Hol posztoljak? II. – Instagram

Előző blog bejegyzésemben útjára indítottam egy sorozatot, ahol különböző közösségi média felületeket vizsgálok meg olyan szempontból, hogy milyen előnyökkel rendelkezik az adott felület, melyiket mikor érdemes használni és mi az, ami beválik az adott felületen. Ma az egyik kedvencemmel fogunk foglalkozni, ami nem más, mint az instagram.

Nagyon szeretem ezt a felületet, mert személyesebb, mint a facebook és jobban meg tudom szűrni, hogy kiknek a tartalmait szeretném látni (na jó, facebookon is leállíthatnám az ismerőseim követéseit, de ott annyi ismerősöm van, hogy az rengeteg időbe telne. Itt meg eleve csak azokat kezdem el követni, akik tényleg érdekelnek engem).

Nem csak felhasználói, de üzleti szempontból is nagyon szeretem az instagramot, na de lássuk, hogy miért is olyan jó, mi az, ami jól működik és persze mutatok néhány olyan trükköt is, amivel meg tudod hackelni az insta jelenléted.

Kezdjünk bele!

5 ok, amiért az insta mellett döntenek az emberek, ha márkát építenek vagy marketingeznek

Az instagram az egyik legnépszerűbb közösségi média platform a világon és Magyarországon is napról napra többen használják. Én azt látom, hogy egyre gyakrabban fordul elő, hogy marketing célra előbb használnak a kisvállalkozások, egyéni vállalkozók, hobbi projektek instafiókot, mint facebook oldalt. De mi lehet ennek az oka? Nézzük meg öt pontban:

Könnyű organikusan követőket szerezni

Az instán követőket szerezni úgy, hogy egy forintodba nem kerül: KÖNNYŰ! Könnyebb, mint a facebookon vagy youtubeon. Én például 1,5 hónap alatt szereztem 1000 követőt az insta fiókomba úgy, hogy bekövettem olyan embereket, akiket érdekelhet az én tartalmam. (Hozzáteszem, ebből a 1,5 hónapból 1,5 hétig le volt tiltva az insta fiókom és nem tudtam bekövetni senkit.) Mindez teljesen ingyen volt, nem költöttem hirdetésre, nem fizettem ügynökségnek, csupán egy picit szorgalmasabban instáztam.

Könnyebb kapcsolatot létesíteni a követőiddel

Amiért még elképesztően jó felület az instagram, az az, hogy sokkal közvetlenebbül tudsz kapcsolódni a célközönségeddel. Gondolj csak bele: ha beköveted Kovács János karikatúrákat készítő művészt. Ha elkezd rádírni facebookon bizonyára kikerekedik a szemed és nézel egyet, hogy “ez meg mit irogat?”. Instán viszont teljesen természetes a személyesebb hangnem, a privát üzenetek, de az insta storyk is erről szólnak vagy az, hogy likeolod a követőid tartalmát, stb. Ez a közvetlenség közelebb hoz titeket egymáshoz és sokkal könnyebb így megágyazni a salesnek vagy marketingnek.

Ha a hegy nem megy Mohamedhez, Mohamed megy a hegyhez

Az instában még az a nagyon szuper, hogy nem kell megvárnod, amíg végig lájkol és bekövet téged a célközönséged, hanem te magad is elébe tudsz menni a dolgoknak azzal, hogy rájuk írsz, beköveted őket, likeolod őket, kommentelsz a posztjaik alatt vagy aktivitást mutatsz a storyjaiknál. Ezek mind remek lehetőségek arra, hogy felhívd magadra a figyelmet teljesen ingyen, ráadásul viszonylag könnyen rá tudsz találni a potenciális ügyfeleidre is hashtagek és likeolt posztok, követett profilok alapján (bár nyilván nem minden ipargában könnyű rátalálni, de ha van konkurenciád instán akiknek nagyobb a követőtáboruk, akkor az már egy előnyös helyzet.)

Könnyebb nyomonkövetni a konkurenciádat

Nyilván facebookon is be tudod követni a konkurenciád profilját, de instagramon a hashtagek követése méginkább megkönnyíti a dolgokat. Azzal, hogy elkezdesz az iparágad tekintetében releváns kulcsszavakat követni, könnyebben fel tudod fedezni az “új játékosokat” és így hamarabb rálátsz arra, hogy kivel bővül a piac.

Mert jó és kész. Pont.

Instázni trendi, menő és jó. Felmész és tele van képekkel, storyval, élettel. Míg a facebook többeknek egy kicsit “unalmasabb”, addig az instára egyre többen találnak rá és az többeknek hat az újdonság erejével. Ráadásul pont a felület közvetlensége miatt könnyű új kapcsolatokat létesíteni, témákat követni és azzal, hogy üzenőfalán nem jelenik ez a tevékenységünk meg, könnyebben is kommentelünk, likeolunk.

Kinek való, mikor érdemes üzleti céllal insta fiókot nyitni?

Természetesen az instagram sem az a felület, ahol kötelező fent lenned és ami megoldja az összes marketing kihívásodat. Van, aki viszont elképesztően könnyen tud rajta érvényesülni. De először is, nézzük meg, hogy kiknek nem javaslom.

Azoknak, akik B2B szektorban vannak, tehát az értékesítést cégek felé teszik. Ha pontosítanom kell, akkor a KKV-kat és multikat célzó cégekre gondolok leginkább, ahol ahhoz, hogy bejuthass, egy többkörös folyamaton kell helytállnod. Ilyenkor nem annyira jó döntés az insta. Ezekben az esetekben a LinkedInt ajánlom, amiről majd szintén lesz cikk. Most pedig nézzük meg, hogy akkor kiknek ajánlom, hogy használják üzleti célra az instagramot:

Ha márkát szeretnél építeni

Az instagram szerintem egy remek eszköz a márkaépítéshez, korábban már írtam is egy cikket az énmárka építésről, amit érdemes áttanulmányoznod, ha érdekel a téma. Egyrészt azért is jó az instagramon márkát építeni, mert ez egy vizuális alapokra építkező platform. Itt a hírfolyamban csak képek és videók jönnek veled szembe, tehát ha van egy arculatod, akkor azt következetes munka során be tudod építeni az emberek fejébe és elkezdenek színeket, formákat társítani hozzád. Szintén jó még azért, mert közvetlenebb hangnemben tudsz megnyilvánulni. A LinkedIn is jó márkaépítésre de alapvetően ott azért van egy üzleti hangnem. A facebook is jó platform de azért mégsem annyira közvetlen, mint az instagram, valljuk be. Ezen a felületen kicsit lazábbak a keretek és itt könnyebben ki tudod bontakoztatni a személyiséged, amiben segítségedre vannak a posztok mellett az insta storyk is. (Oké, tudom, hogy a facebook is van eltűnős rész, de most őszintén: te meg szoktad nézni a céges oldalakét akiket követsz?)

Ha magánszemélyeknek szeretnél értékesíteni

Pont a közvetlen kapcsolatfelvétel adta lehetőség miatt könnyebb sokkal magánszemélyeknek értékesíteni ezen a felületen, mint bármelyik másikon. Persze nem abban az esetben, ha egyből lenyomod a torkán a másik félnek a cuccodat, hanem akkor, ha egy bizalomépítés után kipuhatolózod, hogy mi az, amire jelenleg szüksége lenne. A storyk segítségével könnyebb kiszűrni, hogy ki az, aki aktív érdeklődő, utána pedig egy privát üzenetben el is kezdődhet a bizalomépítés majd az értékesítés.

Ha egyéni vállalkozóknak szeretnél értékesíteni

Bár azt mondtam, hogy a B2B szektornál nem az instát tartom a legjobb felületnek, azért az egyéni vállalkozók kicsit más téma. Viszonylag könnyen el lehet nekik adni, hiszen itt beleláthasz a szakmaiságukba, a személyiségükbe is. Pont egyébként ez a nagyon jó még az instában, hogy mielőtt valakinek értékesítenél, a közzétett posztjaiból már van egy elképzelésed a személyről, mert látod, hogy miket tesz közzé ami alapján tudsz arra következtetni, hogy milyen érdeklődési köre van, milyen érzékeny pontjai lehetnek, stb.

Milyen tartalmak működnek jól az instán?

Story

Az insta storyt akkor érdemes használnod, ha közvetlenebb hangnemben szeretnél szólni a követőidhez. Javaslom, hogy használd aktívan, napi szinten, mert akkor mindig ott leszel a fejükben és hozzászoknak ahhoz, hogy minden egyes nap nézzenek tőled valamit. Azt pedig remélem nem kell részletesen kifejtenem, hogy miért is olyan fontos, hogy mindig előtérben legyél a követőid számára.

Ha a storyba videót teszel, akkor arra mindenképpen gondolj, hogy sokan ezeket hang nélkül nézik, így ezeknek a követőidnek érdeems megkönnyíteni a helyzetét olyan módon, hogy a kulcsgondolatokat kiírod az adott videóra. Ha iphone-t használsz, akkor az Infinite Stories applikáció remek segítséget nyújt abban, hogy ne csak egyperces videót tudj felölteni a storyba, hanem darabokra tudod szedni így nem kell vészesen figyelned az időre.

Javaslom, hogy storykba mindig tegyél aktivitást kiváltó matricát. Így jól fel tudod mérni a célcsoportod igényeit, ahogyan azt már említettem és ők sem csak befásultan görgetik a hírfolyamot. A storyk remek lehetőséget nyújtanak arra, hogy közvetlenebbek lehessenek a követőid veled és te is velük. A kérdés matrica kifejezetten jó erre, amikor lehetőségük van kérdezni tőled, vagy pont fordítva: te kérdezel tőlük valamit – mondjuk véleményt kérsz, stb. Az összes többi matrica is a közvetlenséget segíti. Én gifeket is szoktam használni, ezzel még feltűnőbb lesz a tartalom.

Illetve én minden alkalommal ha új posztot teszek ki, akkor azt megosztom storyba is – persze úgy, hogy a lényeget kitakarjam vele – és írok róla néhány sort, hogy miért érdemes elolvasni. Mivel rengetegen először inkább a storykat pörgetik végig, ezért mindenképpen javaslom, hogy te is tedd ki storyba, hogyha új posztot készítettél, mert így kevesebb lesz azok száma, akiknek elkerülte a figyelmét a posztod.

Érdemes a jobb storyjaidból highlightot készíteni, hogy a profilodra kattintva elérhetővé váljanak 24 óra után is. Itt azt javaslom, hogy különböző témákra hozz létre kiemeléseket, pl.: bemutatkozás, referenciák, személyesebb tartalom, szakmai tartalom, stb. Így aki újonnan látogat el hozzád, az rögtön találkozni fog a legfontosabb információkkal rólad, rögtön egy jó benyomást fogsz tudni kelteni.

woman, working, bed

Poszt

Posztokról már többször is írtam a korábbi cikkeimben, így most ebbe nem megyek bele mélyebben.

Az első és legfontosabb dolog az az, hogy a posztod az legyen értékadó. Az embereknek két dolog kell: kenyér és cirkusz. Ebben a kontextusban ez most azt jelenti, hogy vagy hasznos legyen vagy vicces. Hacsak nem egy standup comedy előadó vagy bűvész vagy kedves olvasóm, akkor attól tartok, hogy bizony az értékadás lesz számodra a mérvadó. Persze ne azt mondom, hogy ne legyél vicces, a humor mindig tök jól jön, azt mindenki szereti. De mértéktartónak kell lenned benne, különben az iparágad nem fog komolyan venni.

Tartalom szempontjából érdemes elolvasnod az alábbi blogbejegyzésem, amiben 7 ötletet gyűjtöttem össze, hogy miről érdemes posztolnod. Egy hasonló szisztémát te magad is összeállíthatsz ezek alapján. Jó, ha tudsz rendszerességet vinni a posztolásodba, mert így saját magadnak is megkönnyíted a közösségi média jelenlétet, ha van egy kiszámítható menetrended, hogy mikor milyen jellegű tartalmat készíts. Ha ehhez kell inspiráció, akkor kattints ide.

A másik, amire nagyon de nagyon kell figyelned, az a kinézet. Az instagram egy vizuális felület, ahol ha csúnya posztokat teszel közzé, az olyan, mintha elmennél az Oscar gálára egy egyhete viselt koszos farmerban és egy izzadt trikóban. Ne akarj izzadt trikós arc lenni a sok ragyogó csillag között, mert az gáz és ciki. Inkább olvasd el ezt a korábbi blogbejegyzésemet, amit egyébként nagyon szerettetek, a szemet gyönyörködtető posztok titkáról.

Ami még fontos, hogy használj hashtageket minden egyes posztodnál. Én a 30-as bűvös számot javaslom ehhez. Nézd meg, hogy az iparágadban melyek a legnépszerűbb kulcsszavak. Mit használnak a konkurenseid, mi jellemző a témáidra, melyiken hány poszt van. Itt kifejezetten az aranyközépút elvét javaslom. Ha olyan hashtaget használsz, amin túl sok a poszt, akkor hamar le fogsz csúszni a találatok között. Ha viszont olyat, amin kevés a találat, akkor a kutyát se fogja érdekelni a kulcsszó és az életben nem találnak meg az alapján. A külföldi hashtageket meg felejtsd el, ha magyar piacra dolgozol. Értelmetlen, és csak foglalod a helyet a magyar kulcsszavaktól

IGTV

Az IGTV-ről szintén megemlékeztem már nagyon röviden egy korábbi bejegyzésemben bár tény, hogy nem vittem túlzásba. Azért egészen használható útmutató, ha videókat szeretnél készíteni, például az IGTV-re. Azért továbbra is kiállok a korábbi álláspontom mellett és azt mondom, hogyha videó, akkor youtube.

Hogyan szerezz insta követőket?

Ha következetesen egy stratégiára építve posztolsz egy adott témán belül olyat, ami szép, értékadó és közösségépítő, akkor biztos lehetsz abban, hogy az instagramot előbb-utóbb sikerre tudod vinni. De persze ez a legelején, a kezdetkkor nem túl nagy vigasz és jogosan kérdezheted, hogy: “Kössz, de így, hogy még egy posztot se tettem ki, hogy kezdjek el követőket gyűjteni?”

Erre mondjuk a válaszom az lenne, hogy tegyél ki posztokat. Mindenképpen legyen 3-6 olyan bejegyzésed, ami értékadó, hasznos, esztétikus, hogy így azok, akik rádtalálnak még a kezdetekkor, egyáltalán rendelkezzenek némi elképzeléssel, hogy mégis te mivel foglalkozol.

Csiki-csuki

Az egyik követőszerző lehetőség, az a kikövetés-bekövetés. Nekem az 1000 likeom egy jelentős része ebből érkezett. Érdekes volt látni, hogy hogyan javultak folyamatosan az arányok. Míg az elején, mikor 3 posztom volt kint, akkor minden 9. ember követett vissza, úgy az utóbbi időben az a tapasztalatom, hogy már minden 5. ember visszakövet. Azokat, akik nem érdekesek számodra, egy idő után ki lehet követni. Én még nem álltam neki, de aki engem nem követett vissza és nem is tartom túl relevánsnak, ott valószínűleg én is kikövetem majd a profilokat. Itt jöhet a kérdés, ha még kezdő instázó vagy, hogy kit kövess be? Nos, nézzünk erre néhány lehetőséget:

  • A konkurenseid posztját likolókat
  • A konkurensedet követőket
  • Az általad használt releváns hashtagekek posztjait likolókat
  • Azokat az embereket, akik olyan hashtageket használnak, ami a te célcsoportodra jellemző lehet

Őket mind érdemes bekövetni. És tedd is meg! Hívd fel magadra a figyelmet értékadó posztjaiddal.

Egyébként ezzel nagyon kell vigyázni, napi 600 bekövetést semmiképpen se végezz el, mert le leszel tiltva és az elég kellemetlen. Én 1,5 hétig voltam letiltva pont ezért, hát elég borzalmas volt, hogy a nagy növekedés után egyszer csak megállt a tudomány. Ezt azzal próbáltam “kivédeni”, hogy mások képeit likeoltam, kommenteltem, mert ezeket engedte a rendszer és szintén fel tudom vele hívni magamra a figyelmet. Amikor egy konkurens posztja alá kommenteltem valami nagyon okosat, akkor az azért hozott mindig 1-5 követőt. Nem sok, de sok kicsi sokra megy.

Partnerek

Nekem a másik, amivel még meg tudtam növelni a követőszámomat, hogy olyanok storyjába kerültem bele, akiknek nagyobb követőszámuk van, mint nekem. Ilyen volt például Gazuig, akit megemlítettem egy blogcikkbemben (konkrétan ebben itt), majd ezt elküldtem neki ő pedig meg is osztotta. Ami elképesztően jól esett, mert erre egyáltalán nem számítottam. A másik pedig Csont Attila volt, aki az 1000. követőmben segített oly módon, hogy amikor már csak néhány követő válaszott el ettől a bűvös, kerek számtól, megosztotta a storyjában, hogy “Na vajon, ki lesz az a jófej követőm, aki a Business Blogger 1000. likeolója lesz?”

Ezek mind megdobták a követő számaimat, az előbbi példa pedig a blogom nézettségét is jelentősebben.

Szólni az ismerősöknek

Ezt én is megtettem: A privát instámra kiposztoltam, hogy indítottam egy blogot és legyenek szívesek a követőim ott is bekövetni engem. Ezzel az egyetlen baj, hogy ezzel a 12 éves unokahugom is bekövet, ami nagyon jó érzés, hiszen a családi összetartás egy fantasztikus dolog, viszont a követői bázisom minőségét inkább csak hígítja – persze lehet, hogy 10 év múlva majd ő is vállalkozni akar és addigra releváns lesz számára is a blogom, nem lehet tudni. Ez a kezdetekben jó érzés, hogy nem 0 hanem 52 követővel indulsz neki a nagyvilágnak, viszont hosszútávon nem ez fogja megalapozni a közösséged.

Challengek

Ami nekem még kapóra jött, az Csont Attila #businesskihívás -a a Vállalkozásindítás csoportban. A májusi kihívás pont az volt, hogy kezdjünk el rendszeresen posztolni és tartalmat közzétenni az instán – konkrétan egy nap egy poszt formában. Többen is, akik benne voltunk a kihívásban, bekövettünk egymást, ami megint elképzelhető, hogy inkább hígító hatású (bár számomra pont nem, mert mindannyian egy olyan csoportban találtak rám, ami vállalkozóknak szól). Itt szintén megnőtt a követőim száma. Nyilván nem mindig vannak ilyen lehetőségek, de ha például belépsz egy csoportba, ahol be kell mutatkoznod, vagy bármikor van lehetőséged megmutatni az instádat- hát tedd meg!

Reklám

Ha egy-egy hirdetést kiemelsz, teszel rá párezer forintot, akkor szintén megnő a követőid számra. Itt szoktam javasolni, hogy azokat, akik nem nyomtak a követésgombra, de likeoltak, azokta kövessük be, mert így még egyszer szembetalálkoznak a profilunkkal. Még jobb, ha rájuk írunk, mert így egy személyesebb kapcsolat tud kialakulni.

Zárszó

Borzasztóan nehéz volt megírni ezt a blogbejegyzést! Úgy érzem, mintha semmit nem mondtam volna az instáról, pedig már megint egy hosszabb bejegyzés sikerült, mint ahogy terveztem. Bár ez eddig mindig így volt. Az itt a probléma, hogy rengeteget tudnék írni az instáról még mert egy nagyon tág témakör. Ígérem, még fogok róla írni, addig is várom a visszajelzéseiteket, hogy mi az, amiről szívesen olvasnátok még.

Lényeg a lényeg: instát akkor használj marketing célra, ha márkát építesz, vagy b2c területen értékesítesz. Legyenek szépek és értékadóak a posztjaid és az egészet hassa át a következetesség, mindig legyen meg előre, hogy mikor miről fogsz posztolni. Használj storykat is, mert ezzel még személyesebbé tudod tenni a jelenléted. És beszélj minél többet a célközönségeddel! Írj rájuk, aktivizáld őket a storykban, posztokban.

Bízom benne, hogy hasznos volt számodra ez a cikk is. Ha nem, akkor írj üzenetet, hogy legközelebb mi lenne számodra hasznos. Ha pedig tudtam benne értéket adni, akkor nagyon örülök neki, írd meg, hogy mi tetszett. És pacsi mindkettőtöknek!

Business Blogger

2 thoughts on “Hol posztoljak? II. – Instagram”

  1. Köszönöm! Megint egy nagyon hasznos bejegyzést olvashattam, voltak benne újdonságok. Valamiért nálam beállt az instagram 200-300 követőnél, de most kaptam új inspirációt 😀
    +Felmerült egy kérdés bennem… Minden nap kellene posztolni instagramra??

    1. Szia Brigi! Köszönöm szépen a kedves szavaidat 🙂
      Én most azért posztoltam minden nap, mert benne voltam a business kihívásban, de fogok majd erről is írni, hogy hogyan éltem meg, milyen tanulságokat vontam le belőle. Annyit elárulok belőle, hogy ha vége a kihívásnak, én sem fogok minden nap posztolni. Fontos, hogy ott legyél mindig a célcsoportod fejében, de ez ugyanakkor ne menjen a minőség rovására. Heti minimum 2-3 poszt azért legyen meg én azt javaslom, de ha nincs rá napi szinten kapacitásod, akkor azzal sincs semmi probléma. (+Akkor ott vannak még a storyk, ahol kevésbé igényes tartalmak is elférnek – felveszed a kamerát és 1 percben elmondasz néhány gondolatot, vagy kiteszel egy szavazást, stb.)
      Remélem segítettem! 🙂

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük