Énmárka építés útmutató

Ebben a cikkben lépésről lépésre vezetlek végig téged

az énmárka építés fázisain egy egyéni vállalkozó esetében.

Kezdjük is az elején... egyáltalán mi a szösz az az énmárka?

,,Az énmárka az, amit mások mondanak rólad, amikor kilépsz a szobából” – hangzik Jeff Bezos definíciója, ami lényegében az első körülhatárolása volt ennek a fogalomnak. Ez pedig azóta is remekül megállja a helyét. 

Rövid és frappáns és minden fontosabb, lényegesebb dolgot elmond az énmárkáról:

Először is: énmárkája mindenkinek van.

1.) szabály

Lady Gagának

Alekosznak

És Mari néninek is

sőt… Neked is! Igen, már most is van, még akkor is, ha eddig nem foglalkoztál vele tudatosan.

Másodszor: Az énmárka mások benyomása rólad

2.) szabály

Azok az érzések, benyomások amiket másokban keltesz. Hogy mivel?

Egy szakmai cikkel

Mi a véleményed különböző dolgokról

Kikkel dolgozol együtt

Hogy kik társaságában mozogsz

Milyen értékrendet képviselsz

Mi a víziód

Milyen a kommunikációs stílusod

Milyen a pozícionálásod

Milyen a megjelenésed

És még nem is soroltam fel mindent. Nem semmi, igaz?

Nézzük hát meg, hogy mire is jó ez az egész énmárka dolog...

Ha egyéni vállalkozó vagy, akkor óriási lehetőségeket tudsz kiaknázni egy erősen felépített énmárkával. Persze alkalmazottként is előnyös, de ott mindig lesz egy bevételi plafon. Egy erős szakmai személyes márkával viszont határ a csillagos ég!

Bár ez nem reprezentatív felmérés, azért tény, hogy az alábbi területeken mindenképpen lehet kamatoztatni egy erősen felépített énmárkát. Ma már nem csak az lehet sztár, aki hollywoodi filmekben szerepel, hanem az is aki a saját iparágában maradandót alkot és megismerik őt a szakterületén belül. Sőt, még kicsit azon kívül is.

Énmárkára számos remek példa van. Vannak közte jók és kevésbé jók is. De valójában ez mind relatív. Van, aki imád egy adott szakértőt, véleményvezért és issza a szavait. Más pedig rendesen hidegrázást kap ugyanattól az embertől. Hogy miért? Mert nem vagyunk egyformák! És a jó hír, hogy nem is kell mindenkinek megfelelni.

Több bevétel
Jobban megválogatott ügyfélkör
Elismertség a szakmádban
Értékes kapcsolatok
Ismertség, jó PR

Felmerülhet benned a kérdés: Kinek akarjak megfelelni?

Vállalkozóként erre nagyon egyszerű a válasz: annak, aki a célcsoportod. Aki vásárolni akar tőled. Vagy majd fog. Vagy már megtette. Elsősorban tehát a potenciális ügyfeleid szemében kell olyan énmárkát építeni, ami igazán maradandó lesz számukra és aminél azt érzik, hogy te egy igazán különleges szakértő vagy, akire érdemes figyelni. Sőt, akinek keresik a véleményeit, gondolatait, mert az útmutatás számukra. Tanulságos, értékes, motiváló, inspiráló vagy épp szórakoztató.

Hogyan kezdjek neki az énmárkám építésének?

Én ezt 5 pontban határoztam meg, az énmárka mentor programokon is ugyanezen az 5 modulon megyünk végig. Persze ezt lehet még szépen bővíteni. Annyit viszont elmondok, és ez nagyon fontos: NE AZ ÉNMÁRKÁDDAL KEZDJ! Önmagában az énmárka építés nem ér semmit, ha nincsen mögötte tartalom: tehát megalapozott szakmaiság, referenciák, ügyfelek és tapasztalat. Ne ez legyen a vállalkozásod legelső lépése. Ha megvan a célcsoportod, a termékpiramisod, voltak már ügyfeleid és nem csak arra vágysz, hogy egy szakértő legyél a sok közül… Na, akkor kezdj bele ebbe az utazásba!

Önismeret

1.) lépés

Hogy ez miért is olyan fontos, nagyon egyszerű. Nem lehet úgy énmárkát építeni, hogy közben fogalmad sincs magadról. Fel kell térképezned saját magad, hiszen akkor lesz meg a kiinduló pont. Előny, ha az önismereted erős. Ha nem, akkor erre a kezdetekben rá kell feküdni. Magát az önismeretet az énmárka programon belül 3 részre szoktam osztani:


– Ahogy én látom magam
– Ahogy az ismerősök látnak
– Ahogy az idegenek látnak


Erről már írtam egy cikket, ahol konkrét kérdéseket találsz ahhoz, hogy mindezt saját magadon végigvedd. Kattins a képre, ahol ezt el tudod olvasni. Mindenképp szánj rá 1,5-2 órát, ezt nem érdemes megspórolni.

Célkitűzés

2.) lépés

Hogy jussunk el a kincses szigetre, ha fogalmunk sincs, hogy melyik kincset szeretnénk magunknak?

Na, pont ezért is fontos, hogy a célkitűzés is (rögtön az önismeret után) világos legyen. Ennek sokféle aspektusa lehet: a vállalkozás építésével kapcsolatos célok, magánjellegű tervek. A legjobban viszont én azt szeretem, amikor az énideál kerül meghatározásra. Az, hogy kivé szeretnél válni, az mindent elmond! Hiszen az magában foglalja a vállalkozás eredményeit, a magánjellegű célokat, az életritmusodat, a mindennapi rutinodat, az embereket akik körbevesznek, a személyiségfejlődésedet, külsődet, körülményeidet. 

Azt vallom, hogy énmárka esetén nem szabad csupán a szakmai célokra korlátozódni, épp olyan fontosak a magánjellegű céljaid is, hiszen azok is az összkép részeit képezik.

Tekintve viszont, hogy a szakmai énmárka építését nagyobb üzleti reputáció és közvetetten a nagyobb profit reményében kezdi meg a többség, ezért erre a részére még nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk. Ezért is fontos, hogy olyan kardinális kérdéseket is áttanulmányozz, amikor énmárkát építesz, mint például:

– Ki leszek én ezen a piacon? Milyen helyet foglalok el az iparágon belül?

– Mitől fogok kitűnni? Hogyan lehetnék különleges?

– Mi lesz az én pozícionálásom?

– Mi a fő üzenetem, vízióm ami mögé bátran állhatnak mások is?

– Mi ellen harcolok?

Ilyen, és ehhez hasonló kérdések megválaszolása nékülözhetetlen. Ha már ezt a négy kérdést átgondolod, már akkor óriási előnyben leszel rengeteg kisvállalkozóval szemben. 

Ezeken a kérdéseken felül érdemes még áttekinteni a célcsoportot, buyer personát (azaz az ideális vevőt), termékpiramist is, hiszen ezek a vállalkozás elemi részeit képezik és szoros kapcsolatban állnak a pozícionálásoddal. Ha például te egy olyan személyi edző vagy, aki kick-box aerobicot szeretne tartani és igazi kemény csajokat formál az ügyfeleiből, akkor furán venné ki magát, ha mindeközben a nyugdíjas klubban keresnéd az ügyfeleit. Éppen ezért rettentő fontos, hogy a pozícionálás, a célcsoport és a termékpiramis egymással transzparenciában legyen! 

Pssszt! Fogalmad sincs, hogy mivel tudnál kitűnni? Összegyűjtöttem neked 10 ötletet, ami segít abban, hogy egyedi énmárkád lehessen. Rengeteg élő példát hoztam bennük, nézd meg ezeket is:

Közösségi média

3.) lépés

Az egyik legjobb eszköz az énmárka építéshez a közösségi média kommunikáció. Ezrekhez juthat el a gondolatod, a tevékenységed a közösségi média segítségével. Ráadásul van bőven választási lehetőség is:

Facebook oldal, Facebook csoport, Instagram, Linkedin, Youtube, Tiktok, Pinterest.

Tipikus kérdés szokott lenni, hogy: „Hol legyek fent?” – A válasz az, hogy ott, ahol a célcsoportod fent van. A másik fontos gondolat, hogy érdemes duplikálni a tartalmaidat, így ne csak egy platformban gondolkodj.

Nem csak az a lényeges, hogy melyik felületet választod a brandépítésre, hanem az is, hogy milyen módon fogsz ott kitűnni. Az egyik rendkívül fontos alapszabály az, hogy ha valaki ránéz a posztodra, akkor egyből tudja, hogy az a tiéd. Azért, mert annyira jellegzetes, felismerhető, tipikus. 

Lássunk is erre néhány példát:

@pauline_wedding

Lehet például olyan a stílusod, ahol a tárgyakat, helyzeteket mindig hasonló szögből, fotózod le.

@chris_inart

Vagy akár egy minimal stílust is megcélozhatsz. A kevesebb néha több.

@warwickfurnacefarm

Esetleg egy állandó, sötét színvilág is lehet a fő jellemződ.

@marcelkozakova

Vagy épp a pasztell színárnyalatokat is választhatod.

@whis_store

Vagy az is lehet az ismertetőjegyed, hogy minden képen egy hasonló grafika, keret szerepel.

@doterra

Vagy akár komplett grafikákat is készíthetsz, amelyek információt adnak át.

@airida_ra

Egy kontrasztos filtert is választhatsz.

@steve.89_

Vagy akár következetesen hasonló színvilágot is használhatsz. Például a szürkét és a lilát.

@girlstraveler

De akár művészi kompozíciók megalkotására is törekedhetsz.

Ami még említésre méltó az az, hogy milyen elv mentén gyártod a tartalmaidat. Ha igazán tudatos akarsz ebben lenni, akkor mindenképpen kell, hogy alkalmazz egy tartalomstratégiát.

Amikor ezt megtervezed, akkor annak igazodnia kell a víziódhoz, az üzleti céljaidhoz (pl. kampányodhoz). Rendszeresen kommunikálnod kell a fő üzenetedet és összhangban kell lennie az arculatoddal, énmárkáddal, értékrendeddel. Tartalomstratégia alkotás során a posztok milyenségét (videó/ blog/ rövidebb írás/ story/ kép/ podcast), a  felületek helyét (Youtube/ Facebook/ Instagram/ Linkedin/ TikTok) és ezek gyakoriságát is meg kell határoznod. Érdemes hó elején időt szánni a következő 30 nap tartalmainak megtervezésére.

És akkor fel is merülhet a kérdés: „Milyen gyakran posztoljak?” Itt a válaszom a következő: a mennyiség sose menjen a minőség javára! Azért ha heti 3 alkalommal kiteszel egy posztot és minden nap egy storyt, az már egy egész jó szint. De csak akkor, ha meg tudod tartani a megfelelő, hozzád méltó minőséget.

A másik lényeges irányadó gondolat az az, hogy annyi posztot tegyél ki, amennyit hosszútávon tartani tudsz. Ha a követőid megszokták, hogy minden pénteken 11:00-kor új YouTube videód jön ki, akkor várni fogják sőt egy idő után elvárni. Csalódottak lesznek, ha nem kapják azt meg. Éppen ezért a következetesség jegyében ezt feltétlenül tartsd észben.

Jó lenne tudni, hogy egyes felületeket, hogyan tudsz hatékonyan felépíteni? Az alábbi cikkekben részletesen összeszedtem, hogy egyes platformokat milyen stratégia mentén érdemes felépíteni:

Ügyfélélmény

4.) lépés

Az ügyfélélmény egy olyan téma, ami bár kapcsolódik az énmárka építéshez, mégsem ez jutna először eszünkbe az énmárka építő tippek közül. Hogy miért? Mert maga a jó ügyfélélmény bár építi az énmárkát, mégis egy szűkebb körben: az ügyfeled számára. Viszont ha belegondolsz, a legelégedettebb ügyfeleid fognak tovább ajánlani (tehát a te énmárkád hírét tovább vinni) és ha jó a termékpiramisod, akkor visszatérő vevők is lehetnek. 

Az ügyfélélmény nagyon is lényeges pont. Minden ügyfeled viszi a híredet: a kérdés az, hogy milyet.

Maga az ügyfélélmény már az értékesítésnél elkezdődhet: hogy nem egy tukmálós, feszélyezett beszélgetésen vesz részt veled a másik fél, hanem egy olyan élményben részesíted ami maradandó számára. 

Maga az együttműködés során pedig lényeges, hogy megmaradjon ez az érzés. Hogy a másik fél érezze a figyelmet, a törődést. Mindenki szereti azt érezni, hogy egy különleges élményben van része. 

A pozícionálásod, a személyes stílusod pedig szintén releváns az ügyfélélménynél is. Csernus doki provokatív stílusa széleskörben elhíresült. Bár nem voltam még nála, biztos vagyok benne, hogy a fizetős szolgáltatása során hasonló attitűddel áll a páciensei felé – hiszen ez az énmárkája és a személyisége része.

Vizsgáld tehát meg, hogy személyiségedből fakadóan mi az, amit nyújtani tudsz, amitől különlegesebbé válik a szolgáltatásod. Hidd el, ez már önmagában egy igazán különleges fűszere lehet a vállalkozásodnak.

Persze vannak általánosan bevethető ügyfélélmény növelő tippek is, amihez itt lent találsz egy gyűjteményt: 12 darab tippet osztok meg veled benne. 

A másik gyakori aggodalom (főleg a kezdőknél) az szokott lenni, hogy nem tudnak elég értékesek lenni az ügyfél számára, mert még nincs kellő tapasztalatuk. Nos, a jó hírem, hogy ez nem igaz. Jobb ügyfélélményt lehet kialakítani, mint gondolnád! Ehhez is találsz egy részletes cikket.

Kapcsolatépítés

5.) lépés

Ebben az online világban, amit manapság élünk, valóban van jelentősége a személyes kapcsolatépítésnek? – kérdezheted. 

A válaszom: IGEN! – Tény, hogy ma már talán többet kapcsolódunk online, mint személyesen de ez nem jelenti azt, hogy a személyes kapcsolatokat alul kéne értékelni. Sőt! Ez is épp olyan fontos, mint az online kapcsolatépítés. 

Ráadásul személyesen rengeteg plusz eszköz van a kezedben: szemkontaktus, gesztikuláció, kézfogás, stb.

Jogos kérdés lehet, hogy mégis, hogyan építs személyesen kapcsolatokat? Az extrovertált személyeknek ez játszi könnyedséggel mehet, viszont az introvertáltak számára ez már koránt sem egyszerű. Elárulom: nekem sem ment könnyen az elején és ha kijövök a gyakorlatból, akkor újra vissza kell rázódnom még most is.

Békési Brigitta TED előadása, a „Hogyan legyünk vonzó személyiségek?” egy remek támpontot nyújt mindehhez. 3 kritériumot határoz meg benne:

Első a figyelem, hogy a másik félnek megadd az osztatlan figyelmet, azt érezze amikor veled beszél, hogy téged valóban érdekel a másik fél, mindennél jobban. 

A másik összetevő az inspirálás. Oda-vissza. Nem csak az, amikor te inspirálod a másikat: amikor egy ötletet adsz neki, egy új nézőpontot, vagy motiválod, példát mutatsz számára. Hanem az is, amikor a másik fél érzi azt, hogy ő volt te rád különös hatással. 

A harmadik összetevő pedig a kedvesség. Mindenki szeretetre vágyik, aminek a kedvesség az egyik legkifejezőbb formája. Az elismerés, a mosoly, az előzékenység. Ezek mind egy kedves személy benyomását keltik majd rólad.

Hozzátenném még a kapcsolatépítéshez a kérdezés fontosságát. Amikor beszélsz valakivel, akkor tégy úgy, mintha a legérdekesebb interjúalanyod lenne a másik fél. Ismerd meg őt, a vállalkozását, a gondolatait, nézőpontját. Persze te is bátran mesélhetsz magadról, az is előreviheti a beszélgetést. Viszont azt tudd, hogy az emberek roppant mód szeretnek magukról beszélni és szeretik, ha valaki meghallgatja őket.

Ha megismertél egy új embert, akkor pedig feltétlenül maradjatok kapcsolatban. Ne engedj el úgy egy személyt, hogy nem cseréltetek kontaktot. A legjobb mód erre a közösségi média, hiszen ott ha kapcsolatba kerültök, akkor folyamatosan hallhattok egymásról.

Tehát akkor megvannak a lépések... hogyan tovább?

Önmagában a lépések ismerete nem vezet megoldásra. Ahhoz következetes munkára van szükség és egy jól felépített stratégiára. Sőt, az a tapasztalatom, hogyha kezdőként vágsz bele az énmárka építésébe, akkor szinte minden alkalommal felmerülnek olyan kihívások, amelyekkel nem feltétlenül számoltál. Na, de vajon mik ezek?

Az egyik ilyen az az érzés, amikor nem vagy benne biztos, hogy elég jó vagy. Ezt hívják imposztor szindrómának. Függetlenül attól, hogy ez megalapozott, vagy sem ez egy égető probléma szokott lenni, ráadásul a vállalkozásodra is hatással van. Képzeld el, ha maximálisan biztos lennél a képességeidben és 100%-ig tudnád, hogy te vagy a lehető legjobb szakértő az iparágadban… 

Akkor nem lennének félelmeid, kétségeid. Bátran megvalósítanál bármilyen ötletet és az értékesítés során is érezhető magabiztosságot vehetnél fel. 

Bár ezt a teljes magabiztosságot nem egyszerű kialakítani, azért lehet dolgozni azon, hogy az imposztor szindróma enyhüljön. De ezt egy külön cikkben taglalom.

A másik téma az önreklám. Különösen igaz, hogy magunkat „mutogatni”, reklámozni még kényelmetlenebb, ha az imposztor szindróma is fennáll. Ha valamennyire sikerül is csökkenteni, nem feltétlenül könnyű neki állni, főleg akkor ha sosem voltál az a típus, aki a közösségi médiában minden percét megossza. 

Sajnos viszont az eredményes énmárka építéshez az önreklám kötelező elem. Honnan tudják a követőid, ismerőseid, hogy te egy elismerésre méltó szakértő vagy, ha sosem találkoznak a szakmai sikereiddel, gondolataiddal?

Ahhoz, hogy ez könnyen menjen, szintén mellékelem az egyik ilyen írásomat.

Ha nagy nehezen rá is vetted magad arra, hogy végre megmutasd a tudásod, szakmaiságod, véleményed, gondolataid… akkor is van még egy „veszély” ami leselkedik rád. Amikor még nem sok követőd van, akkor nem igazán kell ettől tartani, viszont ahogy egyre többekhez jutsz el, úgy egyre inkább jellemző lesz az, hogy olyanok is találkoznak az üzeneteddel, akik ezzel nem értenek egyet, vagy egyenesen ellenszenvesnek találnak téged. Sajnos nem tudsz mindenkinek megfelelni és ez hosszútávon elkerülhetetlen. Az elején nem könnyű megbirkózni ezzel, de Buzási-Végh Viktória pszichológussal alaposan körbejártuk a témát, hogy hogyan kezeld az ilyen jellegű támadásokat, illetve a mögötte húzódó okokat is feltártuk.

Legyen szó a trollokról, a vállalkozás kezdeti nehézségeiről vagy akár a környezetünkben fellépő hátráltató tényezőkről… csupa olyan kihívással kell szembenéznünk, amelyek visszahúznak minket, amelyeken nem könnyű túllendülni. Nehézséggel, kihívásokkal minden kezdő (és haladó) vállalkozónak szembe kell nézni, viszont az elején annyira újszerű ez az egész, annyira nehéznek és gyötrelmesnek tűnhet, hogy ilyenkor felmerül a kérdés: „Megéri?”

Van, hogy megfordul a fejünkben, hogy inkább feladnánk, vagy ami még rosszabb: ez valóban be is következik. 

Hiba lenne viszont megfosztani a világot attól a szaktudástól, segítségtől, értéktől, amit te vállalkozóként nyújthatnál. Éppen ezért arról is írtam, hogy hogyan tarts ki még egy nehezebb időszak esetén is.

Akkor én most képes leszek az énmárkám építésére?

Hát, nagyon remélem! Igyekeztem kellő inspirációt nyújtani neked hozzá. Javaslom, hogy kezdd el tanulmányozni mások énmárkáját, mert abból is rengeteget lehet tanulni. Más iparágakból és a sajátodból is. Legyél jó megfigyelő, nézd meg, hogy ki, hogyan építi az énmárkáját, mi az amit jól csinál mi az, amit kevésbé.

Példának okáért hoztam neked egy esettanulmányt, ahol a legelső mentoráltam, Judit történetét osztottam meg. Leírtam, hogy lépésről lépésre ő, hogyan építette az énmárkáját. Judit egy nagyon izgalmas pozícionálást talált magának. Végzettségét tekintve gyógyszerész, emellett pedig illóolajokkal foglalkozik. Így végül úgy határoztuk meg az ő énmárkájának esszenciáját, hogy ő az a gyógyszerész, aki nem használ gyógyszereket – helyette illóolajokkal gyógyít.

Végtelenül büszke vagyok Juditra, hiszen nagyon szépen építette az énmárkáját, aminek eredményeképpen TV szereplések, nagyobb bevétel és nagyobb márkaismertség is a munkája gyümölcse lett.

Biztosra szeretnél menni? Tuti énmárkára vágysz?

Ha valóban úgy érzed, hogy igazán sokat tudnál kihozni az énmárkádból, ha kapsz egy útmutatást hozzá, akkor nézzük meg, hogyan tudnánk együtt dolgozni! Azt viszont tudnod kell, hogy csak és kizárólag az igazán elhivatott és lelkes, tenni akaró és megalapozott üzleti ötlettel rendelkező mentoráltakkal dolgozok együtt. Csak akkor van értelme együtt dolgozni, ha az adott időszakon belül vállalod, hogy 110%-on teljesítesz.