Önreklám nagyképűség nélkül – így marketingezd saját magad vállalkozóként a nagyvilágnak, miközben te is élvezed az egészet!

Az előző cikkem az imposztor szindrómáról szólt, amivel kapcsolatban nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam – amit ezúton is hálásan köszönök nektek! Azt vettem le belőle, hogy ez a téma többeket érint közületek, mint gondoltam volna.

Van viszont egy ehhez nagyon hasonló dolog, ami biztos vagyok benne, hogy minden imposztor szindrómásat foglalkoztat, sőt: talán azokat is, akik egyébként nem kérdőjelezik meg magukban, hogy elég jók-e. Ez pedig nem más, mint az önreklám.

Hmm… önreklám. Már maga a szó is kicsit visszataszító nem? Már miért reklámozgatnám én magam, ki vagyok én ahhoz? Egyébként is csak a felfuvalkodott és öntelt alakok szajkózzák magukról, hogy márpedig ők mekkora királyok és valószínűleg annak a fele se igaz, amit mondnak.

Én biztos, hogy nem leszek ilyen. Engem ne azért vegyenek észre, mert azt mondom magamról, hogy jó vagyok, hanem azért, mert mások mondják!

Hát nem tök igazam van?

Hát nem.

Azért, mert az egész önreklám nem erről szól. Használjunk inkább valami barátságosabb szót: mondjuk legyen inkább önmarketing. Vagy tudod mit? ÉNMÁRKA! Na, így máris jobban hangzik, ugye?

Az egész most nem arról szól, hogy te mondogasd magadról, hogy mekkora ász vagy. Nem. Arról, hogy megmutatod az erősségedet. Arról, hogy büszke vagy magadra és büszkén vállalod önmagad: amihez hozzátartoznak az elismerésre méltó eredményeid, a sikerélmények és a pozitív visszajelzések is.

Még ha úgy is érzed, hogy “de hát nem értem el semmi különöset” – én tuti biztos vagyok benne, hogyha nagyon kutatnánk, találnánk ott valamit, nem is csak egyet nem is kettőt és ezek nem is feltétlenül apróságok! (De ha ilyen gondolataid vannak, akkor az előző cikkemben találsz erre megoldást.)

Ez a téma fontosabb, mint gondolnánk, mert ha képes vagy megmutatni azt, hogy te jó vagy, akkor mások is el fogják rólad hinni azt. Hitelességet építesz vele és bizalmat az irányodba. Elengedhetetlenül fontos, hogy képes legyél megmutatni az erősségeidet tudatosan és következetesen.

És most figyelj, mert van egy jó hírem: Ezt úgy is lehet, tenni, hogy ez ne legyen se hivalkodó, se kellemetlen. Lássuk is, hogyan!

1. Esettanulmány megosztása

Nem csak az árulkodik a sikereidről, ha elmondod magadról, hanem az is, ha volt egy olyan szakmai együttműködésed, amelyben az ügyfeled hálásan és elégedetten távozott. Az esettanulmány megosztásában az az igazán fantasztikus, hogy egyrészt az emberek imádják a sztorikat, történeteket, másrészt pedig megismerhetik a te hozzáállásod, munkavégzésed, az eredményeid – mégha csak egy általad elmesélt esetből is. Elképesztően hitelessé tud tenni egy részletes, ugyanakkor olvasmányos leírás egy közös együttműködésről. Ezt vétek lenne kihagyni!

2. Vevővélemények megmutatása

Szintén remek lehetőség, ha a vevőidtől kérsz egy néhány mondatos referenciát. Akár facebookon, akár a Linkedinen (attól függően, hogy melyik platformra helyezed a hangsúlyt), de mindenképpen kérj minden egyes együttműködés után egy pár gondolatot a szolgáltatásodról. 

Ezeket gyűjtsd össze szépen és bátran mutasd meg! Sőt, akár azoktól is kérhetsz pozitív visszajelzést, véleményt, akik még nem vásároltak tőled. Nekem például több olyan olvasóm is van, aki még nem vásárolt tőlem, de akár valamelyik blogbejegyzésem, akár egy posztom, vagy az ingyenesen letölthető ügyfélszerző ötletem hatással volt az életére és a vállalkozására! Ez nem csak neked lesz fantasztikus érzés, hanem a te irányodba is megnöveli majd a bizalmat.

3. Díjak, elismerések megmutatása

Ha kaptál valaha díjat vagy csak jelölést, esetleg egy oklevelet, vagy egy verseny helyezést, vagy bármilyen elismerést, akkor azt is bátran megmutathatod. Hiszen az ilyen jellegű visszaigazolások a te eredményeidből fakadnak. Ezeket azért kaptad, mert valamilyen oknál fogva kiérdemelted, megküzdöttél értük és képes voltál kiemelkedni valamiben. Ha ezt megosztod a közönségeddel, akkor még jót is teszel nekik: hiszen inspirálóan tudsz rájuk hatni.

4. Publikációd megmutatása

Énmárka építés szempontjából jó, ha minél több helyen jelenik meg a neved. (És most itt olyan helyekre gondolok, amelyek kapcsolhatók hozzád. Ha te például egy stílustanácsadó vagy, akkor ne egy autósmagazinban keress kontaktot). Legyen akár nyomtatott, akár online megjelenés, akár írott, akár videós, vagy egy podcast – azt mutasd meg! Hiszen ebből is tanulhatnak a követőid, miközben a te személyes márkád ezáltal még erősebb lesz.

5. Beszélj az eddigi tapasztalataidról, végzettségedről

Az, hogy tényeket közölsz magadról, az nem dicsekvés! Ha mégis annak érzed, akkor kösd össze ezt tanulsággal, amit megosztanál a követőiddel. Ha például te marketing szakon végeztél az egyetemen és most is marketinges vagy, viszont nehezedre esik ezt kommunikálni, akkor akár arról is beszélhetsz, hogy milyen különbségek vannak az egyetemen oktatott marketing és a való életben tapasztalható marketing között. Hogy mi az, amit szerinted nem tanítanak az egyetemen, de kellene. Hogy mi volt a legértékesebb tudás, amire ott szert tettél.

6. Tanulságok megosztása

Nem csak a tanulmányaiddal kapcsolatban hozhatsz érdekességeket a követőidnek, hanem akár egy nem rég történt eseményből inspirálva is megoszthatsz egy értékes tanulságot. Mesélhetsz például arról, hogy milyen kihívás ért téged legutóbb és, hogy hogyan tudtad ezt megugrani. Ez szintén egy olyan tartalom, ami segíthet a követőidnek és ugyanakkor téged is épít, hiszen őszinte vagy és végül rájöttél egy megoldásra.

7. Megosztani a munkáid végeredményét

Hasonló lehet az esettanulmányhoz, ha megosztod a munkád végeredményét és beszámolsz róla. A különbség az, hogy az esettanulmány elsősorban az ügyfeledről és az ő problémájának megoldásáról szól, ez pedig egy saját munkáról: például végzel egy piackutatást és megmutatod az eredményeket. Vagy írsz egy tanulmányt, egy ebookot, egy könyvet, vagy kidolgozol egy új programot, vagy megtartottál egy programot de végül módosítasz mert látod, hogy másra van szüksége a célpiacodnak. Ezek is mind hordozhatnak magukban tanulságot, miközben te is meg tudod mutatni a szakmaiságodat.

8. Kihangsúlyozni a USP-d

A USP jelentése: Unique Selling Proposition. Magyarra fordítva, ezek azok a dolgok, amelyek megkülönböztetnek téged a piacon a többi szereplőtől. Ami miatt az 1000 webdesignerből te az a bizonyos egy leszel aki rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, egyediséggel, ami miatt más vagy, mint a többi 999 versenytársad. Ez többféle is lehet:

  • Kiindulhat a célcsoportból: te pl. az a kutyakozmetikus vagy, aki csak és kizárólag német juhászokat csinosít ki
  • Kiindulhat a te attitűdödből: te az a marketinges vagy, aki szenvedélyesen beleszeret a vevőid termékébe és csak akkor vállal el munkát, ha tényleg baromira odalesz a cégért és az ő missziójáért
  • Kiindulhat a te személyiségedből: úgy is dönthetsz, hogy mivel te egyébként se vagy egy mézes-mázos, jópofizós típus, ezért coachként te leszel a provokatív, kicsit Csernus stílusú segítő, aki ha kell, kíméletlen és baromi kényelmetlen kérdéseket tesz fel és ezzel világít rá az ügyfél problémáira.
  • Kiindulhat a módszertanodból: Lehet, hogy te például más eszközökkel, saját módszerekkel dolgozol. Nálam például ez volt jellemző, amikor HR tanácsadó voltam, ugyanis nagyon ritka, ha valaki toborzási kampányokat készít, de ha mégis, akkor sem olyan színvonalú, amit én nyújtottam: designban, szövegírásban, a felmérés alaposságában, stb.

Sok lehetőség közül választhatsz tehát. Nézd meg, hogy neked mi lehet az egyediséged és válaszd ki azt!

Mutass be száraz tényeket!

Szintén könnyebbség úgy megmutatni a te előnyeidet, ha tényeket közölsz:

  • Hány millió forintot kerestél az ügyfelednek marketingesként
  • Hányan jöttek el a tréningedre, amit tartottál
  • Hány órát coacholtál eddig
  • Hány szakmai könyvet olvastál
  • Hány órát töltöttél önmagad fejlesztésével
  • Hány szakmai rendezvényen/képzésen voltál
  • Hány embernek segítettél eddig
  • Hány feliratkozód/követőd/olvasód van
  • Hány helyen jelentek meg eddig a cikkeid
  • Hány éve vagy a szakmádban

Ezek mind tények, számok, amelyek azokat is meg tudják fogni, akik racionálisabb beállítottságúak. Ezeket a számokat sose önmagukban közöld, hanem egy fő üzenet részeként. 

Például köszönetet mondasz a követőidnek, hogy olvasnak téged, hogy sok visszajelzést kapnak tőled és közben megemlíted, hogy egyébként már 5000 fősre nőtt a közösséged. 

Vagy átadsz egy olyan tanulságot, ami az egyik legnagyobb hatással volt a te gondolkodásodra, amit úgy vezetsz fel, hogy: ,,a több, mint 50 szakmai könyv közül az egyik legjelentősebb számomra az ABC volt XY-tól, mert ami teljesen felforgatta a gondolkodásom, mégpedig azért, mert…”

Kezdd kicsiben!

Ahogyan az imposztor szindrómás cikkben is írtam – ha nem megy rögtön a ,,dicsekvés” akkor kezd kicsiben. Ezt a következő módokon tudod megtenni:

  • Először a hozzád közel állóknak mutasd meg büszkeségeidet
  • Vagy először azokat meséld el, amelyeket könnyebben osztasz meg, amire tényleg igazán büszke vagy és nagy dolognak tartod
  • Vagy válaszd ki a fentiek közül azt, amelyikkel a legkönnyebben tudtál azonosulni
  • Tűzz ki magadnak egy célt, hogy pl. havi egyszer kiteszel egy olyan posztot, amiben megmutatod, hogy milyen eredményeid, büszkeségeid vannak. Ezt persze utána sűrűsítheted, ha már könnyebben megy.

Zárszó

Bízom benne, hogy adtam néhány tippet az “önreklámhoz”, vagy szebben fogalmazva: a tudatos énmárka építésedhez. Egy rendkívül fontos dologról van szó, hiszen senki nem fogja tudni, hogy te tényleg jó vagy, ha ezt nem kommunikálod feléjük.

Erre hoztam létre az énmárka építő mentor programomat, ahol többet között erről is szó lesz még részletesebben, a gyakorlatba átültetve. 

Jelentkezz az alábbi űrlapon, hogy elsőkézből kapj róla információt!

Nagy Noémi, a Business Blogger

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük