-hamva sincs. Van helyette viszont facebook, instagram, linkedin, tiktok és akkor még kommunikálhatunk a youtubeon, podcaston és akár blogon is. Nem csoda tehát, hogy aki egy új brand elindítása előtt áll, a bőség zavarába kerül. Viszont ha ezen túljutunk és sikerül megtalálni a megfelelő felület(ek)et, akkor következetes kommunikációval elképesztő eredményt érhetünk el a vállalkozásunk felfuttatásában.
Egy sör nem sör
Csont Attila az egyik business tippes videójában hozta az “egy sör nem sör” mondóka hasonlatot a marketingre. Mint ahogyan az egy sör nem sör, úgy mondhatjuk azt is, hogy egy felület nem felület. Nem kell tehát letenned a voksod az instagram mellett úgy, hogy másik felület szóba se jöhet és egyáltalán nem használod. Ki kell választani azt a néhány platformot, ahol könnyedén tudsz tartalmat gyártani és a célcsoportod is elérhető rajta. És nem kell úgy gondolkodnod, hogy most akkor ha kiválasztottad a facebookot, az instát meg a youtubeot akkor három különböző tartalmat kell gyártanod. Érdemes összekötni ezeket a felületeket, amiről a „Hol posztoljak” sorozatban még lesz szó.
A facebook oldal
Miért jó a facebook oldal?
A facebook azért, mert mindenki fent van rajta. Na jó, szinte mindenki. Ráadásul az emberek nagyrészét jellemzően beszippantja, és előszeretettel görgetik a hírfolyamot unalmas perceikben. Ez azért jó, mert ha elkezdesz csinálni egy facebook oldalt és eljutsz arra a pontra, hogy hirdetni kezdesz, akkor bizony nagyon pontos célzásokat tudsz létrehozni a hirdetéskezelőben és könnyedén el fogod érni azokat, akiket szeretnél.
Mikor érdemes facebook oldalt csinálni?
Szinte minden esetben érdemes használni a facebookot. Ha eljutsz arra a pontra, hogy hirdetni szeretnél, akkor mindenképpen. Ráadásul nagyon sok embernek már alapértelmezetté vált a facebook keresőjének használata, hiszen azt gondoljuk, hogy “facebookon mindenki fent van”. Éppen ezért hiba lenne kihagyni azt, hogy nem regisztrálsz facebook profilt. Még ha nem is az elsődleges kommunikációs csatornádnak szánod, biztos lehetsz benne, hogy lesznek akik itt találnak rád, mert annyira alap az, hogy facebookon keresünk meg dolgokat. (Valamint a googleben is gyakran facebook profil jellegű találatok jönnek fel.)
Mit érdemes posztolni a facebook oldalon?
A facebookon egyre jobban mennek a videók, ahogyan azt egy korábbi cikkemben is említettem, viszont meg kell fontolni, hogy milyen videókat töltesz fel. Jellemzően a rövidebb és hang nélkül is nézhető és értelmezhető videók azok, amelyek nagyobb népszerűségnek örvendenek, hiszen rengetegen nézik olyan környezetben a hírfolyamot, amikor nincs lehetőségük hangot bekapcsolni (várakozás közben, munkahelyen, utazásnál, stb).
Ezen kívül a képes posztok de a sima bejegyzések is jól tudnak működni. Mondhatjuk tehát, hogy ez egy sokoldalú lehetőség, mert nagy a választék a feltölthető tartalmak típusában. Amit kevésbé szeret a facebook, azok a külső linkek. Éppen ezért, ha videót szeretnél feltölteni, akkor jobban jársz, ha a facebookra töltesz fel videót, mintha egy külső youtube linket tennél közzé – az utóbbi ugyanis nem fog olyan széles körben elterjedni és mivel nem indul el automatikusan, kevesebben is fognak rákattintani.
Hogyan legyen nagyobb az elérésem a facebook oldalamon?
Elsőként is, ha létrehoztad az oldalt, akkor mindenképpen tegyél közzé néhány tartalmat, ami értékes, érdekes. Válassz ki egy szép borítóképet és az oldalad számára egy profilképet. Töltsd ki az adatokat és adj meg minden olyan információt, amitől egyértelmű, hogy miről is szól az oldal. Egy külön poszt is szólhat erről, ahol ezt leírod – sőt, ezt kifejezetten javaslom. Ezek után hívd meg az ÖSSZES ismerősödet, hogy kedveljék az oldaladat. Ne válogass, aki nem akarja bekedvelni, az úgyse fogja, de legalább te megpróbáltad. Azzal meg ne is foglalkozz, hogy “mit fog szólni XY?” – felesleges más gondolatait találgatni. Ha vannak olyan ismerőseid, akik közel állnak hozzád, párod, anyukád, testvéred, legjobb barátod – szintén megkérheted őket, hogy hívják meg az ismerőseiket egy ajánlással, hogy így még több likeolót szerezhess. Érdemes egy olyan posztot is készíteni, amit meg tudsz osztani, ami arról szól, hogy megnyitottál/elindultál, mert így mások majd el tudják helyezni, hogy egyáltalán mi ez a dolog, amire most meghívtad őket.
Amit még javaslok, hogy keress olyan releváns csoportokat, ahol az admin engedélyezi a reklámodat – de sose tolt fullba a kretént, akarom mondani a hirdetést, mert azt senki nem szereti. Inkább olyan tartalmakat ossz meg ilyen esetben is, amelyek értéket adnak.
Kézműves ékszerkészítő vagy? Lépj be a “tél színtípus” csoportba és írj néhány sort arról, hogy milyen színeket javasolsz a tél színtípusoknak, akár néhány egyéb kiegészítőt is mellétéve.
Nekem korábban volt egy webshopom, ahol 3D falpaneleket árultam és rendszeresen posztoltam az összes lakberendező csoportba, amit csak találtam facebookon, tematikák szerint. Egyik nap zöld színű falpaneleket tettem ki, pár nap múlva kéket, aztán fehéret. Amikor ezzel megvoltam, akkor szobák szerint tettem fel, egyszer gyerekszobás képeket, majd hálószobai inspirációkat, stb. Utána következtek a formák szerinti csoportosítások: a hullámos mintájú falpanelek, majd a kör mintásak, stb. Ezek jellemzően inspiráció jellegű posztok voltak, de most utólag azt gondolom, hogy érdemes lett volna oktató jellegű írásokat is tenni a falpanelekhez, amiben leírom, hogy hogyan kell felhelyezni, stb.
Javaslom még a hirdetéseket, amelyekkel szintén meg tud növelni a követőszámod. Akár csak egy érdekes videót, figyelemfelkeltő (és nyilván a tartalmaidhoz kapcsolódó) kép formájában. Ha meghirdetsz valamit, akkor pontosan be tudod célozni, hogy kikhez érjen el. Ez már önmagában meg fogja növelni a követőid, like-olóid számát. De még itt is van egy “trükk”. Ha valaki kedvelte a bejegyzésedet, de magát az oldalt nem, akkor is tudsz neki ajánlást küldeni és “megkérni”, hogy likeolja az oldalt.
Van viszont egy másik felület is, a facebookon belül, ami egy picikét másképpen működik, mint az oldal és érdemes ezzel is foglalkozni, ez pedig nem más, mint a facebook csoport.
Facebook csoport
Ahhoz, hogy létrehozz egy csoportot, nem szükséges üzleti oldal, ezt magánszemélyként is megteheted. Ha egyelőre még csupán egy “hobbid” van, nem egy teljes vállalkozásod, akkor a facebook csoport létrehozása egy remek lehetőség számodra. Mondom, miért: A facebook csoportok kiválóak arra, hogy egy közösséget formálhass egy adott téma köré. És tovább megyek: érdemes ezt a témakört specializálni. Példának okáért, rengeteg vállalkozóknak szóló facebook csoport van, de tényleg, szinte már bőség zavara van. Ha viszont egy olyat hozol létre, ami a vállalkozó anyukák/ vállalkozó nők/ kézműves vállalkozók stb. szegmensének szól, akkor azok, akik belépnek ebbe a csoportba:
- Jobban meg lesznek szólítva, sokkal inkább magukénak érzik a közösséget
- Jobban rátalálsz te is a célcsoportodra
- Aktívabb közösség alakulhat ki
- Nincs nagy verseny a többi facebook csoporttal, mert „belőled csak egy van”
Van tehát erre néhány indokom. Javaslom, hogy te magad is találd meg, hogy ki az a pontos célcsoport, vagy mi az a téma, amiről te kommunikálnál, ami köré te közösséget szeretnél építeni és hozz létre neki egy közösséget. De nézzük meg, hogy egyáltalán miért is jó, ha van egy csoportod:
Miért jó a facebook csoport?
A facebook csoportokat jobban szereti az algoritmus, ergo gyakrabban fogja mutatni a hírfolyamban, mint egy sima oldalnak ugyanazt a bejegyzését. A másik ok, hogy jellemzően többen szólnak hozzá egy csoport bejegyzéséhez – könnyebben megosztjuk itt a véleményünket, különösen ha zárt a csoport és ez fokozottan igaz, ha hozzánk hasonló személyek vannak benne a csoportban (ezért is fontos, hogy a fentiek alapján pontosan határozd meg, hogy kiket szeretnél ebben a közösségben látni.)
És ha már közösség: Sokkal elkötelezettebbek lesznek a követőid, ha egy csoport tagjaivá válnak, egy KÖZÖSSÉG részévé. Ezért is fontos, hogy tudd őket aktivizálni és, hogy biztosak legyenek abban, hogy rendszeres tartalommal találkozhatnak a csoportodban.
Illetve egy plusz előny, hogy sokkal többet megtudhatsz a célcsoportodról, követőidről, mintha csak egy sima oldalad lenne. Klasszikusan ilyen megmozdulás szokott lenni, amikor valaki belép egy csoportba és utána nem sokkal jön egy értesítés, amiben arra kér az admin, hogy mutatkozz be pár szóban. Ez a csoport adminjának is jó, mert megismeri a követőit, másrészt a kommentelőknek is, mert be tudják magukat mutatni, adott esetben kérdezni vagy reklámozni is, illetve egymáshoz kapcsolódni.
Továbbá, amiért még nagyon jó lehet, ha csoportod van, az az, hogy nem csak neked kell tartalmat gyártani, hanem egy idő után egyre önjáróbb lesz a felület (hozzáteszem, 100%-ig sosem lesz önjáró, mert admin feladatok mindig lesznek és többnyire érdemes a saját kezedben tartani a kormányt, viszont nagy könnyebbség, ha nem csak te tartod életben a csoportot.)
Mikor érdemes facebook csoportot üzemeltetni?
A facebook csoportot akkor érdemes bevetni, amikor közösséget szeretnénk építeni, illetve, ahogy fentebb is írtam, ha fontos a célcsoportod alapos ismerete (tehát mindig :)). Azt viszont mindenképpen tudnod kell, hogy egy csoportot nem feltétlen egyszerű aktivitásra sarkallni. Az első időszakban lehet, hogy rendületlenül posztolsz, méghozzá megfelelő tartalmakat (a következő bekezdésben erről bővebben írok, hogy mi számít “megfelelőnek”), mégsem érkezik nagy ováció, nem sok a komment, kicsi az aktivitás és jó, ha kapsz 1-2 likeot. Na, az a fontos, hogy ebben a kezdeni időszakban ne veszítsd el a lelkesedésed és várd ki, amíg jobban beindul a csoport.
Mit érdemes facebook csoportba posztolni?
Néhány tartalom típus, ami jól működik:
Értékadás – tudod, az első és legfontosabb dolog, ha közösségi média jelenlétet szeretnél, az az, hogy adj értéket a posztjaidban. Erről már többször is beszéltünk a korábbi blog bejegyzésekben.
Kérdezés -Az egyik legjobban működő kontent a kérdezés. És itt ne az atomfizikai tanulmányaid kulcskérdéseiben kérj segítséget, hanem minden egyes kérdést arra használj fel, hogy aktivizáld és, hogy jobban megismerd a tagokat. Például találsz egy megosztó jelenséget az iparágadban, akkor tárgyaljátok ki! Vagy kérdezd meg az új ötletedről a véleményüket. Esetleg arról, hogy egy bizonyos szituációt ők, hogy kezelnének. Vagy milyen ötletük lenne arra, hogy…? Mivel csoportról van szó, sokkal aktívabb lesz a közönséged, mintha egy facebook oldalról tennéd fel a kérdést, könnyebben megnyílnak az emberek (főleg, ha a csoport zárt- és javaslom, hogy legyen zárt.)
Szavazás – Az emberek szeretnek szavazni, elmondani a véleményüket. Ha opciók is vannak, akkor ez még könnyebb. Gondolj bele, egy aktív csoportban, ahol ott a célközönséged, milyen jó kis piackutatást lehet csinálni akár egy szavazós kérdéssel is! Nyugodtan használd ezt a funkciót is.
Élő videók – A facebook algoritmusa az élő videókat is nagyon szereti, ezt jól mutatja például az is, hogy kapsz róla értesítést, ha elindult egy. Mindenképpen érdemes néha élőket tartani és javaslom, hogy ennek az időpontját előre harangozd be, mert úgy még több emberhez elér.
Kihívások – A közös megmozdulások, kihívások nagyon jól tudnak működni! Ezáltal az online tér felett áthidal az összetartás, az egység érzés. Találj ki egy viszonylag egyszerű kihívást, ami nem tart túl hosszú ideig és a célcsoportod számára releváns lehet.
Ilyen volt például 2019-ben Csont Attila vállalkozásindítás kihívás és minitréningje, ahol kétnaponta feltett egy 15-20 perces videót + kaptak a résztvevők egy PDF-et és egy tagságot a Vállalkozásindítás csoportjába. Vagy a jelenlegi instagram kihívása, amikor minden résztvevő arra hivatott, hogy 30 napon keresztül posztoljon instagramra.
Na, de ha már a kihívásoknál járunk, nézzük meg, hogy hogyan lesz sok tag a csoportodban.
Hogyan lesz sok tag a facebook csoportomban?
BINGO! Kitaláltad, a kihívásokkal. Persze ez csak egy példa. Javaslom, tegyél rá néhány ezer forintot, hogy kezdődik egy kihívás, akár jutalmat is kitalálhatsz, ezzel még lelkesebbek lesznek a résztvevők.
Vagy ha már Csont Attila példájánál jártunk: neki a vállalkozásindítás kihívás és minitréningjének a vége egyben egy kampány kezdete volt. Amikor véget ért a kihívás, akkor már rengetegen beléptek a vállalkozásindítás csoportjába, ahol zajlott ez az esemény így több ezer embernek tudta átadni az üzenetet, hogy mostantól vannak nyitva a kapuk és lehet jegyet vásárolni a Business Fesztiválra.
Másik megoldás lehet, ha bepromózod a többi közösségi média oldaladon, hogy nyílt egy csoportod, esetleg más csoportokban, ahol erre engedélyt kapsz, reklámozni a saját közösséged, vagy kihívásod.
Érdemes lehet hírlevélbe, chatbotba, a honlapodba vagy a facebook oldaladra is kitenni, hogy van egy csoportod, ahova szeretettel várod a követőidet.
Hogyan építsem be mindezt a gyakorlatba?
Most a te feladatod a következő: Ha még nincs, akkor hozz létre egy facebook oldalt és egy facebook csoportot. Az oldalnál haladj végig a következő lépéseken:
- Legyen egy szép borítóképed és profilképed, ami egységes, bizalomgerjesztő és szép (akár Canva.com-mal, ott rengeteg sablont találsz, szóval különösebb grafikai tudás nélkül is menni fog)
- Töltsd ki teljesen az adatlapodat
- Készíts 1-2 bejegyzést, hogy ne legyen teljesen üres az oldal. Lehetőleg legyen egy olyan is, ami arról szól, hogy mi ez az oldal.
- Hívd meg like-olásra az ÖSSZES, igen jól olvastad, az ÖSSZES, tehát MINDEGYIK ismerősödet, kivétel nélkül. Igen, a Pista bácsit is meg a volt osztálytársad szomszédjának a húgát is. Tehát MINDENKI-t.
- Süss egy rahedli palacsintát és add oda anyukádnak, a párodnak, a tesódnak a legjobb barátodnak és kérd meg őket cserébe, hogy ők is hívják meg az ismerőseiket az oldalat like-olására.
Ha ez megvolt, akkor nem sokára jöhet a következő challenge: a facebook csoportod felfuttatása.
- Csinálj egy olyan facebook csoportot, aminek beszédes a neve (Nem jó: Munyeszka csoportja. Jó: Munyeszka palacsinta receptes csoportja. Szintén jó: Palacsinta receptek. Esetleg kombinálva: Palacsinta receptek Munyeszkától)
- Posztold ki, hogy van csoportod, a privát és a facebook oldaladra is.
- Hívd meg a releváns embereket (most Pista bácsit ki lehet hagyni, örüljünk annak is, hogy az oldalunkat belikeolta)
- Kezdj el olyan tartalmakat közzétenni, amiket fentebb már részleteztem. Törekedj arra, hogy minél aktívabb legyen a csoport.
Zárszó
Annyira szerettem volna még írni az instagramról, linkedinről, youtuberól, tiktokról, blogokról és a podcastról is, de már megint hosszabb lett ez a bejegyzés, mint ahogyan azt terveztem, pedig az instagram oldalamon múltkor megszavaztátok, hogy ne zúdítsak rátok egyszerre mindent. Azt hiszem totál grafomán vagyok. De ígérem, a következő bejegyzésekben ezekről a felületekről is lesz szó, szóval mindenképpen érdemes lesz elolvasni őket, addig is pedig javaslom, hogy csináld meg a fenti feladatot.
Te melyik felületről olvasnál többet? Válaszodat írd meg kommentbe!
Business Blogger
Hát ez elképeztő és nagyon de nagyon szépen köszönöm és biztos vagyok benne ha minden egyes lépést betartok Á-Z ig akkor tuti hogy berobban a siker csak ídő kérdése??bevallom öszintén mikor odaértem hogy miért érdemes facebookra posztolni és kicsit vegig görgetem az egész leirt infot az az érzés fogott el hogy na jo én nem olvasom tovább nekem ez sokk egyszerre de gyorsan nyakon csiptem magam és azt mondtam magamnak hogy igenis végig mész az olvasással mert ez téged is érint szükseged van rá használd ki a páratlan lehetöséget ami szinte tárcán kínálódik neked csak egyszerüen el kell venned és ez valoban igy van ne nyavajogj ne panaszkodj mert azt a tehetelen emberek csinalják és te nem az vagy! Nagyon szépen köszönöm ??