10 dolog, amivel magasan kitűnhetsz az iparágadból – 1. rész

Gyakran hallom, hogy az tart vissza valakit a vállalkozás indítástól, hogy úgy érzi, neki már nincs hely a piacon. Tény, hogy rengeteg a telített iparág, ami miatt jogosan érezheti úgy egy kezdő, hogy a túl nagy verseny miatt nehezített pályára lép.

Coachok, marketing kivitelezők, webdesignerek, személyi edzők, fotósok, szövegírók és még rengeteg más területen mozgó szakember tele van versenytársakkal, ami elbizonytalanítja őket. De vajon jogosan? Tényleg érdemes az egész vállalkozósdit inkább hagyni a fenébe, mert úgyis vannak már elegen? 

 

A válaszom: NEM

 

Több okból sem. Ebben a cikkben részletezni fogom, hogy: 

  • Miért a lehető legjobb dolog, ha egy telített iparágban kezdesz vállalkozni
  • Hogyan kezdj neki úgy, hogy jó döntés legyen belevágni még akkor is, ha rengetegen vannak és jobbak is, mint te
  • Mi az a 10 mód, ahogyan ki tudsz tűnni így felhívni magadra a piac figyelmét (update: ebben a cikkben most az első 5-öt hoztam, legközelebb jön ehhez még +5 mert annyi példát hoztam, hogy már így is túl hosszú lett a cikk, mint megint.)

 

Öveket becsatolni, hosszú cikk következik!

Miért jó, ha tele van az iparág?

A kezdő vállalkozók gyakran megrettennek, ha egy olyan bizniszbe kezdenének, amelyben már vannak kiemelkedő szereplők. Ez tök érthető. De most komolyan: ott van a több tíz éves tapasztalattal rendelkező piacvezető cég, persze, hogy nem tud mellette labdába rúgni senki. 

 

Tegyük fel például, hogy angol tanár vagy. Szalai Nóra 5 perc angol brandjére fókuszálva persze, hogy inkább bebújnál egy barlangba és feladnád az egész elképzelésedet. Nem is beszélve a rengeteg nyelviskoláról és arról, hogy egyre több olyan diák jön ki az iskolapadból, akik már remekül beszélik a nyelvet.

 

De hadd tegyek fel egy kérdést: Vajon emiatt a sok tényező miatt érdemes feladni az angol tanári karriert és inkább akkád-babiloni nyelvtanításra feltenni az életedet?

 

Persze, hogy nem. Az már egyébként is egy holt nyelv. Nem lenne rá valós piaci igény. De az angol nyelvre igen! Az, hogy vannak már nagyobb cégek, nyelviskola hálózatok, nagy nevek, ez mind jó! Mert ez igazolja azt, hogy egy olyan területen fogod bontogatni a szárnyaidat, ahol van kereslet erre a szolgáltatásra, tudásra.

És akkor jöjjön a következő kifogás, amit gyakran hallok: De hát a startup cégek is úgy robbantak be, hogy még csak nem is foglalkozott azelőtt senki azzal a bizonyos ötlettel!

Na, akkor jöjjön egy kis statisztika: a startup cégek 90%-a a 2 éves kort sem éli meg. Ez az egyik, ami elgondolkodtató. A másik, hogy 42%-uk amúgy is azért megy tönkre, mert nincs meg rá a valós piaci igény. De egyébként ezen kívül millió buktatója van egy startupnak. Első vállalkozásként jobban teszed, ha egy olyan iparágat választasz, ahol már bizonyított, hogy van igény az adott szolgáltatásra.

És a jó hír: Mindezek mellett, hogy sok a versenytársad, remekül ki tudsz tűnni a piacon! (Sőt, ki is kell! Ezért is oktatok énmárkát, mert ez az egyik kulcsa a fennmaradásnak és az igazi piaci sikereknek.)

Nézzük meg, hogy mi mindennel tudsz kitűnni. Sok példát hoztam, figyelj! 

Javaslat: A cikk végére válassz ki legalább egy olyat, ami szimpatikus és amely mentén úgy érzed, hogy el tudsz indulni. Igyekeztem minél több példát hozni, hogy a saját ötletedre is inspirációt nyújthasson számodra.

Lássuk!

1. Egyedi kommunikáció

Egyedi kommunikáció alatt a stílust értem. Annyian be vannak fásulva, unalmasan írnak/beszélnek. Valljuk be: a legtöbben egyhangúan, kissé besavanyodottan, vagy csak szimplán átlagosan nyilvánulnak meg. Az az általános, hogy próbálunk megfelelni a társadalomnak, ezért inkább egy szolidabb hangnemre váltunk. Vagy a másik kedvencem: Hogy annyira nagy ászoknak akarunk tűnni, hogy teledobáljuk érthetetlen szakszavakkal a szövegeinket, a követőink meg csak néznek, mint hal a szatyorban, miközben próbálják megérteni az okosságainkat. Aztán inkább nem bonyolítják a saját életüket és szimpán tovább görgetnek.

De, hogy hozzak egy jó példát is: Balogh Tamás Lifetilt brandje kifejezetten erős ebben a tekintetben. A srác egy nap indulatból elkezdett blogolni, ma meg már egy 2,5 milliárdos céget vezet. A stílusa megmaradt és a követők imádják, ahogy átjön belőle a szenvedély, az őszinteség, a nyers stílus. Nem csoda, hiszen ritkán lehet ilyennel találkozni.

,,Most akkor ez azt jelenti, hogy kezdjek el szókimondó stílusban írni?”

Nem feltétlen. A kommunikációs stílusodnak nem kell szükségszerűen ilyennek kell lennie. Lehet más is, amivel egyedi vagy és kitűnsz. Lehet például full laza, amikor szlenget tolsz a követőidnek. Vagy ha az illik a brandedhez, akkor használj bátran népiesebb, esetleg régebbi szavakat, amire szintén felkaphatja a fejét az olvasó, hogy mégis mi a hóbelevancot keres ott az a szó? De akár úgy is dönthetsz, hogy kissé cukiskodva “dumcsizol” majd a célközönségedhez.

Egy másik példa, aki szerintem zseniális ebben, az Némethi Erika, a Tündérszív alapítója. Erikának fantasztikus videói vannak. Olyan nehéz témákról beszél, ami szinte minden embernél jelen van (párkapcsolat, féltékenység, boldogság, elengedés, önismeret stb.).

Erika kimond olyan dolgokat, amikkel te nagyon nem akarsz szembesülni, de az arcodba tolja a valóságot, ha tetszik, ha nem. Mindezt viszont egy végtelenül kedves, tündéri, imádnivaló módon teszi, tele megértéssel, támogatással ráadásul egy olyan aranyos csilingelő hangja is van, ami a sok kellemetlen felismerést képes ellensúlyozni. 

Ha a kommunikációs stílusodban szeretnél különbözni, akkor két szempontot javaslok, amit mindenképpen vegyél figyelembe:

  1. Mennyire önazonos veled a kommunikációs stílus? – az énmárkaépítés egyik alapköve, hogy NEM eljátszod, hogy te egy bizonyos valaki vagy, esetleg “úgy csinálsz, mintha” valamilyen lennél, de igazából az csak egy felvett szerep. Nem. Ez a legnagyobb hiba. Ha nem önazonos az, ahogyan cselekszel, akkor egyrészt nem fogod sokáig bírni, másrészt kín szenvedés lesz. Meg egyébként is, légy önmagad, mert belőled csak egy van 🙂
  2. Mennyire jön ez be a célcsoportodnak? – Nyilván, ha nyugdíjasok felé szeretnél kommunikálni, akkor furán venné ki magát, ha valahogy úgy üzennél nekik, hogy minden második szavad a LOL. (Most komolyan elgondolkodtam, hogy milyen olyan szavak vannak, amiket nem értene az idősebb generáció, de úgy sejtem, hogy én is kezdek közéjük tartozni, mert ez még az én tini koromban volt menő szó. Most mi a menő? HELP!) Éppen ezért azt is vedd figyelembe, hogy mennyire leszel érthető, hiteles, szimpatikus a követőidnek az adott stílussal.

Az angol tanáros példánál maradva: Ha alapból egy lazább figura vagy, akkor lehet a te egyik védjegyed, hogy a szlenget is megtanítod a diákjaidnak. Vagy az, hogy váltogatod az akcentusokat és mindent elmondasz amerikai és brit angol kiejtéssel is sőt, még a skót sajátosságokat is megemlíted. Mindezt pedig persze megmutatod a közösségi médiában is.

2. Egyedi üzenet

A másik, amivel ki tudsz tűnni, ha egyedi az üzeneted. Mit értek ez alatt? Ha egy olyan filozófiát közvetítesz, ami viszonylag ritka, kevésbé elterjedt, ami az emberek többségének kuriózum lehet. Nézzünk néhány példát.

Az egyik ilyen, aki erre remek példa, az az Ébredő szexualitás blog vezetője, aki arcot pirongató nyíltsággal beszél akár a saját nemi szervéről is, ha kell. Polilili, a blog alapítója kegyetlenül őszinte a legintimebb témákkal kapcsolatban is és olyan dolgokról is bátran elmondja a véleményét, amit az emberek jó, ha a saját párjukkal meg tudnak beszélni.

Szélsőséges eset, de a célja vele egyértelmű: hogy nyíltabban merjünk beszélni az egyik legalapvetőbb dologról az életünkben: a szexről. Bevallom, nekem már sok, de az biztos, hogy egy életre megjegyeztem őt és feltételezem, hogy rajtam kívül a 40 000 youtube feliratkozója is így van ezzel.

A másik, ami még nagy nyomot hagyott bennem, az a Relationship goals csatorna. Donát és Noémi 23 és 22 évesek voltak, amikor összeházasodtak és elképesztő nagy szenvedéllyel beszélnek a házas életről, a szerelemről, a párkapcsolati problémák megoldásáról.

Most őszintén: te ismersz olyat, aki ilyen fiatalon házasodott? Én nem. Viszont pont ez ragadott meg engem, hogy a mai világban hagyományos, keresztény értékrendet vallanak amelyből rengeteg tanulságot is adnak át.

Őszintén tudnak beszélni a nehezebb témákról is és akármiről is szól az aktuális videó, mindig átjön, hogy mennyire szeretik egymást. Imádnivalóak. (Különben élőben is, mert Atival hozzájuk járunk jegyes oktatásra, így már személyesen is van szerencsém ismerni őket. Ilyen az, amikor annyira jó egy énmárka, hogy azonnal kihasználod a lehetőséget, hogy megismerhesd az adott személyeket.)

De hozhatnám példának mondjuk a magyar Redy bugyit is, akik a kommunikációjukban a menstruációt egy női szupererőnek állítják be és meg akarják változtatni azt, ahogyan a társadalom gondolkodik a női ciklusról.

Hogyan tudsz egyedi üzenetet választani?

Úgy, hogy van egy hited, egy missziód, egy olyan üzeneted, amivel meg akarod változtatni a világot. Igen, ez egy nagyobb szabású dolog, hiszen ha neked nincsenek ilyen nagy volumenű céljaid, akkor egy másik módot érdemes választani arra, hogy ki tudj tűnni.

Most térjünk vissza az angoltanár énedhez és nézzük meg, hogy ide, hogyan lehetne ezt átültetni. Ha például neked az a nagy vágyad a világban, hogy a gyerekek minél előbb elsajátíthassák a nyelvet, így már akár anyanyelvi szinten beszéljenek 18 éves korukra, akkor kommunikálhatsz a szülőkhöz, taníthatod őket, hogy ők tanítsák a kicsiket, vagy tarthatsz kisgyerekeknek kurzusokat, esetleg angol táborokat szervezhetsz nyaranta.

3. Egyedi párosítás

Kép forrása: index.

Emlékszel a nagylelkű vállalkozóra aki a Lamborghini Aventadorjából kiszállva ingyen maszkot osztogatott a koronavírus pánik kellős közepén? Bár azóta több milliárdos áfa csalásért lecsukták, az biztos, hogy mindenki megjegyezte, aki hallott róla. Itt tehát egy luxusautós idegen és az adakozás tényét kapcsolták össze, amiből azért a tehetős vállalkozókról egy pozitívabb kép alakulhatott ki (sajnos mondjuk az áfa csalás ténye ezt egy kissé azért rombolta – de tanulj a helyzetből: te ne feketézz!).

Ennél azért jobb példa Szabados Ágnes énmárkája, aki nem csupán az RTL híradósa, hanem mellette az Olvasni jó kihívás alapítója, irodalomterapeuta és olvasásnépszerűsítő is. Igazán izgalmassá teszi az ő személyét, hogy a híradós tevékenysége mellett aktív szerepet vállal fontos ügyek képviseletében is.

Ha neked is van olyan terület az életedben, amely szokatlan a vállalkozásod mellett, vagy figyelemre méltó, akkor ezt érdemes kiaknáznod.

Akár két szakterület összemosásával is ki tudsz tűnni. Ha például imádod a grafológiát és mellette coach végzettséged is van, akkor kitalálhatsz egy egészen egyedi szolgáltatást, ami a kettőt egyszerre képviseli és közben valódi megoldást nyújtasz az ügyfeleid problémáira.

Hadd említsek meg még egy példát, aki még kifejezetten említésre méltó. Ő nem más, mint Dallos Zoli és az ő tevékenysége, aki marketing ügynöksége mellett az Üzlet és utazás youtube csatornát kezdte el pár éve. Itt is két szenvedély kapcsolódott össze: a vállalkozás szeretete és az új tájak, országok, élmények felfedezése. Ez a kettő pedig egy elképesztően izgalmas tartalom sorozatot eredményezett.

Az angol tanáros példára visszatérve: ha neked a hobbid az éneklés, akkor akár dalszövegeket énekelhetsz angolul (vagy akár a magyar fordított verziót), a közösségi média kommunikációdban – ezzel egészen biztosan kitűnnél. Vagy ha nagyon szereted a gyerekeket és szociálisan érzékeny vagy, akkor időnként nehéz sorsú gyerekeknek tarthatsz angol órákat, ahol játékos módon megszeretteted velük a nyelvtanulás élményét.

4. Egyedi életstílus

Egyik kedvencem. Az egyedi életstílus szintén egy olyan dolog, ami totál önazonos, és ami csak te vagy, csak rád jellemző és utánozhatatlan, az énmárka egyedi része. Több példa is eszembe jutott, ami nagyon megragadt.

Egyik például Szentjobbi Krisztina instagram oldala, aki 5 gyereket nevel, és minden egyes fotóján árad a természetesség, a letisztultság és a harmónia. Nem egy hagyományos családról van szó: a sok gyerek mellett mindig rend sugárzik a képekből és a gyerekeknek például nincsenek olyan játékaik, amely mondjuk műanyagból vagy más, nem természetes anyagból készülne. Nagyon érdekes és ritka életstílus, amire egyszerűen kíváncsi az ember, hiszen ilyet ritkán lát.

A másik, ami eszebejutott erről, a 11 gyerekes Joób Family facebook oldal, akik pár napja letették a tevékenységüket, mert az apukát szintén adócsalás vádja miatt szabadságvesztésre ítélték. (Látod, még egy példa, hogy te ne térj a rossz útra!)

De egyébként egy nagyon érdekes kommunikáció volt az övéké, hiszen a mai emberek nem tudják elképzelni, hogy hogyan lehet 11 gyereket nevelni ráadásul elég jó körülmények között élnek, ami egy ilyen nagy családnál ugyancsak szokatlan, de legalábbis a sztereotípiáknak ellentmondó.

 

A Vászonzsákos lány jutott még eszembe, akit már korábban is említettem itt a blogon. Évi Zerowaste (bár utóbbi időben inkább low-waste) életmódot folytatónak titulálja magát. Ez megint egy olyan dolog, amit az átlag ember el se tud képzelni: hogy lehet mégis úgy élni, hogy az ember nem (vagy csak szinte semmilyen) szemetet nem termel? Ezt a kíváncsiságot elégíti ki Évi a youtube csatornájában, ami nagyon izgalmas, mert az élet számos területén megmutatja, hogyan él low waste és vegán életmódot.

Angol tanárként ha neked is olyan életstílusod van, amire kíváncsiak lehetnek az emberek, mert különleges, akkor mutasd be! Egy nigériai férjed van, akinek tök más a kiejtése? Ez izgi, akkor mutasd meg! Külföldön élsz és teljesen más kultúra vesz téged körbe? Szuper, hadd lássuk! Esetleg van 3 gyereked, akiket folyton angolul tanítasz és irtó cukin ejtik ki piciként az angol szavakat, mondókákat? Akkor ezt is kommunikálhatod.

 

Amire ennél a pontnál érdemes figyelned, az az, hogy csak akkor dönts emellett a tipp mellett, ha az életed érdekes és egy vágyott állapotot mutat meg a követőidnek. Ha te egy olyan angol tanár vagy aki amúgy depressziós és ki se bújik a sötét szobából, akkor ez nem a te utad lesz.

 

Fontos ugyanis énmárka szempontból, hogy a követőid azzal tudnak rezonálni, akkor tudnak rád felnézni, akkor éreznek bizalmat az irányodba, ha látják, hogy te már ott tartasz, ahol ők szeretnének. Erre különösen figyelj, mert ez sokkal lényegesebb, mint gondolnád!

5. Egyedi szolgáltatás

Hát én ezt is nagyon szeretem! Az egyik legjobb énmárka építő eszköz, ha olyan szolgáltatást alakítasz ki, amivel lényegében egy “kék óceán” leszel. A kék óceán stratégia c. könyv szerzőitől ered a kifejezés, W. Chan Kim és Renée Mauborgne tollából. 

Azt jelenti ez a módszer, hogy egy olyan szegmenst alakítasz ki, amire még nincs példa. 

Nézzük meg egy konkrét eseten, hogy ezt, hogyan is kell elképzelni: Rengeteg a személyi edző, ugye? És mi az ő szolgáltatásuk? Na mi? Hát a személyi edzés. Ha így nézzük, eléggé nagy a verseny, hiszen minden személyi edző tudja ezt biztosítani.

De mi van akkor, ha te úgy döntesz, hogy te leszel a nők személyi edzője és egy bomba jó alakot fognak formálni a nők, mert kifejezetten a nőies idomokra – popsira és lapos hasra koncentrálsz? Ebben a cikkemben már írtam ezt a példát, itt részletesebben tudsz olvasni róla (+ még 2 másikról is) 

De mesélhetnék még Németh Irénről is, az egyik mentoráltunkról, aki coachként a nagy változást megélőkre fókuszál, elsősorban a válás előtt állókat célozta meg. 

Itt nyilvánvaló, hogy egy olyan szolgáltatásról van szó, amire van igény: hiszen rengeteg coach van a piacon és egyre többen érzik szükségességét, hogy egy ilyen szolgáltatásra benevezzenek. Mint ahogyan a testedzésre is van igény és a személyi edzőkre. De ezen belül mindkettő példában látható, hogy egy tovább szűkítés, szegmentálás eredményeként mennyire jól meg tudjuk magunkat különböztetni a piacon.

De vannak még remek példák ebben a kategóriában: Göblyös Andi és Péter, a vizslafotozas.hu tulajdonosai például kifejezetten a kutyusokról készítenek képeket. Ez is egy hasonló eset. 

Ők mind egy egyedi szolgáltatást álmodtak meg.

 

De a szolgáltatás nem csak abban lehet különleges, hogy egy adott területére fókuszálsz a szakmának, hanem abban is, hogy más módszereket használsz. Én például mikor munkaerőt toboroztam, egészen másképpen közelítettem meg a toborzást, mint a HR iparág 99%-a.

 

Kétféle megközelítés közül is választhatsz tehát:

  • Dönthetsz úgy, hogy egy adott részprobléma megoldására fókuszálsz (pl. jó képeket készíteni a kutyákról)
  • Vagy úgy, hogy egy adott problémát másképp oldasz meg, egy egyedi módszertannal

 

Hogy nézne ez ki a megszokott, angol tanáros példán keresztül?

  • Lehet, hogy te kifejezetten azoknak tanítasz angolt, akik azért mennek ki, hogy munkát vállaljanak és a nulláról 3 hónap alatt eljuttatod őket egy olyan szintre, ahonnan már tudnak boldogulni.
  • Vagy, ha a módszertanban szeretnél egyedi lenni, akkor lehet, hogy te leszel az a tanár, aki a művészeten keresztül tanít: filmeket kell nézni angol nyelven házi feladatként, összefoglaljátok, hogy mi történt a filmben és az lesz a téma a következő nyelvórán.

Zárszó

Bízom benne, hogy tudtam számodra inspirációt nyújtani ahhoz, hogy mi az, amiben ki tudsz tűnni. A következő cikkemben további 5 tippet hozok ehhez. Amire viszont mindenképpen figyelj, az az, hogy ezeket valóban be is építsd az életedbe, az énmárkádba és a tevékenységedbe.

A kitűnés kulcsa, ha meg tudnak téged különböztetni, ha jobbnak, másnak, különlegesebbnek találnak téged. Pont ebben szeretnék segíteni mentor programomban, ahol egy hónap intenzív munka során azon dolgozunk, hogy énmárkád segítségével te is ki tudj tűnni és az iparágat csillogó gyémántja lehess. KATTINTS ide a részletekért!

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük