Vállalkozásod titkos összetevője: a Bizalomépítés

Az igazán különleges receptekben mindig van egy titkos összetevő. Az, ami lehetővé teszi, hogy valóban rendkívüli legyen az ízélmény. Ami megkülönbözteti az egyik süteményt a másiktól. Amitől azt érzed, hogy újra és újra akarsz belőle. Most is… és most is… és még most is!

Ne ijedj meg, ez továbbra is a Business Blogger, nem egy gasztro oldalra tévedtél. Ez a párhuzam ugyanis remekül ráhúzható az üzleti világra is. Máris mondom, hogy mire gondolok.

Van egy titkos összetevő, a vállalkozói lét csodálatos univerzumában is, aminek hatására egy igazán maradandó élmény lesz az, amit nyújtasz. Ami megkülönbözteti az egyik iparági szereplőt a másiktól. Amitől azt érzik a követőid, hogy újra és újra akarnak belőled. Megint és megint.

A titkos összetevő pedig nem más mint a… (na jó, ha elolvastad a blog cikk címét, akkor most nem fog meglepetés érni) szóval amiről szó van, az a… Bizalomépítés!

Lehetne persze ügyfélélmény is, de az csak a meglévő ügyfelek bizalmát pumpálja fel, most viszont sokkal inkább arra a bizalomépítésre szeretnék fókuszálni, amivel az egyszerű, mezei kis követőkből hardcore rajongók lesznek. Oké, lehet, hogy ez egy kicsit költőti túlzás volt. De mégha nem is ilyen élesen drasztikus lesz az irányodba táplált bizalom mértéke, még akkor is elmondható, hogy azok a tippek, amiket összeszedtem ebben a cikkben, jelentősen megnövelik a bizalmat a vállalkozásodban. Persze csak ha meg is csinálod őket.

Értékadó tartalmak

Igen, tudom, hogy most nem találtam fel a spanyol viaszt ezzel a tanáccsal, de még mindig azt látom, hogy ez sokak számára nem feltétlenül evidens. Már, hogy is lenne, ha valaki éppen csak, hogy belecsöppent a vállalkozói létbe és még egyelőre csak barátkozik a marketing fogalmával, akkor ez korántsem feltétlenül magától értetődő.

Pedig valójában ez egy roppant fontos része a közösségi média kommunikációnknak (vagy akár offline kommunikációnknak).

Kezdőként talán felmerülhet benned a kérdés: “Mi van, ha annyi értéket adok, hogy a végén mindenki megcsinálja magának, amit kell?” 

Vagy akár ez a dilemma is szöget üthet a fejedbe: “De hát a versenytársak tőlem fogják megtudni, hogy mi a tuti, ez így nem járja” 

És akár ilyesmi is foglalkoztathat: “A követőimnek nincs szüksége értékadásra, csak arra, hogy valaki megcsinálja helyettük, amit kell!”

Micsoda remek gondolatok. Akkor most nézzük meg, hogy miért nem helytállóak.

Először is attól, hogy értéket adsz, nem jelenti azt, hogy a te szaktudásod, személyes segítséged pótolható. Ráadásul az ingyenes dolgokat általában nem igazán veszik komolyan az emberek. Erre egyébként remek példa Ati, a férjem által készített Business Challange. Ebben 60 részen keresztül vezet végig egy élő példával, Huszka Ágival azon, hogy hogyan építik fel Ági vállalkozását. Vagy például a 14 részes “idén sikeres vállalkozó leszek kihívás” is remek példa, itt kicsit kevesebb, de egyenként hosszabb részekben mutatjuk be nagyjából ugyanezt, együtt. 

 

Ennek ellenére viszont nem valószínű, hogy valaki mindezeket tényleg úgy nézte valaki végig, hogy közben meg is valósította minden egyes részét a tanultaknak és, hogy a végére igazi vállalkozás lett belőle. Biztos, hogy segített. Nagyon sok ilyen visszajelzés érkezett ugyanis. Mégsem fogható mindez a négyhónapos mentor programunkhoz, ahol nagyságrendekkel több figyelmet, személyes segítséget és számonkérést kapnak a résztvevők.

Ha attól félsz, hogy a versenytársak majd tőled tanulnak, akkor erre az a válaszom, hogy valószínűleg ők is tudják már mindazt, amit te. Elkerülhetetlen, hogy időnként veled szembe jöjjenek a saját gondolataid egy kicsit másféle köntösben – ezt már én is megtapasztaltam. De hadd kérdezzek valamit: “És akkor mi van?” Akinek te vagy szimpatikus, az úgyis tőled vásárol, szóval teljesen felesleges ettől tartnod.

 

És végül: nincs szükség értékadásra. Szerintem nagyon kevés az olyan iparág, ahol erre nincs szükség. Muszáj edukálni az embereket, hogy tisztában legyenek néhány dologgal:

  • Hogy mibe tudsz nekik segíteni
  • Hogy miért van szükség a te szolgáltatásodra
  • Mi a következménye, ha nem igénylik a szolgáltatásod
  • Hogyan zajlik veled egy együttműködés
  • Milyen életminőségi különbség várható, ha valaki együtt dolgozik veled
  • Mit vizsgáljanak meg egy olyan szolgáltatónál mint te, mielőtt együtt dolgoznak vele
  • Milyen tévhitek élnek a közhiedelemben az iparágaddal kapcsolatban

és még sorolhatnám.

 

Tehát akkor most ott tartunk, hogy te is látod: az értékadásra szükség van. Az embereknek tudniuk kell, hogy milyen eredményt várhatnak tőled, milyen szemléletet adsz át, miért jó veled együtt dolgozni.

 

Az értékadás azonban nem csak információ átadás lehet. Lehet még szórakoztatás, vagy inspirálás is. 

Nézzük meg három példán keresztül, hogy ezek mit jelentenek.

Heni, a műkörmös

Értékadó tartalom ötlet: Heni elmondja egy videóben, hogy miért tévhit, hogy a műköröm káros.

Szórakoztató tartalom ötlet: TikTok videók, ahol különleges vagy akár extrém műköröm alkotások elkészítését mutatja meg timelapse videókban

Inspiráló tartalom ötlet: Referencia képek az elkészült munkákról

Valószínűleg ezekben az esetekben az inspiráló tartalom lesz a nyerő, hiszen ha a célcsoportja meglát egy igényesen elkészített munkát, akkor elindulhat benne a vágy, hogy ő is ilyet szeretne. Elképzelhető, hogy egy másik körmös ugyanezt megcsinálja? Igen. De ettől még Heni nem lesz rosszabb műkörmös, hiszen ő maga is elkészítette már azt az alkotást. 

Fruzsi, a lakberendező

Értékadó tartalom ötlet: Fruzsi elmagyarázza, hogy melyik szín különböző árnyalatai milyen hatást keltenek és példákkal is illusztrálja

Szórakoztató tartalom ötlet: Fruzsi elbaltázott belsőépítészeti példákat mutat, amiken jókat lehet derülni 

Inspiráló tartalom ötlet: Fruzsi megmutatja, hogy munkái során milyen előtte állapotokból milyen utána állapotot varázsolt. Képek formájában, vagy pedig egy végig dokumentált videósorozat keretein belül.

Itt szintén az inspiráló ötlet a legmeggyőzőbb, de simán lehet, hogy valaki még csak ötleteket gyűjt egy felújításhoz értékadó tartalmakból, majd inkább úgy van vele, hogy rábízza ezt egy szakértőre, ha már van, aki ennyire jól ért hozzá.

Bernát, a könyvelő

Értékadó tartalom ötlet: Bernát leírja, hogy KATA-s vállalkozóként milyen nyugdíjra számíthatsz (vagy inkább milyenre nem) 

Szórakoztató tartalom ötlet: Bernát kiteszi a következő posztot (ami amúgy az egyik kedvenc viccem :D)

Inspiráló tartalom ötlet: Bernát leírja, hogy mennyi sokat számít egy jó és odafigyelő könyvelő és megoszt egy ügyfélsztorit, amiben elmeséli, hogy hogyan húzta ki az ügyfelét egy sza… akarom mondani egy meglehetősen nehéz helyzetből. 

Bernát esetében a szakértelem megerősítése a cél, így a szórakoztató tartalmak kevésbé relevánsak. Ennek ellenére azt gondolom, hogyha valakinek van humora, akkor azt igenis mutassa meg még egy komoly iparágban is, hiszen nevetni mindenki szeret.

Tehát az értékadó tartalmak mehetnek dögivel. Akár ebben a hármas felosztásban is összeszedheted, hogy milyen ötleteid vannak, a kategorizálás gyakran sokat segít egy kicsit más perspektívába helyezni a gondolatokat.

A google drive-os piszkozat dokumentumomban most már viszont 2,5 oldalt írtam erről, szóval éppen ideje, hogy jöjjön a következő bizalomépítő tuti tipp.

Átláthatóság

Az átláthatóság leginkább azok számára izgalmas, akik még csak tervezik, hogy együtt dolgozzanak veled. Itt lényegében az történik, hogy betekintést nyernek a követőid abba, hogy milyen a veled való közös munka. 

Aki már eljátszott a gondolattal, hogy vajon milyen lehet veled a közös munka, de még nem határozta el magát, hogy valóban szeretné-e letenni melletted a voksát, azokon sokat tud lendíteni, ha erről is szolgáltatsz információkat. 

Hogyan lehet veled együtt dolgozni? 

Írd le, hogy hol tudnak jelentkezni, milyen módon vehetik fel veled a kapcsolatot.

 

Miben tudsz segíteni?

Oszd meg a követőiddel, hogy mi az, amiben tudsz nekik segíteni.

 

Miben nem tudsz segíteni?

Fontosnak tartom, hogy azt is vállaljuk fel, amiben nem szeretnénk vagy nem tudunk megoldást nyújtani. Engem például már többen is kerestek meg azzal, hogy készítsek nekik facebook hirdetéseket, vagy menedzseljem a közösségi média kommunikációt. Fontos tudatosítani a követőinkben, hogy mit vállalunk és mit nem. Kivitelezést nem vállalok, oktatást, mentorálást igen (bár azt sem fb hirdetésekben, arra ott a Business Akadémia).

Milyen a veled való közös munka?

Akár az egész folyamatot, vagy a főbb mérföldköveket is leírhatod. Ezek segítenek abban, hogy mások átlássák, hogy mire számíthatnak tőled, mi történne velük, ha együtt dolgoznátok. Ez csökkenti a bizonytalanságot az érdeklődőkben és növeli a bizalmat az irányodba.

 

Érdemes időnként megvizsgálni, hogy milyen kérdések foglalkoztatják a követőidet. Remek eszköz az instagram story funkció “kérdezz tőlem” matricája erre, ahol a követőid fel tudják tenni a kérdéseidet, te pedig meg tudod ezeket válaszolni nekik szintén ezen a felületen. Érdemes highlightban (összefoglaló) mindezt rögzíteni, így akik később találnak rád, vagy lemaradnak ezekről a kérdésekről, ők újra fel tudják ezt fedezni.

Visszajelzések

Ezt a szekciót, hasonlóan az értékadásra, megint csak három részre bontom: esettanulmányok, referenciák és ajánlások tagolásra. De előtte egy picit arról, hogy miért fontosak a visszajelzések.

 

A marketing arról szól, hogy azt a benyomást kelted magadról, hogy jó vagy. De mi van akkor, ha mások sugallják rólad, hogy jó vagy? Az máris jobban, hitelesebben hangzik, ugye?

 

Amikor te szólalsz meg, te buzdítod arra a közösségedet, hogy vásároljanak tőled, az nagyszerű. Viszont ha más mondja azt, hogy mennyire életmentő volt veled együtt dolgozni, vásárolni tőled, akkor az azért mégis csak meggyőzőbb. Ezért is fontos mozgósítani ezeket a kapcsolataidat.

 

Minden egyes együttműködés után visszajelzést kérni. Akár esettanulmányokat megosztani. Referenciákat kérni, néhány mondatot, akár írásban, akár videóban. Leírni, hogy milyen folyamaton vezetted végig a másik felet. Ajánlásokat kérni olyanoktól, akik meg vannak győződve a te szakmaiságodról és elérik a te célközönségedet. Nézzük is meg akkor ezeket egy kicsit részletesebben:

Esettanulmányok

Példának okáért jó szívvel ajánlom, hogy olvasd el korábbi esettanulmányaimat, ez neked is sokat segíthet abban, hogy hogyan érdemes egy ilyet megírni:

Ezekben az esettanulmányokban azt írtam le, hogy az énmárka mentor program során milyen volt a közös munka egy-egy ügyfelemmel. Ez nekik is jó, hiszen kapnak egy kisebb reklámot és nekem is jó, mert építi a hitelességemet. Sőt, az érdeklődőimnek a lehető legjobb, mert van egy fajta fogalmuk arról, hogy milyen velem együtt dolgozni.

Lehet azonban más módon is gondolkodni az esettanulmányokról. Atival például indítottunk egy videósorozatot Business Sztorik néven, ahol egy-egy olyan tanulságot hozunk el a követőinknek, amit a vállalkozói lét tanít nekünk. Nem csak mi szerepelünk viszont ezekben a videókban, hanem a mentoráltjaink is megosztják a tapasztalataikat, hogy ők, hogyan birkóztak meg egy-egy helyzettel.

Referenciák

A referenciák során volt ügyfeleid mesélik el, hogy milyen volt a veled együttműködni. Erre rengeteg mód van, hogy hogyan lehet mindezt megtenni. Lássunk néhány példát:

Facebook értékelésekkel, amikor egy közös folyamat után megkéred ügyfeleidet, hogy osszák meg a véleményüket. Ezt akár marketing automatizálással is segítheted, így ha valaki online fizetett, megvett egy terméket, akkor rá X napra kimehet egy olyan üzenet, ahol kéred, hogy osszák meg a tapasztalatukat a facebook oldaladon. Ehhez viszont tényleg jó szolgáltatást kell nyújtanod, hiszen van, hogy az elégedetlenebbek hangosabbak, mint az elégedett vevők. 

Ennek egy névtelenebb verziója, ha valakit csak emailben kérsz meg, hogy írjon pár sort és dönthet is arról, hogy szeretné-e adni hozzá a nevét vagy sem. Érzékenyebb témáknál (pszichológia, egyes coaching ágazatok, terápiák) előfordulhat, hogy valaki nem szeretné adni hozzá a nevét. Ez teljesen érthető. Ilyenkor egy másik névvel, hasonló életkorral helyettesítheted ezt, vagy akár egy le printscreenelt messenger üzenetet is használhatsz, ahol az adatok ki vannak takarva, valahogy így: 

Videós referenciák gyűjtése is nagyszerű ötlet, talán ez az egyik legbizalomgerjesztőbb mind közül. Amennyiben szolgáltatásod van, vagy olyan dologgal foglalkozol, ami kevésbé látványos, ez a legjobb módja annak, hogy megmutasd, hogy milyen elégedettek veled az ügyfeleid. Nálunk a mentor programok végén külön van arra dedikált idő, hogy a résztvevőink megosszák a véleményüket a programunkról. Ilyen és ehhez hasonló videókat szoktunk ilyenkor közzétenni:

Egy kép többet mond ezer szónál. Ha a vállalkozásod vizuálisan is megjeleníthető eredményt nyújt az ügyfélnek, akkor nincs mese: meg KELL mutatnod! Mint a körmös, mikor kiteszi a műveit, a lakberendező megmutatja az átalakításokat, a generálkivitelező az elkészült házat. Még jobb, ha vannak előtte- utána képek. Fodrászok, személyi edzők, kozmetikusok, sminkesek mind-mind remek lehetőséget aknáznak ki azzal, ha megmutatják a szemmel látható változást. Ezt ilyen iparágakban kihagyni óriási nagy hiba.

Ajánlások

Nem csak ügyfelek mondhatják rólad, hogy jó vagy. Hanem partnereid is. 

Amikor az első nagy rendezvényünket, a Business Fesztivált szerveztük, akkor jó pár embert megkerestünk azzal a céllal, hogy ajánlja a mi rendezvényünket. Tekintve, hogy meg voltak róla győződve, hogy olyat adunk, ami magas színvonalú (és megvásárolt jegyek után jutalékot is kaptak) így a résztvevők egy részét más marketing vagy önfejlesztés témában aktív szakértők hozták be.

 

Ez nekünk is jó volt, mert rengeteg új emberhez jutottunk el ezáltal és a partnereknek is, hiszen pénzt kerestek ezzel. De a legjobban a résztvevők jártak, mert egy szuper rendezvényen vehettek részt.

 

Az ajánlásért bár gyakran pénzt kap az ajánló fél, mégis bizalomépítő, hiszen itt is az a helyzet áll elő, hogy valaki terjeszti a jó hírnevünket. És mivel az ajánlásával a saját hírnevét is kockáztatja, így a legtöbb ember alaposan átgondolja, hogy kivel dolgozik együtt.

Profizmus

A következő egy olyan tipp, ami nagyon evidens. Ami nagyon egyértelmű. De akkor is muszáj megemlítenem. 

A bizalom a megjelenésben is megnyilvánul:

 

  • Abban, hogy neked milyen a megjelenésed. Hogyan öltözködsz, mennyire kelted egy szakértő benyomását, milyen a kisugárzásod.
  • Az online jelenlétedben. Milyen a weboldalad designja. Vérprofi benyomását kelti, vagy inkább gagyika? Prémium hatást idéz, vagy inkább az “olcsó húsnak híg a leve” érzést kelti bennünk? 
  • Milyen a közösségi média jelenléted? Szép grafikákat használsz, következetesen visszatérő elemekkel, olvasható és szép betűtípussal, stock fotókat mellőzve? Látható vagy a képeken te is? 
  • Helyesen írsz? Ha nem is 100%-osan, vesszőre pontosan (sajnos én sem), azért nem rontja az olvasás élményét? Jól tagoltak a szövegeid, szépen fogalmazol, izgalmasak a tartalmak? 

Ezek mind-mind sokat mondanak rólad, ezért nagyon nem mindegy, hogy ezekre a kérdésekre milyen választ adsz. Gyakran mi magunk elfogultak vagyunk, az se gond, ha másokat is megkérdezünk erről, külön kiemelve, hogy fontos számunkra a fejlődés és az építő kritika.

Ezek mind rettentő fontosak! Ha valamelyik nem megfelelő, akkor feltétlenül dolgoznod kell rajta. Ha az öltözködéssel van baj, akkor keresd meg Huszka Ágit. Ha a weboldalad bénácska (ne adj’ Isten nincs), akkor keresd meg a Mona Designt. Ha a közösségi média grafikáid nincsenek rendben, akkor Molnár Tamást, ha a szövegeidet kéne felturbózni, akkor Benefi Krisztit.

Vagy ha nem is őket, akkor is olyat, aki megbízható, tudja a dolgát és jó szívvel bízod rá az adott területet. (Őket mind bátran ajánlom. Ági Ati első mentoráltja volt, Tamás Business Blogger olvasó, Mona – aki amúgy az anyukám – és Kriszti pedig egy csoportban voltak a Business Mentor programunkon.)

Társítási elv

A társítási elv jelentése az, hogy az emberek másképp tekintenek rád attól függően, hogy te ki mellett mutatkozol. 

Más lenne a megítélésed rólam akkor, ha a párom Alekosz lenne és megint más így, hogy Csont Attila a férjem. 

Ez nem csak személyekkel lehet így, hanem helyszínekkel, eseményekkel is. Mást gondolsz rólam akkor, ha egy nyomornegyed lakótelepén élek egy kétszobás lakásban a szüleimmel és 3 testvéremmel 28 évesen és megint mást, ha a New-Yorkban egy felhőkarcoló legfelső emeletének penthouse lakásában. 

Bár ezek végletes példák voltak, azért azt gondolom, hogy érzékelhető a kettő közötti különbség. Mégha ugyanazt is tudom felmutatni, akkor is más lesz rólam az érzésed, a benyomásod. Megkérdőjeleznéd a hitelességemet, a marketing tudásomat, elért eredményeimet, ha az életkörülményeim nem tükröznék mindazt, amit sejtesz rólam. Furcsa lenne, hogy nagy eredményeket mutatok, hirdetem, hogy hány ügyfelem volt és közben pedig azt kérdeznéd: “Akkor miért él nélkülözésben?” Ugye, hogy nem lenne a kettő egymással összhangban?

Fontosnak tartom azonban kiemelni, hogy most egyáltalán nem a rongyrázásról szeretnék papolni. Az már teljes mértékben a másik véglet, számomra pedig kifejezetten ellenszenves. Én minden esetben a transzparencia híve vagyok. Csupán arra szeretnék rávilágítani, hogy jobban hiszünk egy olyan szakértőnek, aki már elért egy magasabb életszínvonalat, mint annak, aki még mindezt nem tudja felmutatni. (Ettől függetlenül az a szakértő is lehet hiteles, szakmailag erős, csak a többség ezt megkérdőjelezné.)

 

Ez nem feltétlenül csak lakhely, vagy utazások. Lehet ez az is, hogy milyen szakmai rendezvényeken mutatkozol meg, kikkel barátkozol, milyen könyveket olvasol, milyen eseményekre jársz el, stb.

 

Azt gondolom, hogy mindig a szakmaiságon érdemes tartani a fókuszt, de ezek olyan mellékes dolgok, amelyek szintén formálják a rólad kialakított benyomást, éppen ezért lehet ezekkel okosan bánni. Lássuk hát, hogy hogyan:

 

  • Ha valahol megjelentél, felkértek egy interjúra, akkor azt mutasd meg.
  • Ha megismerkedtél valakivel, akire felnézel, ezt posztold ki bátran.
  • Ha tanultál valami újat, egy új végzettséget szereztél, akkor azzal is nyugodtan eldicsekedhetsz. (Ezt már az önreklámról szóló cikkemben is írtam.)
  • Ha elmentél egy nívós szakmai rendezvényre, akkor írj róla.
  • Ha felkértek előadónak, akkor ezt tedd ki a közösségi médiás felületeidre.
  • Ha találkozol egy olyan barátoddal, aki által felpozícionált leszel, akkor bátran tegyél közzé ilyen tartalmakat is

Azonban azt gondolom, hogy az értékadás mellett ezek inkább kiegészítő tartalmak. A fő cél mindig az értékadás legyen, viszont ha mindemellett van olyan dolog, ami már az életed részévé vált, amit büszkén és boldogan említesz meg, akkor azt nem kell véka alá rejteni. Nem a magamutogatásról van szó, hanem a dolgok nem-elrejtéséről.

 

Nekem eléggé impozáns, ha valakinél azt látom, hogy fényűző életet él, viszont számomra visszataszító, amikor a ló túlsó oldalára átesve, a külső értékeket előtérbe helyezve a belső értékek hiányát kompenzálja valaki. Éppen ezért remélem érthetően fogalmaztam ezt a bekezdést és az olvasható ki belőle, ami a célom volt vele: ha valamire büszke vagy, ha valami építi a te énmárkádat, megítélésedet, akkor azt vállald fel, mutasd meg.

Zárszó

Hosszú idő után most írtam egy újabb, kiadósabb cikket és meg kell mondjam, hogy roppant jól esett. Van még jó néhány tipp a tarsolyomban, ezért megköszönöm, ha egy komment formájában visszajelzed nekem, hogy érdekelne-e még továbbra is még több bizalom építéssel kapcsolatos tipp. Ha másról olvasnál inkább, akkor is szívesen látom a kommentedet, ahol megírod, milyen marketinggel, vállalkozásindítással, énmárkával kapcsolatos cikkeket olvasnál szívesen.

Köszönöm, hogy elolvastad a cikket!

Csontné Nagy Noémi, a Business Blogger

Szólj hozzá Te is!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük