Elérkeztünk a “10 dolog, amivel ki tudsz tűnni az iparágadból” sorozat második részéhez, ahol további 5 olyan tippet osztok meg veled, amivel a piaci szereplők tudatába beéghetsz az énmárkáddal és amely egészen biztosan kiemel téged a szakmád többi szereplője közül. Ha még nem olvastad az előző bejegyzést, akkor ide kattintva blog vagy podcast formájában is eléred a tudásanyagot.
Ez volt az a blogbejegyzés, ahol részletesen kifejtettem, hogy miért jó választás az egyedi kommunikációs stílus választása és, hogy miért olyan nagyszerű, ha van egy egyedi üzeneted. Hoztam példákat arra, ha a kiegészítő tevékenységével szeretne valaki kitűnni és egyedi életstílusra is volt több precedens. A sort pedig az egyedi szolgáltatással zártuk, ahol szintén több olyan vállalkozót is hoztam, akiknél remekül bejött ez a módszer a kitűnéshez.
De nem is csigázlak tovább, hiszen ismét rengeteg példát és részletesen kifejtett tippeket hoztam annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb segítséget adhassam neked ahhoz, hogy ki tudj tűnni és, hogy egyedi énmárkát tudj építeni.
Kezdjük!
6. Egyedi felállás
Az egyedi felállás egy olyan mód a kitűnésre, amivel már akkor fel tudod hívni a piacon a figyelmet magadra, ha még az égvilágon SEMMIT nem csináltál. Pusztán azért, mert már az baromi érdekes, hogy egy olyan területet képviselsz, amit alapvetően nem feltétlen társítanának hozzád.
Ha ezt választod, akkor alapvető, hogy elsőre kicsit meghökkentő vagy, hogy szokatlan az a mód, ahogyan te jelen vagy az adott iparágban és már azzal különleges vagy, hogy te egyáltalán te azt csinálnod, amit. Pont azért, mert tőled ez fura.
Na de nézzünk néhány példát, hogy érthető legyen, hogy egyáltalán mire gondoltok.
Az egyik ilyen, ha te például egy női szobafestő vagy. Találkoztam már ilyennel és meg kell mondjam, hogy a csaj elképesztően jól kommunikált! Amikor magát adta el, akkor minden olyan érvet felhozott maga mellett, ami miatt elriasztó lehet alkalmazni egy szobafestőt és amilyen hibákat egy nő kisebb eséllyel követhet el, a sztereotípiák szerint. Olyan indokok mentén állította az olvasókat a saját pártjára, mint például:
- Biztos, hogy mindig rendet hagy maga után, mert ő maga sem bírja elviselni a kuplerájt
- Nála nem fér bele munka közben az az 1-2 sör, a dohánynak pedig a szagát se bírja
- Nem tudja elviselni a hanyag munkát, ezért tuti, hogy nem lesznek olyan hibák, amiket ő “nem vett észre” vagy “ami belefér, úgyse látja senki”
- Mivel gyerekei vannak, ezért iparkodik napközben, hogy este már a családdal legyen, így aztán biztosan nem megy el az idő nap közben “ezzel-azzal”
Hát nem tök meggyőző? Ezek után még ha az elején volt is fenntartása az olvasónak a nem szokványos felállás miatt tuti, hogy elgondolkodik rajta, hogy milyen sok előnnyel járhat egy női szobafestő alkalmazása.
Ami miatt ez a mód még nagyon jó választás, az az, hogy annyira el tudja indítani a kíváncsiságot, hogy a másik fél biztosan utánanéz egy kicsit ennek a szokatlan jelenségnek.
Szintén ehhez hasonló felállás az, amikor egy férfi találja meg magát egy nőiesebb szakmában. Talán ez is lehet részben az oka annak, hogy könnyebben sorolunk fel sztárfodrászokat a férfiak közül, mint mondjuk a nők közül.
Na de nem állunk meg egy példánál, jöjjön a következő!
Mielőtt még rátérünk azokra a példákra, amelyek ismert személyes márkák, még egy másikat hadd hozzak: egy rendezvényt. Nagy Andrea coach (nagyszerű szakember, és imádnivaló személyiség) az Egy bor mellett a vállalkozói létről című rendezvénysorozata szintén egy remek ötlet.
Hiszen a vállalkozást, üzleti találkozókat, konferenciákat nem szokták borozással összekötni, itt viszont pont a lazulás, a fesztelenség és közvetlenség az egyik legfőbb ereje ezeknek a workshopoknak és kapcsolatépítő eseményeknek.
Ez is tipikusan egy olyan koncepció, amire már csak a neve miatt felkapja rá az ember a fejét, hiszen tuti, hogy nem egy újabb unalmas vállalkozói eseményről van szó, ha a bor is szerves része a képletnek.
Aki még egyből eszembe jutott ennél a pontnál, az a rádiós műsorvezető: Cooky. Tekintve, hogy francia akcentussal vezeti a műsorait és egy nagyon közvetlen, vidám, barátságos stílusa van, egyből kitűnik a többi műsorvezető közül. Sőt, amikor elkezdődött az itthoni karrierje nem is feltétlenül csak az akcentusa, hanem az érdekesen megválasztott művészneve miatt is felkeltette az érdeklődését az embereknek.
Nemzetközi példából Greta Thunberg lehet még említésre méltó, hiszen itt is egy szokatlan felállásról beszélünk: egy fiatal, középiskolás lány aki mindeközben éghajlatváltozás-aktivista. Az, hogy egy ilyen fiatal lány ennyire komoly témákban szólal fel, már önmagában figyelemre méltó dolog, ráadásul az ő “hogyanja”, kommunikációs stílusa sem mindennapi.
Amit még semmiképpen sem szerettem volna kihagyni, az az A76 Barber Queens. Ebben a borbély szalonban csak csajok dolgoznak. Ez megint egy nagyon jó kis felállás, ahol akármelyik férfi jelentkezik be, biztos lehet benne, hogy egy nő fogja őt kezelésbe venni. (Ráadásul a képek alapján nagyon vagány stílusa van a csajoknak.)
Végezetül ehhez a ponthoz az utolsó példa: Ati és én.
A marketingben, vállalkozás oktatásban teljesen általános, hogy egy férfi szólal fel. Ennél ritkábban előforduló jelenség, ha egy nő kommunikál. De párként tanítani és azt képviselni, hogy a szerelem mellett a vállalkozásépítés is remekül megfér, na ez igazán ritka. Bár nem tudatosan kezdtünk el ebbe az irányba elmenni, amikor azt láttuk, hogy a követők szeretnek minket együtt látni és így még szívesebben fogyasztják a tartalmainkat, akkor elgondolkoztunk azon, hogy gyakrabban kellene közös videókat gyártani.
Az előző bejegyzésben egy angol tanáros példán vezettem végig azt, hogy hogyan tudod az adott tippet te is hasznosítani. Ha ezt szeretnéd beépíteni, akkor válassz ki egy olyan elemet az egészbe, amitől figyelemre méltó lesz.
Például te is taníthatsz angolt együtt a pároddal, vagy bevonhatod a gyerekeidet, esetleg a nagymamádat. Vagy tarthatsz rendhagyó angol órákat, ha az “Egy bor mellett a vállalkozói létről” ötletet szeretnéd implementálni és szervezhetsz olyan esteket, ami lazulós viszont csak angolul megengedett beszélni.
7. Egyedi célcsoport
Az egyedi célcsoport kiválasztása szintén egy nagyon izgalmas lehetőség arra, hogy kitűnj. Ez nagyon hasonlít az egyedi szolgáltatás kategóriára, amit az előző bejegyzésben fejtegettem, sőt mivel gyakran egy egyedi célcsoportnak nyújtunk egy különleges megoldást, ezért van olyan kategória, amit odasorolhatunk mindkettőhöz akár.
Ennél a pontnál lényegében egy olyan célcsoportot kell találnod, akik egy apróbb szegmens egy nagyobb merítésben. De megint készültem jó pár példával, annak érdekében, hogy a lehető legjobban érthető legyen ez a az ötlet is.
Egy webshoppal kezdeném, akik bennem nagyon nagy nyomot hagytak és szerintem egy egészen zseniális dolgot találtak ki. A nagy célcsoport az az autótulajdonosok. Valljuk be, ebből azért elég sok van. Viszont ők tovább céloztak, a női autótulajdonosok. Ezen belül pedig azokra, akik imádják cuki csecse-becsékkel teledíszíteni az autókat. Így született meg a Csajos autó kiegészítők webshop. Szerintem zseniális.
Egy másik példa, akiről már biztos, hogy hallottál, Vida Ági. Ági azoknak segít vállalkozni, akik anyukák. Az biztos, hogyha bármelyik anyának felmerül a gondolata is a vállalkozásnak, akkor hozzá, a Gazdagmami alapítójához fog fordulni, hiszen az biztos, hogy az összes piaci szereplő közül ő az, aki a legjobban megérti ezt a szegmenst és aki a legjobban tud szólni a kisgyerekes vállalkozni vágyó édesanyákhoz.
Hozhatnám még példának a Charlotte Rose-t, akik kismama fotózához varrnak elképesztően gyönyörű ruhakölteményeket, amelyek aztán varázslatos fotókat eredményeznek. Itt is az elegáns öltözéket, a földigérő hercegnős, díva maxiruhákat a terhességük vége felé járó nők számára készítik, így szintén egy szűk szegmenst alkottak, viszont egészen biztos, hogy így a legjobb választás lettek erre a célra.
Szolgáltatásnál is ha úgy érzed, hogy igazán telített a piac, akkor szűkítsd le és találd meg a te célcsoportod.
Klári például coachként a tiniknek nyújt megoldást, ami egy zseniális ötlet, hiszen ez a korosztály totál össze van zavarodva, hiszen gyermekből felnőtt létbe megy és ez bizony rengeteg kihívással jár számukra. Ráadásul egy tipikus meg nem értett korban vannak, amelyhez nagyon jól jön egy olyan társ, egy olyan coach, aki készséggel segít nekik.
De említhetném Johannát is, akit teljesen elvarázsol a marketing világa, viszont kifejezetten szálláshelyekre specializálódik, így egészen biztos, hogy a turisztikai szektorban előbb gondol rá egy panzió tulajdonos, mint bármelyik másik marketingesre.
Nézzük meg akkor újból az angol tanáros példát! Nézd meg, hogy melyik az a picike szűk piac, amire te lőni tudsz. Az előző cikkben említettem például, hogy kialakíthatsz egy egyedi szolgáltatást azoknak, akik szeretnének külföldre utazni munkavállalás céljából, itt világos, hogy ki az a szűkebb célcsoport. De lássunk akkor még néhány hasonló példát.
Egy élő példa, akik eszembe jutottak, a Rhyme Time, akik abban segítenek a szülőknek, hogy kétnyelvűek neveljék a gyermekeiket, így már egészen fiatal korban hozzászoknak a picik az angol nyelvhez.
Lehet például, hogy te azokat célzod meg, akik már lemondtak arról, hogy megtanulják a nyelvet, mert már annyiszor besültek. Te lehetsz az 100-szor újrakezdők tanára, akiknek visszaadod a reményt, hogy ők is képesek megtanulni angolul.
Vagy lőhetsz az 50 felettiekre, akikben él a kíváncsiság, hogy megtanuljanak ők is egy új nyelvet
Esetleg úgy is dönthetsz, hogy azokat szolgálod ki, akik vállalkozók és szeretnének angol nyelvű klienseket is fogadni, például fodrászként, körmösként, pillásként (vagy, hogy ne csak szépségiparra hozzak példát), tetoválóként, lakberendezőként, stb.
8. Egyedi megjelenés
Az egyedi megjelenés azt gondolom, hogy önmagában még nem elég, viszont jól ki tudja egészíteni a márkádat és remekül meg tudnak téged jegyezni.
Leginkább multi példák jutottak eszembe. Például a Coca-Cola, ahol az 1900-as évek óta, szinte semmit nem változott a logója és ugyanaz a klasszikus betűtípus jellemző rájuk a mai napig.
Vagy, ha színekre gondolunk, akkor hadd tegyek fel egy kérdést: Neked, melyik cég jut eszedbe a magenta színről? Ugye, hogy a telekom?
De akkor nézzünk kisebb, magyar cégeket is, hiszen talán azokkal jobban tudsz azonosulni te magad is. Remek példa szerintem Mészáros Robi márkája, a Brand Birds. Eleve egy kiemelkedő szereplőről van szó, ami a magyarországi márkaépítést illeti. Tipikusan előforduló design elem náluk a kávé, és a kávé foltok. A “Brand a lelke mindennek” c. könyve például tele van olyan grafikákkal, amelyek kávéfoltokat jelenítenek meg. Az biztos, hogy azóta ha látok egy kávéfoltot, akkor ők tuti, hogy eszembe jutnak.
A Wpkurzus arculata is megér egy említést, az ő vikinges designjuk nagyon ütős és visszaköszön az egész design során, nem csak a logóban találkozhatunk vele.
Illetve egy nagyon jó kis példa még, ami egy nagy kedvenc, a Sybell. Tárhelyszolgáltatással és IT biztonsággal foglalkoznak, amihez egy nagyon egyedi színvilág társul: a lila és a sárga. De nem ettől különlegesek, hanem attól, hogy az egész design során szuperhős világba kalauzolnak el minket, ami nem csak a grafikák de a szöveg szintjén is visszaköszönnek. Érdemes megnézni a honlapjukat, nem véletlen, hogy a 2018-as évben 3 díjat is bezsebeltek vele. (Ebből az egyik ráadásul a márkaépítés kategória)
Angol tanárként, hogyan tudod ezt vajon beépíteni? Ha van egy egyedi színvilág, vagy egy olyan “világ” amibe el tudod kalauzolni az érdeklődőket, akkor ezt érdemes lehet kihasználni. Például, ha te fiatal srácokra lősz és ők a célcsoportod, akkor ha az egész koncepció egy számítógépes játék stílusára van felhúzva, akkor az biztos, hogy számukra telitalálat lesz.
De úgy is dönthetsz, hogy ha azoknak tartasz angol órát, akik az utazásaik során szeretnék kamatoztatni a nyelvtudásukat. Ebben az esetben pedig egy repülős, utazós, felfedezős designt is alkalmazhatsz.
Rengeteg a lehetőség, itt csak a kreativitásod szab határokat! (Na jó, meg a webdesignered.)
9. Egyedi hozzáállás
Hasonló a kommunikációs stílushoz, viszont egy kicsit más: itt maga a hozzáállásod a világhoz, vagy egy adott témához az, ami dominál. Ide is rengeteg olyan személyt hozhatnék, aki ki tudott tűnni (még ha egyáltalán nem is tudatosan) az énmárkájával.
Kezdetnek például Puzsér Róbert. Nyilvánvaló, hogy ő különlegesen megfogalmazott mondataival is azonnal megjegyezhetővé válik, de ami méginkább megragadja az embereket nála, az a stílus, ahogyan kommunikál. Gyakran indulatból kommunikál, ami nem egy túl gyakori jelenség, így aztán egészen biztos, hogy bárki megjegyzi, aki egyszer hallja őt.
De egyébként Csernus provokatív stílusa is hasonló lehet, hiszen nem mindennapi, ahogyan ő kapcsolódik a közönségéhez.
Nem csak kritikus, vagy odamondós, szarkasztikus stílusban kommunikálhatsz, hanem választhatsz valamilyen teljesen más módot is. Lehet ez alázat, önirónia, megértés, vagy kedvesség is. Attól függően, hogy mi az, ami passzol a személyiségedhez.
Pál Feri jutott még eszembe, hiszen egy remek előadóról van szó és különösen érdekes, hogy általában a katolikus papok nagyrészéről nem az jut eszünkbe, hogy remek előadó és, hogy izgalommal hallgatjuk amit mond. (Legalábbis én nem sok ilyennel találkoztam.) Ő viszont az előadásmódjában is nagyon egyedi és a mondanivalói is rendkívül értékesek.
Azt gondolom, hogy ez a fajta kitűnési mód ez a személyiségből ered. Ez csak akkor működik, ha te eleve egy “nem szokványos” stílusban kommunikálsz.
Ha te például eleve egy olyan angol tanár vagy, aki például egyben nagyon humoros is és rengeteg vicces sztorit oszt meg az életéből, olyan mint egy stand up comedy előadó, akkor ez remekül tudja árnyalni a te énmárkádat.
10. Egyedi külső
Elérkeztünk az utolsó ponthoz, ami a külső. A te külsőd.
Tipikus példa, aki eszembe jutott, Steve Jobs, akit mindig ugyanúgy láthattunk és ezért bárki megjegyezhette, a farmernadrág – fekete garbó kombót, a kopasz fejet, elszánt tekintetet és a kerek szemüveget.
Ha te viszont úgy döntesz, hogy nem szeretnél ugyanabban a ruhában megjelenni minden egyes alkalommal, akkor sincsen semmi probléma, attól még ki tudsz tűnni te is.
Ott van például Kim Kardashian, akiről elsőként a nagy és kerek feneke jut eszünkbe. Michael Jackson szintén egy nagyon tipikus alak volt, de akár Madonnát is mondhatnánk, aki rengetegszer alakult át az évek során.
Magyar példát hozva, aki szerintem kifejezetten figyelemre méltó, az Hevesi Kriszta szexuálpszichológus. Amit én imádok nála, az az, hogy egy elképesztően szexi kisugárzása van és úgy beszél a szexről, hogy egyrészt hiteles, hiszen évek óta egy elismert alakja a szakmának, másrészt pedig mivel egy nagyon vonzó nő, ezért az az első benyomásom, hogy neki biztosan rendben van a szexuális élete, hiszen ő maga is csinos, látszik, hogy rendben van magával és feltételezem, hogy a férje is odáig van érte.
Ez a pont szintén akkor építhető be, ha te külsőre, stílusra kissé kirívó vagy. Például te vagy a kék hajú angol tanár, vagy a rocker angol tanár.
Zárszó
Ismét egy hosszabb bejegyzés született, mint amilyet tervezem, de bízom benne, hogy a példák segítségével tudtam számodra inspirációt adni. Ennél sokkal de sokkal több példával és tudásanyaggal várlak az énmárkaépítés mentor programomon, ahol azon fogunk dolgozni 5 héten kereszül, hogy neked is egy olyan énmárkát építsünk, amely kitűnik a tömegből és amelyről egyből megjegyeznek téged.