Hol posztoljak? III. – YouTube csatorna berobbantása

A Business Blogger instagram oldalamon a storyban kitettem egy szavazást, hogy melyik legyen a következő felület, amit kielemzek: LinkedIn vagy Youtube. Mivel az utóbbi nyert a szavazáson, ezért most a legnagyobb videós közösségi oldalt vizsgálom meg alaposabban így, hogy a facebookot és az instát már darabjaira szedtük.

Ebben a cikkben megnézzük, hogy miért jó a Youtube, mikor érdemes használni, hogyan érdemes használni és hogyan tudsz feliratkozókat szerezni rajta. Hozok néhány trükköt, beszélünk arról, hogy milyen a jó tartalom és, hogy milyen hackekkel tudod kihozni a legtöbbet a csatornádból.

Kezdhetjük?

Miért jó a YouTube marketing?

Nézzük, miért olyan jó egyáltalán maga Youtube, mint felület.

A Youtube a Google után a világ legnagyobb keresője. A fiatalabb generáció is szívesebben ül le a Youtube elé és keres olyan tartalmat, ami számára érdekfeszítő, minthogy a TV csatornái között váltogasson. Egy olyan felületről beszélünk, ami vitathatatlanul népszerű, amit gyakran látogatunk, ami telis tele van profi youtuberekkel, mégis kevés róla az elérhető marketinganyag (legalábbis magyar nyelven).

Átlagos felhasználók

Felhasználói szemmel szórakoztató, vagy értékadó tartalmak tömkelegét találhatjuk meg Youtubeon. Rengeteg téma áll rendelkezésünkre, bőven van miből választani, ha tartalmat keresünk, szinte minden témában. Ráadásul aki komolyan gondolja a videózást, az nagyon figyel arra, hogy a hang, a kép, a vágás tényleg minőségi legyen így a tartalmak könnyen élvezhetők.

Marketing célú felhasználás

Marketing szemmel azt gondolom, hogy egy olyan felületről van szó, ami nincs eléggé kiaknázva itt hazánkban. (Talán ezért is nincs annyi youtube marketing szakértő, mint pl. az instagram, vagy a facebook esetében). Nem sokan értenek hozzá igazán jól (hozzáteszem, én sem) és egészen kevesen vannak akik értékadó tartalmat gyártanak és magas szintre jutottak el a youtube marketing területén. Éppen ezért azt gondolom, hogy ha most akarsz youtube csatornát indítani, akkor remekül időzítesz (ha esetleg ezt a blogbejegyzést 2032.04.19.-én olvasod, akkor annyit azért hozzáteszek, hogy a “most” alatt a 2020-as évet értem jelenleg.). Azért is gondolom, hogy jó ötlet, mert még nincs annyira tele a youtube értékadó videósokkal, hogy elvessz közöttük (most a 13-20 év közötti sminkes, videójátékos, vagy viccesnek szánt tartalomgyártókat értelemszerűen most nem ide kategorizálom.).

Érdemes egy mini piackutatást csinálnod és körülnézni, hogy vajon a te területeden hány olyan piaci szereplő van, aki használja ezt a csatornát. Nyilván van olyan terület, ahol ez gyakoribb (pl. marketingesek, fitneszedzők) és van, ahol ez ritkább (pl. HR területen). De az biztos, hogy nincs annyi versenytársad a youtubeon, mint az instagramon vagy a facebookon. És ez azt gondolom, hogy már egy elég jó dolog, ha ki akarsz tűnni.

Időtállóság

A másik, amiért fantasztikus felület és a youtube és amiben magasan kenterbe veri az instagramot… és amiben a facebook a nyomába se ér… de még a LinkedIn se tudja megközelíteni… a TikTokról nem is beszélve… az nem más, mint… a… (dobpergés)… tartalom érvényesség! Gondolj csak bele: a youtubera ha felöltöttél egy videót 3 éve, ugyanúgy szembejön veled, ugyanúgy megnézed, meghallgatod. (Jó, oké, időnként facebookon szembejön velem, hogy egy kissé “figyelmetlen” ismerősöm megoszt egy olyan 2015-ös bejegyzést, amiben valami olyasmi képfelirat szerepel, hogy: “likeold ezt a 8 éves kislányt, hogy felépüljön és cserébe pénzenergiát kapsz és holnap kopog a postás”, de ez szerencsére ritka.) Tehát a youtubeon a tartalmak időtállóbbak, könnyebben felfedezhetőek, hiszen a youtube keresője a régebbi videókat is megmutatja nekünk.

Most le is futtatok egy kis tesztet. Beírom a youtube keresőjébe, hogy “körömgomba”. Nézzük, hogy milyen régiek a tartalmak:

  1. találat: 6 éves
  2. találat: 2 éves
  3. találat: 2 éves
  4. találat: 2 éves
  5. találat: 10 hónapos
  6. találat: 3 éves
  7. találat: 1 éves
  8. találat: 8 éves
  9. találat: 1 éves
  10. találat: 9 éves

Elképesztő! Nem gondoltam volna, hogy a top10-ben egy kilencéves videó is helyet kap. (Igaz, ez egy körömgomba reklám Ásókával – hú de rég volt :)). Ez alapján simán elképzelhető, hogy a te témádban az a videó, amit ma megcsinálsz és kiteszel, az 9 év múlva is kijön majd az első oldalon (bár ki tudja mi lesz 9 év múlva, de az Ásóka reklám feltöltője se sejthette ezt.)

Mikor érdemes Youtube csatornát marketing célra használni?

Kamera kompatibilis vagy, vagy az akarsz lenni

Korábban már írtam egy cikket arról, hogy hogyan érdemes egyáltalán neki kezdeni a vlogolásnak, ahol elég sok mindenre kitértem, ezért feltétlenül olvasd el, mielőtt neki állsz a youtube csatornát készíteni. Fontosnak tartalom kiemelni, hogy a kamera kompatibilitás inkább azt jelenti, hogy hitelesen tudd magad képviselni – nem azt, hogy tökéletesen tudj beszélni és egy Victoria Secret modell legyen a kamera előtt.

Volt egy résztvevő a mentor programunkban, aki rettegett attól, hogy kamera elé álljon. Egy szégyellős, nagyon halk szavú és visszahúzódó 40-es nőről van szó, nevezzük mondjuk Julcsinak. Julcsi azt a kihívást kapta, hogy heti 2 videót közzé kell tennie a youtube-on. Félt tőle. Nagyon is. És mégis megcsinálta és elképesztő fejlődésen ment keresztül az első és a 10. videó között. Nem mondom, hogy Julcsi ma már Julia Roberts néven ismert Hollywoodban, de az első felvételhez képest a 10.-en már látszik, hogy komfortosabb, szívesebben neki áll és, hogy képes volt újraírni önmagát.

Éppen ezért, ha úgy érzed, hogy nem vagy elég jó. Ha full introvertált vagy. Ha még életedben egyszer sem csináltál egy darab videót se… akkor is érdemes megpróbálnod, mert ez is egy olyan dolog, amiben lehet fejlődni. És a youtube-on sem mindenki profi, így aztán a legrosszabb, amit tehetsz magaddal, ha túlságosan magas elvárásokat támasztasz magad elé és ezért inkább bele se kezdesz. Hidd el, ha Julcsi bele mert vágni, akkor te is.

Értéket tudsz adni

Ha vállalkozóként szeretnéd használni a Youtube-ot, akkor a legfontosabb dolog, hogy értéket adj, mint ahogyan azt annyi, de annyi tartalomgyártással kapcsolatos cikkemben már elmondtam. Például ebben.

Fent van a célcsoportod

Ilyen szempontból nincs nehéz dolgod, hiszen rengetegen használják a youtube-ot és gyakran már ott keresünk megoldást a problémáinkra a google helyett – hiszen itt látjuk és halljuk is azt, aki beszél hozzánk. Azt gondolom, hogy szinte minden célcsoport megtalálható itt, ezért nem sokat veszíthetsz.

Hajlandó vagy időt áldozni rá

Egy youtube csatorna megfelelő kezelés időigényes! Pontosítok: NAGYON időigényes. Sokkal több energiát kell befektetned egy youtube csatornába, mint egy instafiókba, facebook oldalba vagy facebook csoportba. Hiszen egy videó elkészítése jellemzően több előkészületet igényel:

  • hosszabb idő, mint egy bejegyzés megírása,
  • utána még lehet, hogy meg is vágod
  • és aztán még feltöltöd,
  • szöveget írsz hozzá,
  • képet keresel, stb.

Arról nem is beszélve, hogy a megfelelő környezetet is meg kell hozzá teremtened, hiszen ha gyerekeid vannak, akkor valahogyan addig le kell őket foglalni, vagy ha van egy idegesítő és hangos szomszédod, az is keresztbevághatja a forgatást és még annyi, de annyi ilyen jöhet közbe.

Youtube csatornát tehát akkor javaslom, hogy csinálj, ha tudod, hogy van kapacitás arra, hogy mindezt beépítsd az életedbe.

Hogyan érdemes használnod? - Gyakori kérdések

,,Milyen gyakran töltsek fel videót?"

Azt gondolom, hogy a mennyiségnél mindig sokkal fontosabb a minőség és mivel a youtube-re tartalmat gyártani mindig időigényesebb, ezért már heti egy videóval is csúcsszuper vagy. Heti egy videó azt gondolom, hogy nem egy teljesíthetetlen kihívás, főleg, ha magát a forgatást az tudod tömbösíteni, egy a hónap első két napján felvenni 4-5 olyan videót, amit utána már csak meg kell vágni és kitenni. Azzal sincs probléma, ha csak havi egy videót töltesz fel, de sokkal gyorsabban és nagyobbat fogsz nőni, ha inkább a heti 1 mellett teszed le a voksod, így ha teheted és tényleg komolyan gondolod a videózást, akkor inkább ezt válaszd. A személyes véleményem viszont, hogy heti egy az tényleg elég. Több olyan youtube csatornám is van, amit nagyon szeretek, ilyen például:

  • a Boldog Párna, akik párkapcsolati témákról beszélnek,
  • a Vászonzsákos lány, aki zero waste életmódról
  • Csont Attila üzleti mentor oldala, aki a vállalkozásunkban segít nekünk
  • Hevesi Kriszta szexkluzív csatornája, ami sejtheted, hogy miről szól.

Az utóbbi kivételével mindannyiuk heti egy videót szokott feltölteni, Kriszta szokott általában kettőt, viszont az ő videói nem mindig érik el a 10 percet.Ezek mind olyan csatornák, ahol minőségi a tartalom, ahol látszik, hogy a videós jól felkészült és minden esetben egy adott témakör köré fonódó értékadó epizódokat kínálnak a követők számára.

,,Mire figyeljek, amikor elkészítem a videómat?"

Ez szintén egy olyan témakör, amiről már bővebben írtam a Kezdőként profin vloggerkedni? – Mutatom, hogyan csináld profi technika és gyakorlat nélkül – beépíthető útmutató című blogbejegyzésem (most így visszaolvasva nem sajnáltam a betűket a címből). Szó van benne technikai, mentális felkészülésről és arról, hogy milyen tartalmi részeknél mire kell figyelni. Illetve ehhez kapcsolódóan Csont Attila live adásait is javaslom, ugyanis mindkét témában készült már videó, amiket itt találsz:

Az előbbit akkor javaslom, hogy profizmus irányába szeretnél elmenni, mert Ati rengeteg technikai eszközt mutat meg benne, amit ő maga is használ.

,,Fontos megvágni a videót?"

Az attól függ, hogy mit szeretnél. A fenti youtube csatornák mindegyike használ vágásokat a videóban és tény, hogy sokkal jobb minőséget lehet elérni azáltal, ha megvágod a videóidat. Viszont ha nem értesz hozzá, akkor ne ez legyen a kifogás, hogy miért nem kezded el. Nem probléma, ha nincs vágás a videódban, amennyiben ott folyamatosan fent tudod tartani a figyelmet és tudsz könnyedén beszélni folyamatos ő-zés és 10 másodpercenként ismétlődő bakik nélkül. Hosszútávon viszont mindenképpen érdemes beletanulnod, mert ezzel jelentősen tudod növelni a videód minőségét és izgalmasabb is lesz tőle. Én erre az Adobe Premiere Pro CC 2019-es programot használom, de a Sony Vegast is sokan dicsérik, amiből a legújabb verzió jelenleg (szintén nem 2032-ben, hanem még mindig 2020-ban vagyunk), a Sony Vegas Pro 17.

Egyébként videót vágni nagyon könnyű, rengeteg ingyenes tutorialt találsz róla a neten, angol és elvétve magyar nyelven is.

Hogyan kattintsanak többen a YouTube videódra? Hogyan szerezz több feliratkozót?

Na, akkor így a blog utolsó fő részében nézzük meg a lényeget, amiért valóban ide kattintottál. Hogy, hogyan szerezz feliratkozókat, nézőket a csatornádra. Nézzünk erre néhány tippet.

Összekötés más közösségi média felületekkel

Amit már a facebookos cikkemben is írtam, az itt is beválik: amikor lesz egy tartalmad, azt tedd ki mindenhova! A youtube videódat is mindenhol jelenítsd meg, mutasd meg, minden egyes alkalommal, mert így más felületekkel is meg tudod támogatni a látogatóid számát. Ha készítettél egy youtube videót, akkor azt tedd ki insta storyba, csinálj róla insta posztot, tedd ki facebook oldalra, facebook csoportba, sőt oszd meg a privát oldaladon is. Tehát tegyél meg mindent azért, hogy növeld a látogatók számát.

Egy remek trükk, amit a Boldog Párna csatorna szokott alkalmazni (és neked is javaslom), hogy rendszeresen használnak premiereket. Mindig ugyanakkor, ugyanabban az időpontban, csütörtökönként 19:00-kor töltik fel az új videót és már előtte való napon kiteszik a youtube-re, hogy premier lesz, amire állíthatunk értesítést. Ez nagyon jó!

A másik, amit még remekül csinálnak az az, hogy ők még a premier előtt tesznek ki posztot az új videóról, de abból csak részleteket, tehát kb. fél-egyperces videót láthatunk, ami valamikor bakiparádé, valamikor pedig egy ténylegesen bevágott részlet a várt videóból. Ez azért egy remek ötlet, mert ahogyan korábban már írtam, a facebookon nem szeretünk hosszú videókat nézni, így felesleges oda is feltölteni az egész tartalmat. A külső linkek pedig sosem terjednek úgy, mint a belső linkek, ezeket egyik közösségi média felület sem díjazza.

Amivel még tudod növelni a nézettséged, azok az úgymond “Youtube Review” facebook csoportok, ebből van hazai és külföldi tömörülés is. Lényege, hogy itt belinkelheted a tartalmaidat, hogy több emberhez elérjen és likeot, követést kapj a többi tagtól.

Hogyan nézzék végig a videómat?

Érdemes magát a tartalmat úgy felvezetned, hogy az első 10 másodpercben elmondod, hogy miről lesz szó a videóban. Rengetegen kezdenek bele videókba, de csak töredéke ezeknek, akik végig is nézik – főleg ha nem a követőidről van szó, hanem csak “odatévedt emberekről”. Ez egy olyan trükk, ami jól működik, hogy a videóelhagyók számát (van ilyen szó?) le tudd redukálni.

Hogyan jöjjenek kommentek a videómra?

Érdemes szintén a tartalomba belecsempészni olyan elemeket, ami arra buzdítja a nézőt, hogy kommenteljen. Kérdezz valami egyszerűt a témával kapcsolatban, kérd, hogy írják meg a véleményüket, stb. Van egy Dj, akinek nagyon szeretem a zenéit, ő mondjuk meg szokta kérdezni, hogy honnan követjük őt, ami egy egyszerű kérdés, még pont érti az indiai, brazil meg magyar is, és ki ne osztaná meg szívesen, hogy melyik országból hallgatja kedvencét?

Kulcsszavak - Mi legyen a videó címe?

A youtube SEO egy külön műfaj, ami azért nagyon fontos, mert nem mindegy, hogy a keresőben, hogyan bukkansz fel. Bár valószínűleg az Ásókás körömgomba reklámvideónál a feltöltők nem igazán törhették a fejüket a Youtube SEO-n, mégis a 10. találat lettek a “körömgomba” szóra, annak ellenére, hogy majdnem ugyanennyi éve van fent a felületen ez a gyöngyszem.

Na de mit tegyél, ha te nem egy idegesítő körömgomba reklámot akarsz feltölteni, hanem a saját, értékadó videóidat?

Először is, figyelj a kulcsszavakra. A videó címe legyen a lehető legfigyelemfelkeltőbb. Néhány tipp, hogy milyen hívószavak működnek jól a címekben:

  1. Előny – pl.:  A Tip-Top műtrágya legnagyobb előnye, ha rózsát akarsz ültetni
  2. Újdonság – pl.: Új eljárás a fogászatban a fogfehérítés tartósságáért
  3. Egyediség, különbözőség  – pl.: Ezért jobb a Youtube, mint a facebook, instagram vagy a többi közösségi média oldal
  4. A E/2 személy vagy a “te” szó használata – pl.: Mitől büdös annyira a lábad, ha csak 5 percig volt rajtad a cipőd?
  5. Híres ember, celeb nevének használata – pl.: Mi a közös Berki Krisztiánban és az új könyvemben?
  6. SZÁMOK használata – pl.  5 masszázsolaj, ami fokozza a vágyakat
  7. IDŐ használata, meghatározása – pl.  2020 legbizarrabb süti receptjei
  8. ÉRZELEM keltő szavak használata (szeretet, gyűlölet) – pl. Teljesen kiakadtam! Ide se megyek többet.
  9. Aktuális események, jelenségek reflektálása – pl. Így éld túl a koronavírus okozta karantént úgy, hogy közben nem megy tönkre a házasságod
  10. A siker ígérete – pl. Ezzel a trükkel többé nem göndörödik be a hajad!

Címeknél ami még nagyon fontos, hogy ne csak a hívószavakat tedd be, hanem a kulcsszavakat is. Ha például te emberek lefogyasztásával foglalkozol, akkor nyilvánvaló, hogy a kulcsszavaid ezek, vagy hasonlók: fogyás, diéta, kiló, kg, zsír, zsírégetés, szénhidrátcsökkentett, étrend, kövér, duci, stb. Így ilyen, és ehhez hasonló címsorokat alakíthatsz ki:

  • 5 diéta, amiről sokan azt hiszik, hogy működik, pedig nem
  • 2020 legjobb fogyókúrája + élménybeszámolók
  • Gyűlölök sportolni! – Ez a diéta mégis lefogyasztott
  • Mitől fogyott le 50 kg-t Lagzi Lajcsi? Itt a titka!
  • 2 hét alatt 5 kiló mínusz? Nekem így sikerült…
  • 3 recept ami istenien finom, és még csak nem is hízlal

Érdemes egyébként minél specifikusabban megfogalmazni az üzenetet, amikor kitalálod a címet. A fenti példánál maradva: Az, hogy “fogyás” vagy “diéta” az nagyon vérszegény így önmagában címnek. Ha azt írod, hogy: “Nézd meg ezt a fogyókúrás módszert”, az szintén harmatgyenge. Legyen specifikus, legalább annyira, mint a fenti címsorok, hiszen így több a kulcsszó, figyelemfelkeltőbb és érdekesebb, izgalmasabb.

Címekkel kapcsolatban hallottam még olyan tippet is egy youtubertől, hogy érdemes csupa nagybetűkkel írni a címsorokat, mert így jobban odavonzza a tekintetet, többen rákattintanak.

Kulcsszavak - Mit tegyek a leírásban?

A leírás a youtube videód alatt nyugodtan lehet szép hosszú. Pakold tele kulcsszavakkal (persze mondatokba foglalva). Mesélj a szolgáltatásodról, nyugodtan saleselj. Tegyél be kapcsolódó linkeket, információt. Add meg a többi közösségi média felületed elérhetőségét, mindent, amit csak tudsz: jöhet a facebook, a facebook csoport, az instagram, a facebook, a linkedin, a honlapot, az e-mail címed, stb. All in!

A Tags mezőben használj hashtageket, írd be az összes olyan kulcsszót, ami releváns a videódnál és a csatornádnál.

Bélyegkép

A bélyegképed legyen feltűnő, meghökkentő. Ha nincs Photoshop tudásod, akkor Canva.com-on könnyedén meg tudod szerkeszteni. Jó, ha élénk a szín, feltűnő, és valamennyire beszédes a kép. Keltse fel a kíváncsiságot, akarjon rákattintani a másik fél. Erre fektess mindig nagy hangsúlyt, mert ez is sokat számít abban, hogy rákattintanak-e a videódra.

Zárókép

A zárókép a videód utolsó másodperceiben megjelenő ajánló, ami azt a célt szolgálja, hogy tovább tudd vinni korábbi videóidra a néződet. Ezt semmiképpen se hagyd ki és igyekezz mindig olyan tartalmat felkínálni, ami kapcsolódik a témához. Akár tudatosan le is zárhatod azzal, hogy egy korábbi témádat felvezetet, vagy ajánlod szóban, majd rögtön rá is tud kattintani a látogatód.

Zárszó

Na most kicsit megint ki vagyok akadva, mert ismét egy gigacikket írtam, pedig mikor megszavaztátok, hogy a YouTube-ról szeretnétek, hogy írjak, kicsit kétségbeestem, hogy miről fogok írni. Nekem is van egy saját csatornám igaz, már nem aktív, és nem is a vállalkozásépítésről szólt, sőt túl nagy eredményt sem értem el vele, amikor csináltam, pedig nagy potenciált látok ebben a felületben. Éppen ezért hamarosan belevágok a blogolás mellett a vlogolásba is (ha már kiderült, hogy milyen sok elméleti tudásom van róla), ezért ha szeretnél engem követni, akkor ide kattintva megteheted és elsőként érthesülhetsz a videóimról.

Neked van YouTube csatornád? Ha igen, akkor mutasd meg kommentben!

Business Blogger

4 thoughts on “Hol posztoljak? III. – YouTube csatorna berobbantása”

  1. Tóth Zsanett Viktória

    Szia,
    nagyon klassz lett a cikked! Bár még nincs youtubeon videóm, már egy ideje gondolkozok rajta, hogy indítok egy csatornát, ha összeszedem a bátorságom … 🙂
    Milyen hosszú videót érdemes feltenni?
    Köszönöm a válaszod,
    Zsani

    1. Business Blogger

      Szia Zsanett! Köszönöm a kedves szavaidat, örülök, hogy tetszett a cikk. 🙂 Témától is függ, hogy milyen hosszúságú videót töltesz fel, hiszen azt kell szem előtt tartani, hogy mi az, amit a célcsoportod végignézne. A Gamerek például nagyon hosszú, több órás videókat is csinálnak, meditációs zenékből is van több órás, koncentrációs zenéből is. Viszont azt gondolom, hogy legyen legalább egyperces, de inkább a 10 perc körülieket javaslom, mint ahogyan a példában szereplő youtuberek is csinálják. Alkalmanként lehet hosszabb, velősebb videókat is készíteni, viszont arra a másik félnek is jobban “rá kell készülnie”, egy 10-15 perces videónak viszont könnyebben nekiállunk. A legfontosabb viszont maga az értékadás, ha ez megvan akkor baj nem lehet 🙂
      A bátorságod meghozásához pedig javaslom az egyik korábbi cikkemet, ahol a mentális felkészülésről is olvashatsz: https://businessblogger.hu/2020/05/07/kezdokent-profin-vloggerkedni-mutatom-hogy-csinald-profi-technika-es-gyakorlat-nelkul-beepitheto-utmutato/
      Sok sikert!

  2. Én már elkezdtem a youtuberkedést, jól összefoglaltad a dolgokat! Ezek a szenzációhajhász címötletek jók, ki fogom próbálni, eddig többnyire egyszerűbb címeket adtam.

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük