A mai bejegyzést az egyik mentoráltunk ihlette, aki a Business Mentor Program résztvevője. A képzésről tudni kell, hogy a 3 hónap során folyamatos kihívások elé állítjuk a mentoráltakat, neki pedig az volt a nagy challenge, hogy minél több konzultációt tartson és abból pedig a lehető legtöbb ügyfelet megszerezze.
Nem könnyű elindulni vállalkozóként ezen az úton, hiszen az ember tele van bizonytalansággal. Ott van például az imposztor szindróma, de sokaknak a posztolás is nehéz lehet így ezáltal az önreklám is. – De ezekről már mind mind írtam.
Van viszont valami, amiről azt gondolom, hogy érdemes részleteiben beszélni – ez pedig az az ügyfélszerző stratégia, amikor rögtön egy ingyenes konzultáció keretein belül adsz ízelítőt a szolgáltatásodból, majd utána értékesítesz.
Rengeteg kérdést azonban felvethet ez a módszer, ha még nem csináltad sokszor, vagy nem hozott kellően jó eredményeket: Kinek érdemes alkalmazni? Hogyan szerezzek potenciális ügyfeleket, akiknek meg tudom tartani az ingyenes konzultációt? És egyáltalán: Milyennek kell lennie, hogy vásároljanak tőlem?
Ezekre a kérdésekre adok választ a legújabb cikkemben, a könnyebb megértés érdekében pedig 3 példán foglak végigvezetni. (Az utóbbi kérdésre csak a következő részben, mert már megint hosszú lett a bejegyzés)
Jó olvasást hozzá!
Ez a 26. bejegyzésem a Business Blogger brandem alatt. És ez az első cikkem, amiben a blogolásról fogok írni.
Igazság szerint eszem ágában sem volt arról írni, hogy milyen blogolni, hiszen én is csak nem olyan rég kezdtem – ez a hatodik hónap, hogy írom a terjedelmes tartalmakat.
Viszont egyre több mentoráltunk fordult hozzám azzal a kérdéssel, hogy hogyan fogjanak neki a blogjaik megírásának. Így aztán adott volt a téma, hogy minderre elsőkörben egy blogbejegyzésben fogok választ adni 🙂
Ha téged is érdekel ez a világ, akkor ebben a cikkben megosztom veled a legfontosabb tudnivalókat: milyen előnyei vannak, kinek való egyáltalán, beavatlak néhány technikai részletbe és persze arról is szó lesz, hogy hogyan tudod felfuttatni a blogodat.
Vágjunk is bele!
Miért jó egyáltalán blogot írni?
Én pont nem az a típus vagyok, aki azért kezdett el blogolni, hogy majd ebből egy birodalmat épít. Eszembe se jutott, hogy ezt vállalkozássá formáljam, nem terveztem mögé nagy brandet az indítás pillanatában.
Azért kezdtem el blogolni, mert imádok írni. Mivel a mentor programokon nagyon jól tudom, hogy mivel küzdenek a kezdő vállalkozók, milyen kérdéseik, aggályaik vannak, ezért döntöttem úgy, hogy mindezekre sajátos módon, blog formájában választ adok. Aztán úgy voltam vele, hogy miért is álljak meg itt? Hiszen annyian vannak, akik szintén hasonló cipőben vannak – miért ne juthatnának el a gondolataim a mentor programon kívülre is?
Így aztán a koronavírus pánik kellős közepén, 2020 áprilisában már csak figyelem elterelésnek is, jó ötletnek tűnt belevágni ebbe a kalandba – és nem bántam meg! Egyik legjobb döntésem volt és nagyon boldog vagyok, hogy itt van nekem ez a blog és persze a fantasztikus követőim.
Na de mire jó még a blogolás, azon kívül, hogy segít elterelni a figyelmed egy világjárványról, a lefújt esküvődről és kiélheted a szenvedélyed?
Arra, hogy hitelességet és bizalmat építs. Én imádom, hogy nem csak sima bejegyzéseket írok instára, meg facebookra hanem velős, brutál értékadó cikkeket is. Ez egy olyan műfaj, ami sokkal jobban teret tud engedni a szakértelmed megmutatásának – hiszen itt aztán lehet terjengzős az ember.
Ami még nagyon jó a blogban, hogy felpozícionál. Amikor konzultációt tartok, vagy mentorálok, nincs olyan, hogy a másik félnek ne tudnék hivatkozni legalább egy bejegyzésemre (pedig ez még “csak” a 26.). Ez pedig elképesztően jó érzés.
Végül pedig utoljára hagytam azt az érvet, amit valószínűleg a legtöbb marketinges elsőnek mondana. Sőt, ők azt mondanák, hogy ezért kell elkezdeni blogolni. Ez pedig nem más, mint a keresőoptimalizálás.
Nyilván az is remek tud lenni, ha a google keresőjében te pattansz fel az első találatok között és a te blogbejegyzésed nyújt megoldást a másik fél égető problémájára – sőt, ezáltal mondjuk el is kezd követni, majd vásárló is lesz belőle.
De szerintem ezért ne kezdj el írni. Akkor kezdj el, ha vagy ki tudod szervezni egy nagyon jó kis szövegírónak, vagy pedig ha nagyon szeretsz írni és időd is van rá. Érdemes egyébként elmélyedni a SEO rejtelmeiben – bár bevallom, én se vittem túlzásba, ebben még nekem is fejlődnöm kell. (Ha épp SEO szakértő vagy és ezt olvasod, akkor itt a lehetőség, csapj le rám! :))
Kinek való a blogírás?
Azt gondolom, hogy a blog sok esetben lehet egy nagyon jó ötlet.
Ha még nem vagy vállalkozó, de megvan az irány és szívesen kiadnád magadból a gondolataidat, tudással fűszerezve – ebben az esetben ki tudsz alakítani egy olvasótábort, akik aztán vásárlóid lehetnek majd.
Ha már vállalkozó vagy, de kezdő – akkor ez egy nagyon jó mód arra, hogy ki tudj tűnni! Hogy megmutasd, hogy a 20+ év tapasztalat hiányában is képes vagy értéket adni és igenis helyén van a szakértelmed.
Ha már vállalkozó vagy és jól megy a szekér – akkor is jó ötletnek tartom. Hiszen így a fenti pontban részletezett előnyök mind a tieid lesznek: bizalmat építesz az új követők számára is, felpozícionál téged és keresőoptimalizálás szempontjából is jól járhatsz.
Bármelyik szinten is legyél tehát – mindig van érv amellett, hogy érdemes ebbe belefogni.
Hol blogolj?
Gyakori kérdés szokott lenni, hogy hol érdemes elkezdeni blogot vezetni, milyen felületen. Erre többféle megoldás is van: a blog.hu, a Linkedin blogja, esetleg a medium.com. Ezek közül már mindegyiket próbáltam, viszont a lehető legjobb lehetőség – különösképpen, ha hosszútávon gondolkozol – az az, ha egy saját domaint regisztrálsz és ott kezdesz neki ennek a tevékenységnek.
Én a blogomat egy WordPress alapú oldalon kezelem, elementor pro + ultimate addons for elementor + essential addons for elementor bővítményekkel és astra sablonnal.
Ez most elsőre lehet, hogy ijesztőnek hangzik ha még nem látod át a technikai hátterét a blogolásnak, de ha már valamennyire belelátsz ezekbe a részletekbe is, akkor szerintem nagy segítséget nyújthat, hogy milyen bővítményeket érdemes használni. (Hozzáteszem, ezek mind fizetősek, de egy sima elementorral és egy ocean wp bővítménnyel ingyen is tudsz igényes blogot készíteni.)
Ha pedig mentoráltunk vagy, vagy pedig Business Akadémia résztvevő, akkor ezt úgysem kell részletezni, hiszen a fent említett kiegészítőket egyébként is már megkaptad tőlünk 🙂
Miről írj?
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy az összes kiáramlás lényege, hogy értéket adj. Azt gondolom, hogy minél jobban ismered a célcsoportodat, annál könnyebb kitalálni azt is, hogy miről érdemes írni. Hiszen így tuti biztos vagy benne, hogy mi érdekli őket, mik a nyomógombjaik, mik a félelmeik, a vágyaik, a kérdéseik, stb. Mint ahogyan ez a cikk is létrejött: mivel minden mentor programon van 2-3 olyan résztvevő, akit ez kifejezetten érdekel, így fontosnak tartottam, hogy erről is születessen egy bejegyzés.
De érdemes lehet megkérdezni a követőidet is erről. Volt, hogy az alkotói válság kellős közepén úgy döntöttem, hogy insta storyban gyűjtök ötleteket, de akár rá is lehet írni a legaktívabb likeolókra, hogy milyen témáról olvasnának szívesen. Megnézheted a versenytársaid legnépszerűbb posztjainak/ cikkeinek/ videóinak a témáit, amit aztán a saját nézőpontod szerint feldolgozhatsz. Vagy akár úgy is dönthetsz, hogy csak simán leírod a legújabb ügyfélélményedet és egy esettanulmányt formálsz bloggá.
Az egyik dolog, ami nekem nagyon bevált, az nem más, mint az ötletlista. Az én doksimban most épp 106 ötlet van felírva, ami azt várja, hogy megvalósítsam. Amikor eszembe jut egy izgalmas téma, ami passzolna a blogra, akkor tuti, hogy ha van rá lehetőségem, akkor azonnal leírom. Ez pedig óriási segítség akkor, amikor kicsit gondolkodóba esek, hogy: “Na és most, miről írjak?”
De amúgy a cikk végén van 10 ötlet, ha most hirtelen nem jut eszedbe semmi.
Hogyan futtasd fel?
Nagy lelkesen nekiálltam annak, hogy kifejtem ezt a részt, erre rájöttem: de hát nem olyan rég pont erről szólt az egyik cikkem! Ott leírtam, hogy hogyan 12-szereztem meg az olvasóim számát 1 hónap alatt (ami amúgy 15-szörözés lett végül, amikor a hó végére értem). Ez lényegében egy esettanulmány a saját blogomról, ahol leírom a számaimat (még ha nem is olyan eget rengetően nagyok).
Azért röviden a fő tippek:
- Keress affiliate partnereket, akik reklámoznak téged!
- Készíts hirdetéseket (akár csalitermék, akár blogbejegyzés)
- Kommunikáld a lehető legtöbb csatornán az aktuális bejegyzésedet (hírlevél, facebook oldal, facebook csoport, insta poszt, insta story, pinterest, youtube, podcast, stb. Én ezeket használom, de ezt még inkább ki lehetne aknázni, hiszen ott van még a Linkedin, a google cégem, a tiktok, stb.)
- Reklám lehetőségek kiaknázása, keresd a lehetőségeket amikor tudod magadat promózni
De ezeket részletesebben már kifejtettem, ide kattintva el tudod olvasni az esettanulmányomat.
Mire használd a blogot?
Azon túl, hogy egy plusz kiáramlást generálsz vele, amivel értéket adsz, megragadhatsz egyéb lehetőségeket is arra, hogy a blogodban rejlő lehetőségeket még jobban ki tudd aknázni, erre hoztam most néhány tippet.
Mert hát ugye nagyon jó dolog, ha van egy szuper blogod, de még jobb, ha értelme is van, azon kívül, hogy kibontakoztathatod a kreativitásod. Remekül meg tudja támogatni a folyamataidat – legyen az egy kampány, vagy csak a kiáramlás. Most a következőkben azt fejtem ki, hogy ezt, hogyan tudod megtenni.
1. Hivatkozástár
Nekem ami nagyon bejött, hogy gyakran adom “házi feladat” gyánánt a cikkeimet. Amikor valaki kér egy ingyenes konzultációt, akkor – ahogy fentebb is írtam – szinte nincs olyan, hogy ne tudnék neki saját magamtól ajánlani egy cikket elolvasásra. Ami egy fantasztikus dolog, hiszen ezzel megint csak építem a hitelességemet és ismét egy további segítséget tudok neki adni.
De nem csak ingyenes konzultáción szoktam ezt alkalmazni, hanem akkor is, amikor például mentor programunk van és éppen feljön egy olyan téma, amelyről én már bővebben írtam egy bejegyzést. Ilyenkor szintén szoktam javasolni, hogy olvassák el az adott cikket. Ez szintén egy remek alkalom arra, hogy építsem a hitelességemet azáltal, hogy értéket adhatok.
Ráadásul az idő előrehaladtával ez csak jobb lesz, hiszen ahogyan több a tartalom, úgy egyre több az alkalom is, amikor hivatkozni tudok a cikkekre.
2. Kampány támogatás
A blogcikkeket fel szoktam használni kampány céllal is. Amikor például a Business Mentor Programra toboroztunk résztvevőket, akkor arról írtam cikket, hogy mit tud adni egy mentor program és mikor érdemes résztvenni rajta. Ez azért is remek dolog, mert tényleg megpróbáltam mindezt úgy írni, hogy értékadó legyen és hasznos, viszont azért megemlítettem benne azt is, hogy a mi programunk milyen extrákat tud nyújtani, miben tud segíteni.
Így aki érdeklődött a program iránt, az el tudta olvasni az erről készült cikket és segített neki a helyes döntésben. Vagy aki még nem állt rá készen, hogy jelentkezzen, annak talán elültetett egy bogarat a fülében arról, hogy micsoda jó dolog is lehet részt venni egy ilyen kalandban.
Egyébként nem csak a Business Mentor Programnál használtam ki a blog erejét, hanem a saját Énmárkaépítés Mentor Programomnál is bevetettem néhány eszközt, ugyanis több olyan blogbejegyzésem is született, ami azt hívta elő, hogy még érdekesebb legyen az olvasó számára ez a képzés.
Érdemes elolvasni már csak olyan szemmel, hogy hogyan tudsz olyan cikket írni, ami értékadó és egyben értékesítési célt is szolgál. Ilyen például a 10 dolog, amivel magasan kitűnhetsz az iparágadból első és második része, illetve az 5 dolog, amivel agyonlövöd az énmárkádat cikk is.
3. Feliratkozó gyűjtés
Jelenleg még egyetlen csalitermékem van (fordítás kezdőknek: a csalitermék egy olyan ingynes anyag, aminek az ellenértéke csupán az, hogy feliratkozol.) Egyébként ez az:
Én ezt minden blog bejegyzésembe beteszem mióta elkészítettem, hiszen ez is plusz feliratkozókat hoz nekem a listámra. Ez ráadásul egy nagyon jó legális reklám is. Ha kitenném egy tök idegen facebook csoportba azt, hogy töltsétek le az ebookomat, akkor az admin valószínűleg nézne egy nagyot és egy határozott kézmozdulattal ki is törölné a fenébe az egészet, elvégre nem azért hozta létre a csoportját, hogy a Business Blogger reklámjaival legyen tele. Ugye?
Na most, amikor csak egy ártatlan blog cikket teszek közzé, akkor már mindjárt más a gyerek fekvése. Ekkor azt látja az admin, hogy milyen nagyon jófej vagyok, hogy hasznos ingyenes tippekkel látom el a csoportját, ez sokkal kevésbé gyanús. De mégis ott van rögtön a feliratkozás lehetősége, szóval azért mégis jól járok vele én is. Ezzel a móddal már szereztem egy-két száz feliratkozót, ami azért elég jó, nem?
4. Posztírás
Amiért még remek dolog, ha van egy blogod (hú, micsoda rím, lehet, hogy freestyle rappelnem kéne), hogy fel tudod használni bizonyos szeleteit a cikkeidnek. Nekem például az instás lapozó posztjaim szoktak néha szenvedéssel teliek lenni. Amikor azon sakkozok, hogy milyen tippeket írjak, ahhoz milyen grafikát tegyek, stb. Viszont ezt viszonylag könnyen el tudja mulasztani az a gyógyszer, amit “kontentkopi”-nak is lehetne nevezni.
Amikor nagyon meg vagyok rekedve, akkor csak felmegyek a blogomra, megnézem mikről írtam korábban cikkeket és máris van 1-2 ötletem, amit fel tudok használni. A meglévő tartalom is adott, szóval nem kell semminek utána olvasnom, csak szimplán felhasználnom egy tartalmat. Ráadásul ezekben a posztokban hivatkozni is tudok arra, hogy amúgy erről van egy jó kis cikkem, tehát oda-vissza is tud működni a dolog: a blogomból merítek inspirációt, de aki részletgazdagabb információra vágyik, annak ott van a teljes cikk.
5. Affiliate marketing
Amire még jó tud lenni egy blog, az az, ha együttműködő partnereidet reklámozod, mutatod be, amiért ők fizetnek neked. Persze ezt ne úgy képzeld el, hogy megalapítottad a blogod, megírtad az első cikked, amit elolvasott anyukád meg a hugod és másnap már a Google fizet neked 10,000 dollárt, hogy megemlítsd őt. Ennél azért picit többet kell letenni az asztalra.
Ha viszont már van egy több tízezres, vagy százezres követőtáborod, akik bizonyítottan releváns követők, és témába illő termékről/ szolgáltatásról írsz, akkor már nagyobb esélyed van, hogy valaki igénybeveszi a blogodat, mint reklámfelület. Amíg meg nem, addig pedig told a saját cuccaidat.
BÓNUSZ! 10 téma ötlet bloghoz
A végére hozok neked néhány ötletet, de most már tényleg csak röviden, mert már megint túlszaporítottam a szavakat. Szóval, ha most elolvastad ezt a cikket és azt mondod magadban, hogy: ,,úúúú ilyen nekem is kell, ez tök menő!” ugyanakkor miután végeztél a cikkel, várhatóan az lesz a gondolatod, hogy: ,,áááh hagyom az egészet, hát még egy épkézláb ötletem sincs, hogy miről írhatnék” – akkor most összegyűjöttem néhány olyan témát, tényleg csak pontokba szedve, hogy legyen irány amerre el tudsz indulni:
- Bemutatkozó poszt – meséld el a történeted (jééé ez olyan jó ötlet, hogy ilyen nekem is kéne. Na, egyszer majd írok én is magamról.)
- 5 tévhit az iparágaddal kapcsolatban (nekem az ehhez hasonló cikkem, az 5 dolog, ami agyonlövi az énmárkádat. Nem pont az iparágról szól, 5 rosszul berögződött sémát taglaltam benne)
- Interjú valakivel, aki az iparágad számára érdekes lehet
- A szolgáltatásod menete, mit fog tapasztalni az ügyfél, ha együtt dolgozik veled
- ESETTANULMÁNY! (én pl. egy saját példát hoztam, amikor megnöveltem a blogom forgalmát. De ügyfélsztorik is jöhetnek!)
- Egy kifogás kezelése, ami gyakran felmerül a célcsoportodnál (nálam több ilyen cikk is van, pl: Hány évesen érdemes elkezdeni vállalkozni? című cikk)
- A célcsoportod vágyáról írni, ahhoz tippeket adni, hogy hogyan tudja elérni ezeket (pl. az előző cikkem arról szól, hogy hogyan lehetsz kezdő vállalkozóként a lehető legjobb választás az ügyfeleidnek)
- A célcsoportod egyik nagy problémájáról írni és a megoldáshoz segíteni őket (tipikusan ilyen az imposztor szindrómás cikkem, vagy az, amelyik az önreklámról szólt)
- Érdekes statisztikák az iparágadból, esemény beszámoló, stb.
- Egy újdonság bemutatása a célcsoportodnak az iparágadból (ez mondjuk MLM üzlet vagy webshop esetében értelmezhető inkább, amikor egy újonnan megjelent terméket letesztelsz, beszámolsz róla, stb.)
Zárszó
Szuper vagy, hogy elolvastad ezt a bejegyzést, köszi! Akkor most ideje megírnod a sajátodat. Remélem adtam hozzá egy erős löketet. Ha megvan, akkor küldd el nekem, vagy hagyd itt kommentben, kíváncsi vagyok rá.
Ha pedig már van meglévő blogod, akkor dobd be a kedvenc cikkedet, hogy inspirálj minket.
Nagy Noémi, a Business Blogger