Hol posztoljak? IV. rész – LinkedIn

Napjainkban a facebook és az instagram is rengeteg figyelmet kap. Nagyon sok hasznos tudás érhető el azzal kapcsolatban, hogy hogyan szerezz ügyfeleket instagramon, mit tegyél, hogy online sok követőd legyen, mit érdemes posztolni a facebookra, stb.

Van viszont egy közösségi média felület, ami méltatlanul kevés figyelmet kap, annak ellenére, hogy rendkívül jó elérésekre lehet vele szert tenni és ügyfélszerzés szempontjából sem az utolsó a közösségi média felületek listáján: ez pedig nem más, mint a LinkedIn.

Ebben a bejegyzésben megmutatom, hogy mikor érdemes LinkedInt használnod, hogyan érdemes neki kezdened, hogyan tehetsz szert nagy elérésre a LinkedInen és, hogy hogyan tedd pénzzé a Linkedin jelenléted. Egy komplett stratégiát osztok meg veled, ami elvezet az 0-ról a pénzkeresésig.

Miért jó a LinkedIn?

A LinkedIn azért nagyszerű felület, mert segítségével óriási elérésekre tehetsz szert. Lehet, hogy neked például csak 500 ismerősöd van rajta, ha abból 30 kedveli és 25 hozzászól, akkor ezeknek az embereknek az ismerősei szintén találkozhatnak a posztoddal a hírfolyamukban. Egy ütős poszttal tehát elég nagy organikus elérést is generálhatsz.

Szintén remek lehetőség arra, hogy megmutasd a szakmaiságod. Itt a profilod lényegében olyan, mint egy önéletrajz. HR-esként rengeteget használtam én magam is a LinkedInt és kerestem itt munkaerőt, sőt amikor magasabb pozícióra készítek toborzási kampányt, akkor önéletrajz beküldése helyett a LinkedIn profillal való pályázás opcióját is meg szoktam adni.

Ez nyilván egy olyan vállalkozónak, aki most indul és egyébként is pályaelhagyó, nem túl jó hír, aki viszont úgy építi a vállalkozását, hogy a saját cége előtti időszakból is releváns tapaszalatokat tud felsorakoztatni, az nagyot nyer vele, mert elképesztően hitelessé tud válni általa.

Kinek való a Linkedin?

Tisztázzunk valamit: a LinkedIn nem egy olyan platform, amit mindenkinek ajánlok. Sőt, sokkal kevesebb az olyan ember, akinek a LinkedInt javasolnám elsődleges kommunikációs felületnek, az insta helyett.

A Linkedin, vagy ahogy én szoktam nevezni, az üzleti facebook olyanoknak ideális elsősorban, akik B2B területen szeretnének érvényesülni. HR tanácsadók, marketing kivitelezők, webfejlesztők, szövegírók, stratégák, trénerek, executive coachok, SEO szakértők, projektvezetők, stb.

Így ha te B2C szektorban tevékenykedsz, teszem azt, van egy smink webshopod, virágkötészeted, kozmetikus vagy, fodrász, körmös, ceremóniamester, cukrász, coach aki magánszemélyeknek dolgozik, stílustanácsadó, stb. akkor te inkább maradj az instánál, az oda fektetett idő sokkal jobban meg fog térülni, mintha LinkedInen lennél aktív.

Mire jó a LinkedIn?

Brandépítés

A Linkedin egy “válogatott” közösség. Ahogyan fentebb is írtam, a B2B területen érvényesülők azok, akiknek a leginkább ideális ez a platform. Ha olyan területen tevékenykedsz, ahol a HR-eseket, cégvezetőket, nagyobb cégek vezetőit, menedzsereit szeretnéd elérni, az ő fejükben szeretnél ott lenni, akkor érdemes brand építésre is használnod. Már egy igazán jól kitöltött profillal képes vagy egy rendkívül erős bizalmat építeni. Ha ezen felül pedig aktivitást is mutatsz, akkor mindezt mások számára is láthatóvá teszed – hiszen annál többeket kezdesz el érdekelni, annál többen mennek fel a profilodra és annál többen veszik fel veled a kapcsolatot. Vannak egészen nagy nevek a LinkedInen, egy időben Balogh Petya is nagy aktivitást mutatott, amikor a #startupcoelcho hashtaggel ellátott posztjait rendszeresen közzétette, de sok nagy név van még fent, különböző iparágakból, akik remekül művelik a brandépítés fortélyait.

Kapcsolatépítés

Az egész Linkedin új kapcsolatok szerzéséről szól. Olyan, mint egy online BNI vagy bármelyik más üzleti közösség – csak itt online és kicsit “fészbukosítva”, hiszen mégiscsak egy közösségi oldalról van szó. De mindenki tudja, hogy mire használandó elsősorban: új kapcsolatok kiépítésére. Nem véletlen, hogy olyan részletes keresője van a Linkedinnek. Eljuthatsz segítségével közvetlen kapcsolatfelvételig bármelyik ügyvezetőhöz, igazgatóhoz aki fent van. (Márpedig majdnem 1.000.000 magyar felhasználó van, és a túlnyomó többségük fehérgalléros. 6 éve használom a Linkedint, de kétkezemen meg tudom számolni, hogy hány kékgalléros regisztrálóval találkoztam.)

Kapcsolattartás

Ha már sikerült kiépíteni egy kapcsolatot, azt életben is kell tartani. A Linkedin ebben is segít nekünk, mert kapunk értesítést a születésnaposokról, vagy ha valakivel valamilyen változás történt (új pozícióba került például). Érdemes kihasználni ezeket a lehetőségeket és gratulálni, felköszönteni az illetőt. Arra viszont figyelj, hogy ne a Linkedin által felkínált automata üzeneteket küldd el, mert valljuk be, egy magyartól a magyarnak a “Happy Birthday” üzenet meglehetősen életidegen és személytelen. Ezzel nem is mondanám, hogy olyan nagyon jó benyomást teszel, ha viszont képes vagy arra, hogy kicsit személyesebben fogalmazz: “Isten éltessen István! Kívánom, hogy boldogan teljen a születésnapod” vagy: ,,Gratulálok az új pozícióhoz Dávid! Bízom benne, hogy megtalálod a számításaidat az új cégnél, jókat hallottam róla.” Ezekkel máris jobban ápolod a kapcsolatot, mint “Congrats!” szócskával.

Ügyfélszerzés

A LinkedIn egy nagyon jó kis felület új ügyfelek szerzésére. Ezt többféleképpen is elősegítheted: vagy direkt megkeresésekkel, vagy rendszeres kiáramlással, marketinggel és brandépítéssel, hogy más keressen meg téged direktben. Nem kell persze vagy-vagy elven választanod, a kettő egymás mellett remekül megfér.

Ha direkt megkeresést kezded el, akkor ehhez a fentebb említett keresőmotor nagyon nagy segítséget tud nyújtani, hiszen azokhoz az emberekhez fogsz eljutni, akikhez szeretnél, közvetlenül.

Ha inkább azt várod, hogy téged keressenek meg, az munkásabb lesz, de figyelemfelkeltő posztokkal és bizalomépítéssel ez is menni fog.

Reklám, promóció

Bár ebben a bejegyzésben alapvetően a személyes márka oldaláról szeretném megközelíteni a LinkedInt, cégeknek is van lehetőségük hirdetni a felületen. Személyes profillal erre nincs lehetőséged, csak akkor, ha céges oldalt létrehoztál. Viszont a fizetős megoldásoknál vannak jobb választások is: az, ha következetesen elkezdesz brandet építeni rajta. Rendszeres értékadó tartalmakkal, amelyeket időnként egy-egy promóció követ. Munkásabb, de jobban építed vele a brandedet is és nem kerül egy forintodba sem.

Hogyan kezdjek neki a LinkedIn használatának?

Ha még nincs LinkedIned…

A LinkedIn hasonlóan működik, mint a facebook. Ha létrehozol egy profilt, akkor úgy tudsz elérni emberekhez, ha ismerősök lesztek. Itt tehát nem kikövetés-bekövetés játszik, mint például instagramon, hanem a te személyes neveddel és profiloddal jelölsz be másokat. Így ezek nem egyoldalú kapcsolatok lesznek, hanem kölcsönösek – te is látni fogod a másik tevékenységét és ő is a tiédet, vagy ha nem jön létre a kapcsolat, akkor egyikőtök sem szerepel majd a másik hírfolyamán.

Lehet, hogy most hirtelen megijedtél: “de hát nekem alig van olyan ismerősöm, aki fent van LinkedInen!” – Ez nem probléma. A LinkedInen szokványos dolog az, hogy teljesen ismeretlen embereket jelölsz ismerősnek. Itt az ismerősnek jelölés nem olyan szintű, mint a facebookon, hogy csak azokat engedem be a személyes terembe, akiket tényleg ismerek. Itt az ismerősnek jelölés inkább azt jelenti, hogy a kapcsolati hálójába részvételt nyersz. Mondhatnám, hogy olyan magabiztossággal jelölj be ismerősöket LinkedInen, mint ahogyan másokat bekövetsz instán.

Mielőtt viszont elárasztod az általad ismert és ismeretlen embereket a kapcsolat felkérésekkel, előtte muszáj, hogy legyen egy bizalomkeltő és ütős adatlapod.

Ha már van LinkedIned…

Ha már van LinkedIned, akkor vizsgáld meg a következőket:

  • Minden ki van töltve az adatlapodon, részletesen?
  • Bizalomgerjesztő a profilképed, olyan, amit ha meglátna a Coca-Cola ügyvezetője akkor szíves örömest adna neked egy esélyt egy tárgyalás erejéig?
  • Van legalább 500-1000 releváns ismerősöd? (Itt a releváns alatt a te célcsoportod tagjait értem. Azokat, akikhez el szeretnél érni első körben. Ha például rendszergazda céged van, akkor vagy a kisebb cégek ügyvezetői, vagy a nagyobb cégek IT vezetői, akikről szó van.)

Ha ezek nincsenek meg, akkor szépen, ebben a sorrendben kezdj el dolgozni rajtuk.

Hogyan tedd pénzzé a Linkedin jelenléted?

Erre való az úgynevezett PIKKÜ elv, ami a következőket takarja: Profil, ismerősök, kontent, komment, üzenet. Na jó, ezt a szép kis mozaik szót most találtam ki, de azért nem rossz ugye? Ettől függetlenül, hogy ez az “aranyszabály” 20 másodperce született meg, még jól összefoglalja, hogy mi az a stratégia, amit ha követsz, akkor a LinkedIn jelenléted előbb-utóbb kifizetődő lesz. Lássuk:

Profil

Mielőtt bármit is csinálnál, egy olyan alaposan kitöltött profilra lesz szükséged, amit ha végignéztem, eláll a lélegzetem, hogy: ,,Atyaúúúristen hát ez nem semmi!” Ez azt jelenti, hogy mindent, amit csak tudsz, azt töltsd ki. És mindent részletesen tölts ki. Építsd ki a bizalmat, hogyha a profilodra tekintenek akkor meg legyenek róla győződve a célcsoportod tagjai, hogy az iparágad kincse vagy, aki hiteles és lelkiismeretes a szakmájában.

Figyelj minden egyes részletére az adatlapodnak, de ha csak két dolgot töltesz ki az egészből, akkor az ez legyen:

A profilképed feltöltése – nagyon fontos! Még mindig van, aki nem tesz fel képet a linkedinjére. Most őszintén: elmennél randizni valakivel, akiről még képet se láttál? Elmennél megnézni egy olyan ingatlant, ami fogalmad sincs, hogy néz ki? Na, ugyanez van a Linkedinnél. Ha nem vállalatod az arcod, az óriási hiba.

És a title – Az a rövid szöveg, ami a neved alatt jelenik meg. Itt én mellőzném az unalmasabbnál unalmasabb megoldásokat, mint például “Könyvelő – Cuki Kft.” Vagy a kulcsszavas megoldást szoktam javasolni, amit egyébként Csábi Boróka tanfolyamán hallottam, például: könyvelés, adótanácsadás, bérszámfejtés, cégalapítás. Vagy, amit én még jobban szeretek, az amikor egyfajta szlogen, vagy különleges titulust álmodsz meg magadnak, pl.” Accountant geek” vagy “lehetetlen helyzetekből előnyt könyvelek”

Amire még érdemes nagy hangsúlyt fektetned, az a recommendations szekció. Érdemes minél több ajánlást kérned, mert ezek nagyban növelik a hitelességedet. Gondolj csak bele: Amikor hűtőt veszel, akkor csak megnézed a vásárlói visszajelzéseket is, nem csak a hűtő paramétereit. És végül mindig azok győznek meg, hogy beletedd a kosárba-e vagy sem. Na, a LinkedInen is lehet, hogy éppen ettől fog függeni egy megkeresésed.

Ismerősök

A második lépés, hogy ismerősöket gyűjts. Én anno boldog-boldogtalant bejelöltem, most jelenleg több, mint 4000 kapcsolatom van. Azért jó, ha minél több ismerősöd van, mert így annál többekhez fog eljutni a te tevékenységed, profilod, személyed. Hozzáteszem, a legjobb, ha olyanokat jelölsz be elsősorban, aki a te célcsoportod – viszont, sosem tudhatod, hogy kihez, milyen kapcsolaton keresztül jutsz el, ezért bár furán hangzik – tényleg jelölj be sok mindenkit, akit csak tudsz. (Ezt azért is mondom, mert a LinkedInen, ha nincs közös kapcsolatod valakivel, akkor nem tudod őt ismerősnek jelölni.)

Kontent

Gyárts folyamatosan értékadó tartalmakat. Olyat, amiben megosztod a véleményed és így véleményvezér lehetsz a saját területeden. Olyat, ami hasznos másoknak. De leginkább olyat, ami reakciót vált ki másokból. Minél több hozzászólás, vagy reakció érkezik egy poszthoz, annál nagyobbat tud növekedni organikusan és így rengeteg olyan emberhez is el tudsz jutni, akit előtte nem is ismertél. Ami még szuper a Linkedinben, hogy nem tűnnek el olyan hamar a posztok, mint az instagramon, vagy facebookon. Akár több hetes posztokat is feldob a hírfolyam, így nem is kell napi szinten tartalmat gyártani rá. Mondhatjuk, hogy a Linkedin ilyen szempontból időhatékonyabb befektetés, mint egy insta profil karbantartása, ahol napi szintű poszt és story kell, hogy mindig ott szerepelj a másik fél előtt.

Komment

Ne csak az üzenőfaladon legyél aktív, hanem mások tartalma alatt is. Ha megosztod a véleményed, írsz egy-egy velősebb választ, akkor azzal is növeled a brandértékedet, forgalmat generálsz a profilodra. Ez is a bizalomépítés egyik eszköze, ráadásul a kapcsolatot is tudod vele építeni a másik felé, többen látják a profilodat, ezért nem érdemes kihagyni.

Üzenet

Fentébb már részleteztem, hogy érdemes üzenetek formájában megkeresni a célcsoportod tagjait. Akár kapcsolatépítéssel, akár egy sales üzenettel. Ha minden nap kiküldesz legalább egy üzenetet, akkor csak LinkedInen egy évben 365 emberrel veszed fel a kapcsolatot. Ha ezen felül az aktuális születésnapos ismerőseidet is felköszöntöd, akkor pedig ez a szám akár a duplájára, triplájára is nőhet, függően attól, hogy hány ismerősöd van.

Zárszó

A Linkedin az egyik legjobb közösségi média felület brandépítésre. Különösen igaz ez, ha B2B piacon szeretnél érvényesülni. Kell egy ütős profil, ami megrendíthetetlen bizalmat épít a másik félben. Aztán rendszeres kiáramlás és rendszeresen növekedő ismerősi kör. Ha heti 1-2 alkalommal kiteszel egy ütősebb posztot, akkor nem csak a brandedet építed, hanem több emberhez is eljutsz – attól függően, hogy mennyire robbantottad fel a Linkedint azzal a bejegyzéssel. Ezek után pedig jöhet a direkt üzenetek küldése és fogadása. Ez a körforgás fogja neked meghozni azt, hogy sikeres “linkediner” legyél.

Ha segítségre van szükséged benne, akkor vedd fel velem a kapcsolatot, szívesen segítek.

Neked, van Linkedined? Mennyire gyakran használod? – Válaszodat várom kommentben!

BusinessBlogger

1 thought on “Hol posztoljak? IV. rész – LinkedIn”

  1. Hú, ez egy nagyon jó poszt volt.
    Most gondolkodom, hogy nekem van már LinkedIn profilom, de kb. 5 éve nem csináltam vele semmit. Ha ekkora potenciál van benne, akkor még most este nekiülök és megcsinálom az Általad javasolt dolgokat.
    Nagyon köszönöm Business Blogger!

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük