A “higgy magadban!” bullshit

Bizonyára te is hallottad már a végtelenül hasznos bölcsességet az önjelölt életvezetési tanácsadók szájából, miszerint: “Higgy magadban!”

És ekkor PÁFF! Fény gyúlt a fejedben, hogy erre mégis eddig miért nem gondoltál!? Hiszen csak ennyi a titok nyitja, hogy hinned kell magadban! Ezután pedig máris minden egy csapásra megoldódott, hiszen a nagylelkű tanács hatására azonnal elindultak a hit-hormonok a véráramodban és szinte másodpercek töredéke alatt képessé váltál arra, hogy elhidd magadról, hogy jó vagy, hogy sikeres vállalkozó lehetsz, hogy hiteles vagy mások számára, hogy van igény a te szolgáltatásodra.

Pár nappal később ennek eredményeképpen pedig már ott is csücsült több millió forint a bankszámládon, hiszen végre elkezdtél hinni magadban – hála ennek a forradalmi gondolatnak -, ami korábban eszedbe sem jutott volna! 

 

Ugye, milyen jó lenne, ha ez így működne? Csak hogy ez nem ilyen egyszerű. 

 

Az, hogy megerősödjön a hited önmagadban, egy hosszú folyamat és valljuk be, baromira nem könnyű dolog, főleg ha egy csomó önbizalomhiányt és szorongást cipelsz magaddal a múltadból. Egy ilyen jó tanács sajnos nem ment ki a csávából, ugyanúgy benne fogsz dagonyázni az önszabotázsban. Sőt, ez a cikk se fog segíteni, legalábbis nem egy csapásra. Ez hosszú munka eredménye. De azért próbáljuk meg.

 

Öveket becsatolni, mert egy gyakorlati tanácsokkal telepakolt, saját cikis sztorikkal felvértezett, valós és égető problémát feldolgozó cikk következik!

Miért egy óriási bullshit az egész “higgy magadban” maszlag?

Könnyű mondani, hogy “higgy magadban” (sőt, biztos vagyok benne, hogy aki ilyet mond, ő jót akar neked, hiszen ez egy valóban fontos tényező). Viszont csinálni iszonyatosan nehéz. És pont ez vele a baj. Hogy ez nem egy csapásra megy. És pont emiatt használhatatlan ez a tanács.

Nem az a kérdés, hogy fontos-e hinni magadban, hanem az, hogy hogyan?

És erre már rendszerint nem érkezik használható tanács. Valahogy a motivációs idézetek is megrekedtek ezen a szinten. Ami valóban nagyon szuper, hiszen új löketet tud adni. De nem mindenkinek. Annak, akinél ez visszatérő gond; annak, akinek a hitrendszerével vannak problémák; annak, aki tele van önbizalomhiánnyal, annak sajnos nem segít. 

Miért fontos erről beszélni?

Azért, mert látom, tudom és tapasztalom, hogy rengeteg csiszolatlan gyémánt van, aki szeretne vállalkozni, netán el is indult, de a félelmei, a kétségei rendszerint visszahúzzák. És persze az, hogy azt gondolja, ez nem neki való. Mert nem olyan “nyomulós”. Mert nem egy “cápa”. Vagy mert még nincs egyetlen vállalkozó ismerőse sem. De akkor az már rögtön azt is jelentené, hogy akkor ő már nem lehet jó vállalkozó? Nem!

 

Az is lehet remek vállalkozó, akinek még előtte meg kell vívnia a belső harcait magával. Attól még ugyanolyan szívvel tudja szolgálni az ügyfeleit, attól még ugyanolyan menő webshopot össze tud tenni. Nem szabad hagyni, hogy valakit az gátoljon meg a vállalkozói szabadsághoz vezető úton, hogy nem hisz magában. Utána meg egy életen át bánhatja, hogy nem vágott bele. Ezért is született meg ez a cikk.

Miért nem hiszünk magunkban?

Emlékszel, amikor gyermekek voltunk, akkor nem volt lehetetlen? A gyerekek tiszta szívükből képesek hinni, hogy orvosok/ tűzoltók/ énekesnők, stb. lesznek. Nincs bennük gát, hogy ők nem lennének rá képesek. Csak a színtiszta hit.

 

Sajnos ez mégis megfakul a sok negatív impulzustól, amit másoktól kapunk. Akár közvetlen módon, amikor egy okos felnőtt azt tanácsolja, hogy: “szállj le a földre” vagy csak szimplán közvetett módon, amikor elindul a csúfolás, a lehúzás, a beszólások, esetleg negatív példák, amelyek mind szép lassan azt idézik elő, hogy kialakuljanak a fejünkben óriási, gyakran lebonthatatlannak tűnő gátak. Ettől megszabadulni nem könnyű, gyakran több segítő szakember (pszichológus, coach, theta healing szakértő, családállító, bárki) szükséges ahhoz, hogy azt érezzük, hogy elkezdődött a gyógyulás és egy javulást érzünk.

 

Ezeken kívül azért van még néhány dolog, amelyekkel “segíts magadon, az Isten is megsegít” módon tudod könnyíteni a helyzetet.

 

Most már tényleg nincs több rizsa, jöjjenek a tippek.

Önismereted fejlesztése

Azt gondolom, hogy minél jobb valakinek az önismerete, annál könnyebb dolga van. Nem csak a vállalkozásban, hanem úgy az életben is. Jobb lesz ezáltal az emberismerete is, jobban tudja, hogy mi az, ami fekszik neki, mi az, ami kevésbé. Azáltal, hogy valaki reális képet kap a saját erősségeiről, különlegességeiről és igen, a fejlesztendő területeiről is jobban meg tudja állapítani, hogy tényleg képes-e az adott dologra. Így, ha tisztábban látod a valós helyzetet, akkor magabiztosabban tudsz belevágni egy adott vállalkozási ötletbe, mert tudod, hogy valójában jó alapokkal rendelkezel.

 

Nehéz, ha nem látod magad reálisan, de erről már írtam külön cikket, amit IDE kattintva tudsz elolvasni.

 

Nézzünk néhány módszert az önismereted fejlesztésére:

Könyvek

Akár önismereti, pszichológiai, vagy önfejlesztő könyvek is a segítségedre lehetnek. Összegyűjtöttem olyan önismereti könyveket, amelyekről vagy van tapasztalatom és jó szívvel ajánlom, vagy azért ajánlom, mert hozzám közel álló és számomra hiteles emberek erősítettek meg abban, hogy az adott könyv az valóban hasznos olvasmány:

 

  • Orvos-Tóth Noémi – Örökölt sors – Családi sebek és a gyógyulás útjai
  • Michelle Obama – Így lettem – Önismereti napló saját hangod megtalálásához
  • Lepés Marianna – Citromfacsaró
  • Kaszás Péter – Nézz szembe önmagaddal
  • Florence Littauer – Személyiségünk rejtett tartalékai
  • Csattos Ilona – Vedd észre – A legmélyebb önismeret

Személyiség és önismereti tesztek

Mivel sokáig HR-es voltam, szervezetfejlesztésben dolgoztam, ezért nekem kötelességem volt megismerni különböző személyiségtipológiákat. Ha egy-egy ilyen tesztet kitöltesz, akkor az remekül tud segíteni saját magad és mások megértésében is.

 

  • DISC – erről szintén van könyv, Hadarics Márton – Nagybányai Nagy Olivér – Pongor Orsolya könyve DISC – A mindennapi kommunikáció és viselkedés titka címmel.
  • De amúgy a fentebb írt Florence Littauer – Személyiségünk rejtett tartalékai című könyv is ugyanerről ír, csak máshogy nevezi őket. Bár ez utóbbi nagyon régi könyv, nem tudom árulják-e még. De az eredeti könyvhöz van személyiségteszt.
  • MBTI – erről vannak személyiségtesztek a neten, amelyek ingyenesen kitölthetők, és utána egy részletes magyarázatot is olvashatsz az adott tipológiáról. 
  • Enneagram – E tipológia 9 kategóriát különít el, szintén egy gyakran használatos típusról van szó, magyar nyelvű könyvek is vannak róla. A teszt ingyenesen kitölthető.
  • PersonalGuide – Magyar alkotás a fentebb is említett Kaszás Pétertől. Egy nagyon komplex és átütő teszt, viszont javaslom, hogy mindenképpen kérj konzultációt is a teszt mellé, mert így sokkal világosabb és érthetőbb lesz az egyébként meglehetősen komplex teszt értelmezése.

Segítő szakemberek

Egy jó pszichológus, egy önismereti tréner, coach is tud segíteni, de akár egy mentor is, aki fogja a kezed egy együttműködő folyamat során és rávilágít az erősségeidre, kicsit kimozdít a komfortzónádból. 

 

Alapvetően azt gondolom, hogy nagyon fontos az, hogy legyen olyan segítőnk az életünkben, aki gondoskodik a fejlődésünkről. Ezt persze pénz hiányában meg tudjuk úgy tenni, hogy a sok netes anyagból tanulunk, vagy könyveket olvasunk, de ha van valaki, aki azért dolgozik, hogy te jobb legyél, hogy neked jobb legyen, hogy egy jobb éned jöhessen elő, akkor az a legtutibb.

 

Ha kifejezetten az énmárka fókusszal fejlesztenéd ezt a területet, akkor kezdésnek ajánlom az “Így kezdj neki az énmárkád építésének” című cikkemet.

 

Én is minden egyes együttműködésemet az énmárka mentor programban úgy kezdem, hogy egy rövid önismereti részen megyünk át. Pontosan azért, mert ez megkerülhetetlen, énmárkában legalábbis mindenképpen. De úgy egyébként is a vállalkozásépítéshez eléggé jól jön. 

Célcsoportod megismerése

A másik dolog, ami nagyon fontos vállalkozóként, ha megismered a célcsoportod. Igen, jól olvastad. Tudom, tudom, ez talán most elsőre furának tűnhet, hogy ennek mégis mi köze van hozzád, de máris mondom.

Atival kezdő vállalkozóknak segítünk az elindulásban. Akár az online programunkban, a Business Akadémiában, akár a Business Mentor Program képzésünkön és ez ott is egy kötelező kör, amit meg kell futni, mielőtt valaki részleteiben elkezdi építeni a vállalkozását. 

És azt vettem észre, hogy minél jobban ismeri valaki a célcsoportját, annál könnyebb dolga van. Ha követted az “Idén sikeres vállalkozó leszek” kihívásunkat, akkor ott hallgattad ezt már elégszer, mert szinte minden adásban elmondtam ezt az üzenetet.

Ati mindig szokta mondani, hogy a vállalkozás lényege egy mondatban: 

“Tudd meg, hogy mire van szüksége a fizetőképes célcsoportnak és add azt.” 

Minél jobban tudod, hogy mit akar a célcsoportod, hogy mire van igény, hogy milyen megoldást szeretnének, hogy azt, hogyan szeretnék, annál több lesz a magabiztosságod. Mi a bajuk az iparággal, mik a tapasztalataik a konkurenciával, miért nem jutottak eddig még megoldásra. 

Ez tudom, hogy az elején még iszonyat nehéz, hiszen ha még sötétben tapogatózol, hogy pontosan kinek és mit szeretnél adni, akkor azért ez egy elég nehéz pont.

Ha viszont már kikristályosodott, akkor azt javaslom, hogy ezekre keresd meg a választ. Beszélgess minél többet a célcsoportoddal és térképezd fel a fenti paramétereket. És tudod mit? Még ezen kívül minden mást is! Minél többet tudsz meg a célcsoportról, annál könnyebb életed lesz vállalkozóként. És minél jobban úgy érzed, hogy könnyű dolgod van, annál hamarabb fogod azt érezni, hogy ez neked is megy és te is képes vagy rá. És minél inkább érzed ezt, annál jobban fogsz hinni magadban. 

Ez is egy roppant lényeges tényező az énmárka mentor programban is.

Győződj meg róla, hogy amit adsz az JÓ!

A másik dolog, ami nehéz tud lenni, hogy magáról a szolgáltatásról elhidd, hogy az jó. Ha tudtad teljesíteni az előző pontot, ha tudod, hogy mi kell a célcsoportnak, akkor ez már egy könnyebb feladat lesz. Sőt, akkor is, ha az első pontot is áttekintetted és tisztában vagy az erősségeiddel. 

Az egyik kedvenc feladatom – és most le fogom lőni a poént – amikor arra kérem a mentoráltamat, hogy írja le, hogy mi az, amiért ő jó. Most jut eszembe, egyébként erről is írtam már egy cikket, a “Hogyan lehetsz te a legjobb választás ügyfeleidnek?” címmel. 

Szóval, írja le, hogy ő miért jó. Hogy miért érdemes őt választani. Akár a szolgáltatás sajátossága miatt, akár az ő személye miatt, akár az ő hozzáállása miatt. Ez lehet bármi! De nagyon fontos, hogy ezt át tudja gondolni. Ezt neked is javaslom, hogy írj össze minél több olyan dolgot, ami egy melletted szóló érv.

Sőt, ha van valami, ami szerinted hátrány… hát fordítsd azt is a javadra!

Kezdő vagy még a területen, nincs 1000 éves tapasztalatod? – Akkor az jó, mert “friss hús” vagy, más szemmel tudsz tekinteni az iparágra, nincsenek rossz beidegződéseid

Túl fiatal vagy? – Szuper, akkor ezek szerint más generáció vagy, másképpen gondolkodsz, formabontó vagy a vén rókákhoz képest.

Túl idős vagy? – Hát ez fantasztikus! Akkor telis-tele vagy élettapasztalattal, amelyeket fel tudsz használni és valószínűleg sokkal átgondoltabb és bölcsebb is vagy.

Lehet, hogy az elején valami úgy tűnik, hogy egy tök nagy hátrányod. Hidd el, ezen én is átmentem. Az egyik korábbi cikkemben le is írtam, hogy milyen berögződésekkel és negatív hiedelmekkel vágtam neki a vállalkozói létnek. Szóval, tudom miről beszélek. Pontosabban, írok. 

És ez az egy gyakorlat nagyon jól meg tud erősíteni téged a saját magadba vetett hitedben. Főleg, ha ezt a listát magadnál tartod és minden egyes nap vetsz rá egy pillantást. Nálam bevált.

Célok

Ami még rendkívül fontos az az, hogy legyen előtted kristálytiszta, hogy hova tartasz. Hogy mi az, amit el szeretnél érni, hogy mi az, amivel jobbá akarod tenni a világot. Hogy ki akarsz lenni. Ha egy énideált meg tudsz határozni, akkor az rengeteget tud segíteni. De gyakran egy példakép kiválasztása is remek ötlet tud lenni.

Amikor elkezdtem vállalkozni, a legjobban az értékesítéstől féltem. Bocsánat, nem jól fejeztem ki magam: RETTEGTEM tőle. Konkrétan, ha magára a szóra gondoltam, már abba beleborzongtam. Annyira irtóztam az egésztől, hogy hosszú ideig képtelen voltam rávenni magam. Inkább arra számítottam, hogy majd a marketingem alapján valaki felfigyel rám és így képes leszek eladni. Hát, jó nagy tévedés volt. Akkor még nem tudtam, hogy az értékesítés nem megkerülhető. Volt, hogy napokig görcsöltem rajta, összeírtam a listát, hogy kiket keressek meg, de mikor már tényleg meg kellett volna ezt tennem, hát ne szépítsük: megfutamodtam. Aztán persze jól elkezdett mindez frusztálni, és még inkább azt éreztem, hogy én vagyok maga a megtestesült Alkalmatlanság. 

Ami segített, az az, hogy visszagondoltam egy volt főnökömre, hogy ő, az ő több száz millós tréner cégével vajon ugyanígy meghátrálna? Vagy az énideálom, a 3 évvel későbbi Noémi, aki egy sikeres és magabiztos női vállalkozó, ő vajon szintén ennyire tutyi-mutyi lenne? 

Nyilván nem, különben soha az életbe nem érném el ezt a szintet. Ennek fényében már tudtam, hogy akármennyire is borsódzik a hátam már az értékesítés gondolatától is, sajnos bele kell állnom, és túl kell lennem rajta. Kb úgy éreztem magam, mint egy ártatlan kisgyermek, aki tudja, hogy szurit fog kapni és lekonyult szájjal áll neki a végzetesnek tűnő procedúrának. Aztán összeírtam két dolgot:

  • Mi lenne a lehető legrosszabb dolog, ami történhet, ha én valakit felhívok és elkezdek értékesíteni?
  • Mi lenne a lehető legjobb kimenetele, ha felveszem a telefont és felhívom a listámra felírt számokat?

Miután láttam, hogy voltaképpen valószínűsíthető, hogy a negatív végkifejlet esetén sem maradok örök szégyenbe, nem fognak meglincselni és nem lesz különösebb hatással az életemre, akkor megnyugodtam. Sőt, az is éltetett, hogy talán egy telefonhívásra vagyok egy olyan megbízástól, ami hosszútávon több milliót is a zsebembe pakolhat és a szakmai renomémat is erősíti. Ettől picit jobban éreztem magam és képes voltam a több, mint egy hete tartó halogatásomat legyőzni.

Ezért is fontos, hogy tisztában legyél a céljaiddal. De ne csak az énideáloddal, ne csak azzal, hogy mennyit szeretnél keresni. Hanem azzal is, hogy hogyan szeretnéd jobbá tenni a világot. Hogy hogyan szeretnél élni X év múlva. Hogy milyen eredményeket szeretnél elérni az ügyfeleidnél. 

Sőt. Önmagában a célok bár nagyon szép dolgok, de nem elegendők. Ezeket mindenképpen le kell bontanod apróbb lépésekre. Én például az énmárka mentor programon részletekbemenően átbeszélem az ügyfelemmel, hogy mi a cél, hova szeretne eljutni és mindehhez kap egy Akcióterv táblázatot, ahol le tudja bontani apróbb lépésekre a célt, amelyeknek a legfontosabb részét a konzultáción már átbeszéltük.

Visszajelzés kérése másoktól

Ha adtál egy ingyenes konzultációt, vagy meglett az első megbízásod, akkor nagyon fontos, hogy kérj visszajelzést. Hihetetlen, hogy mennyi erőt tudnak adni a pozitív megerősítések, amikor épp nehezebb napod van. Érdemes mondjuk egy külön mappát, vagy dokumentumot készíteni ezeknek, amelyeket ha átolvasol, akkor egy picit mindig megerősödik benned, hogy milyen jó másoknak az, amit adsz.

Sőt, én a kezdetekben azt is alkalmaztam, hogy nap végén leírtam az aznapi sikereimet. Még ha csak egy nüansznyi kis semmiség volt, akkor is leírtam, ha az azon a napon tőlem nagy eredménynek számított. 

A pozitív visszajelzés nem csupán az ügyfeleidtől, hanem a követőidtől, a versenytársaidtól, partnereidtől, vagy akár a mentorodtól is érkezhet. A lényeg, hogy ezeket gyűjtsd össze, hogy bármikor visszanyúlhass hozzájuk.

Cselekvés a félelmeid ellenére is

Életem első üzleti reggelijére egy szakmabeli vállalkozó hívott meg. Szinte azt sem tudtam, mi fán terem a kapcsolatépítés, amikor eleget tettem a meghívásnak. Hajnalban keltem, elkészültem, begyakoroltam a bemutatkozásom, majd beültem a kocsiba és Pestről leutaztam Esztergomba, az első BNI találkozómra. Azt gondoltam, ez az én nagy lehetőségem, itt hátha valaki felfigyel rám és nem kell saleselnem, csak úgy simán mondok egy egyperces bemutatkozást és akkor már 3 megbízás is jönni fog hozzá. (Spoiler: nem így lett.)

A bemutatkozásnál kezem lábam remegett, a szívem majd kiugrott a helyéről, annyira para volt felszólalni a sok idegen ember előtt. Utána a következő 5 emberre nem is tudtam fókuszálni, csak próbáltam megnyugodni és arra koncentrálni, hogy ne kapjak szívrohamot. Mondanom sem kell, hogy a kötetlen kapcsolatépítés alatt nem mertem hozzászólni senkihez, rátapadtam az egyetlen emberre, akit ismertem, csak nekem ne kelljen mással beszélgetni. Aztán a belső énem csak nem hagyott békén:

“Ha már ennyit utaztál és itt a lehetőség, hogy egy csomó vállalkozóval megismerkedj, akkor ne bénázz már itt! Menj oda valakihez!” – Nagyjából 15-20 perc belső hang győzködés után szót fogadtam, odamentem egy random emberhez, aki amúgy tökre nem volt releváns, de legalább rájöttem, hogy ha akarok, akkor képes vagyok odamenni máshoz, mégha elsőre vérfagyasztónak is tűnik a gondolat.

Innen indultam. Azért nem sokan vannak ennél lejjebb, lássuk be. Fogadok, hogy te, aki ezt olvasod, közel sem vagy ennyire lúzer, mint én voltam, amikor elkezdtem vállalkozni.

De aztán tudod mi lett? Ezek után elmentem még egy ilyen eseményre. Aztán még egyre. Aztán még egyre. És azt vettem észre, hogy az ötödik ilyennél, ami egy üzleti vacsora volt, szabályosan élveztem! Imádtam a bemutatkozást, utána odajöttek hozzám többen is, hogy mennyire tetszett nekik. Én is több embert leszólítottam, beszélgettünk, névjegykártyát cseréltünk, ajánlatkéréseket kaptam. (Sőt, volt aki azt mondta, hogy neki az volt az est fénypontja :)) Imádtam azt az estét, úgy éreztem magam, mintha egy sztár lennék, igazi magabiztosság tombolt bennem, amit előtte korábban az életem során… hát, nem túl gyakran tapasztaltam és ha mégis, akkor sem ennyire intenzíven. Úgy éreztem, hogy tényleg képes vagyok vállalkozni és egy belevaló csaj vagyok. Előtte soha nem éreztem még ilyet!

Mindez azért volt lehetséges, mert a félelmeim ellenére cselekedtem. Láthatod, mekkora kontraszt volt az első üzleti reggeli és az utóbbi között. Ha viszont nem megyek el a másodikra, majd harmadikra és a sokadikra, akkor soha nem találkoztam volna azzal az énemmel, aki az utóbbi eseményen voltam. 

És ez az egyik legfontosabb mind közül! Hiszem, hogy a tettekkel meghozható az önbizalom. És igen, kell valaki, aki kirugdos minket a komfortzónából, mert gyakran mi önmagunk ezt nem tesszük meg. Már miért tennénk? Hiszen annyira kényelmes az a komfortzóna, felesleges magunkat kínozni, nem? 

Pedig ez nem igaz. Néha kell. Sőt, ha vállalkozó vagy, akkor muszáj. A fizetséged viszont cserébe az önbizalom! Hogy ledöntöd a falakat és rájössz arra, hogy sokkal több rejlik benned. Hogy neked van egy olyan éned is, ami eddig még nem tudott felszínre törni. Hogy valójában ott van benned a magabiztos, mindenre elszánt vállalkozó, aki másokat lenyűgöz, és aki saját magának is elismerően vallja be: Én erre képes vagyok. Ekkor van az, hogy elkezdesz őszintén HINNI MAGADBAN. 

Zárszó

Annyi mentorálttal találkoztam már, aki egy valódi kincs volt, viszont ezt képtelen volt meglátni magában. Néha nem is értem, hogy egyesek, hogy nem látják, hogy ők mennyire csodálatosak? Hogy mennyire nagy értéket képviselnek? Hogy milyen egyediek és különlegesek? De az kétségkívül a legfontosabb feladatom, hogy mindezt ők is felfedezzék magukban. Hogy képesek legyenek meglátni azt saját magukban, mint amit én látok bennük. Hogy hogyan? A fenti eszközök segítségével.

 

Ha nem is teheted meg, hogy a fejlődésed érdekében egy mentor programba invesztálj, azért őszintén remélem, hogy ez a cikk segíteni fog neked. Nem hagyhatod, hogy az az éned, aki egy lehengerlő vállalkozó, csak úgy elbújjon benned. Ha van egy missziód, egy nagy miérted, akkor kutya kötelességed előhozni magadból ezt az oldalad. És ha végre megismered, annyit mondhatok, hogy imádni fogod!

 

Ha pedig komolyabb szintre lépnél, akkor jelentkezz egy konzultációra és nézzük meg, hogy hogyan tudnék segíteni, hogy tényleg higgy magadban és ezáltal soha nem látott magaslatokba szárnyalj. 

Csontné Nagy Noémi, a Business Blogger

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük